Istanboel, einde van de zijderoute! - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Istanboel, einde van de zijderoute! - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Istanboel, einde van de zijderoute!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

23 November 2014 | Turkije, Göreme

Goedemiddag, hier ben ik dan voorlopig voor de laatste keer. Ik zit inmiddels alweer in Nederland, maar de laatste week in Istanboel was heerlijk om weer langzaam tot mezelf te komen en het was erg prettig om voor een leuke prijs in het hotel te kunnen blijven.
Maar goed Istanboel was het einde van de zijderoute, we hebben ruim 15.500 km afgelegd, met de truck, bus (groot en klein), lopend, auto's, trein en schip. We hebben 9 landen doorkruist, die allemaal min of meer met de zijderoute van doen hebben gehad. Ik vind het wel mooi, dat ze deze route (er zijn er meerdere) in ere herstellen want het was voor Centraal Azie een zeer belangrijke route voor de handel, zo tussen de 6e en de 13e eeuw!
Maar goed terug naar Istanboel, de nachtrust in de nachtbus was niet optimaal, dus nadat we een ontbijtje gescoord hadden, konden we gelukkig al om 10.00 uur op onze kamer. Daar hebben we eerst maar even een 'tukkie' gedaan. Net toen we een wandeling wilde gaan maken, kwam Nicole mij halen, Lisa was erg onwel en zij vertrouwde het niet. Lisa lag inderdaad als een dood vogeltje in bed en zag er slecht uit. Geadviseerd om een dokter te bellen, of eventueel naar het ziekenhuis te gaan. Dokters komen hier niet zomaar langs, er zou dus een ambulance komen, maar ook pas drie uur later?! Uiteindelijk een wandelingetje gemaakt en toen wij terugkwamen was Brooke er al mee bezig en die kreeg het voor elkaar, dat ze toch per taxi naar het ziekenhuis ging. En dit bleek meer dan nodig. Ik schrok erg van haar, anorexia ten top toen ik haar bijna bloot zag, haar bloedwaarden bleken zo slecht, dat ze het bijzonder vonden dat ze niet comateus was! Uiteindelijk heeft ze 5 nachten in het ziekenhuis gelegen en toen is ze met haar vader teruggevlogen naar Londen. Zorgelijk!!!
Wij hadden die avond ons laatste groepsdiner, en ja Istanboel is toch wel een stuk duurder dan de andere plekken waar we zijn geweest, maar het was dan ook heeeeel erg lekker!
Nico had ook een diapresentatie gemaakt van de hele reis, jeetje wat is Nepal dan al weer lang geleden zeg! Erg leuk om te zien.
Ik ben een week in Istanboel, dus ik had met mezelf afgesproken één ding per dag te bezoeken en verder lekker chillen! We zitten in een hotelletje om de hoek van de 'Hagia Sophia' en de 'Blauwe Moskee', dus alles is op loopafstand. De eerste dag zijn we naar de 'Basilica Cisterne' gegaan. Gebouwd in de 6e eeuw, het is een waterfiltersysteem voor oa het 'Topkapi Paleis'. Het ligt onder de grond, is 138 meter lang en ruim 64 meter breed, zo'n 9800 m2 en met een mogelijke inhoud van 8000 m3 water! Er staan 336 marmeren zuilen in van elk 9 meter hoog, met de belichting die er is, een prachtig schouwspel. Water staat er nog maar een beetje in, maar daar zwemmen nu wel vissen in! Verder 2 zuilen met de gebeeldhouwde kop van Medusa, men heeft geen idee waar deze vandaan komen! Vervolgens een kopje koffie gedronken en op een toilet gezeten, waar een bewegingsmelder in zat, licht bleef 3 seconden branden, in beweging blijven dus! Hahaha, hilarisch. Daarna wilden we nog naar de 'Blauwe Moskee', maar daar stonden ze rijen dik te wachten, een andere keer dan maar. Het is weekend en heel erg druk in Istanboel, waarschijnlijk nog extra druk ivm de marathon die hier morgen plaatsvindt. Het begon ook wat te miezeren dus maar terug gegaan naar het hotel. 's Avonds met Michelle ons afscheidsetentje gedaan, een heerlijke vis uit de Bosporus niet goedkoop, maar wel erg lekker!
Michelle zou de andere dag nog voor een korte trip door Turkije vertrekken en ik kon voor een leuke prijs op een eenpersoonskamer in het hotel blijven, erg prettig! Ook kon ik vanuit het hotel een transfer naar de luchthaven regelen, scheelt mij weer een hoop gedoe.
De andere dag ben ik al voor het ontbijt naar de 'Blauwe Moskee' gewandeld, geen dikke rijen ik kon dus zo doorlopen, erg prettig! Wel veel drukte op straat vanwege de marathon vandaag. Voordeel was wel, dat een deel van de binnenstad was afgesloten voor alle verkeer, je kon dus over de trambaan en midden op straat wandelen. Na het ontbijt met Hannah, Nicole en Zoe richting 'Galatabrug' gewandeld en de achterliggende wijk bezocht. Helaas veel winkels dicht, dat was dan weer jammer. Op de brug aan beide kanten wel honderd jongens en mannen die een hengeltje uitgooiden om een visje te vangen. De brug is best wel hoog, dus je hebt een lange lijn nodig! ook vandaag was het regenachtig, 's Avonds met nog vier anderen afgesproken om te eten bij een restaurant waar een 'Derwish' danst, deze Derwish danst rondjes in een steeds hoger tempo om zo in trance te komen, ze dansen in één richting. Maar hier danste er één en hij bleef in één tempo dansen, niet echt spectaculair dus! En hij geraakte zeker niet in trance! ik heb het een paar jaar geleden in Egypte gezien en die dansten toch echt sneller! Maar ach het eten was lekker, maar geen alcohol! Later hebben we dan toch nog maar ergens een wijntje gedronken. Ja en het is nu iedere dag wel afscheid nemen van mensen, waar je drie maanden mee opgetrokken hebt. Dus nu was het afscheid definitief van Paolo, John en Dani en Michelle!
De volgende dag met Hannah naar de 'Grand Bazaar' geweest. Allebei een leuk lampje gekocht en toen toch maar weggegaan om niet nog meer souvenirs te kopen en te moeten meesjouwen naar huis. Hahahaha.
De middag doorgebracht op een dakterras met een heerlijke vissoep, een wijntje en een prachtig uitzicht. Doordat er veel te eten was, ook voor de vogels in alle soorten en maten, was het er soms erg druk! Een mevrouw van een naburig tafeltje kreeg een flinke vogelpoep van een kokmeeuw over haar heen. Na twee flessen rosé met haar partner kon ze er toch ook wel hartelijk om lachen! En ook wij lagen dubbel!
De dinsdag ben ik eerst naar de 'Hagia Sophia' gegaan, ik heb een museumkaart gekocht en kon op deze manier de lange rij bij de kassa ontlopen! Het is van oorsprong een Grieks Orthodoxe Kerk geweest, gebouwd in 537. Ook is het een korte tijd een Katholieke Kathedraal geweest, maar vanaf 1453/1931 een Moskee. Sinds 1935 is het een museum. Veel Byzantijnse architectuur en de Kathedraal is meer dan 1000 jaar de grootste kerk van de wereld geweest, tot de Kathedraal van Sevilla klaar was in 1520. In de kerk veel marmer en nog restanten van prachtige mozaieken. Een gedeelte stond in de steigers.
De middag heb ik doorgebracht in het archeologisch museum, het zijn er drie op een groot terrein, naast het ´Topkapi Paleis´. Het is een archeologisch museum, een museum van de oude Orient en een museum van Islamitische kunst. Het gebouw is in 1891 gebouwd en bevat meer dan 1 miljoen objecten, er zijn veel objecten van Turkse, Griekse en Romeinse komaf te vinden, ook is er een afdeling over Syrische, Egyptische en Jordaanse kunst. Sommige objecten zijn van 5000 voor Christus, erg indrukwekkend! Veel beelden, potten, glaswerk, grafgiften. In het oudste gebouw van de drie ´The Tilled Kiosk´, gebouwd in 1472, was prachtig keramiek te zien, ook hier werd verbouwd, maar ik heb er evengoed ruim 3 uur rondgesjouwd!
De woensdag ben ik via het ´Gulhane Park´ naar het ´Topkapi Paleis´ gewandeld, ook daar was ik lekker vroeg, want het werd daar ook al snel heel erg druk met groepen. Het park is prachtig, prachtige oude bomen. Het Paleis is nu voor een groot gedeelte museum, met de spullen van de Sultans die daar hebben geregeerd. Het paleis is gebouwd vanaf 1459 en de Ottoman sultans hebben meer dan 400 jaar hier gewoond, van de 624 jaar dat ze geregeerd hebben! In 1856 besloot de toenmalige sultan naar het ´Dolmabahce Paleis te verhuizen. Het ligt vol met prachtige spullen van deze vorsten, sieraden, kleden, wapens, keramiek enz. enz. Ook het Haremgebouw was erg interessant. De enige plek overigens, waar je mocht fotograferen! De rest mocht niet gefotografeerd worden, eigenlijk maar goed ook, want dan is de doorstroming nog belabberder! Uiteindelijk was ik het wel zat, het werd zo druk en inmiddels was het weer 3 uur verder! Ik ben toen na een kopje koffie naar de ´Galatabrug´ gelopen en ben op een boot gestapt voor een tochtje over de ´Golden Horn´ en de ´Bosporus´. Daar ook mijn volgende nog ´te doen´ activiteit gezien, vliegen met een watervliegtuigje! Bij terugkomst het beroemde ´broodje vis´ gegeten bij de brug. Heerlijk!
Terug in het hotel heeft de buurman van het hotel mijn e ticket uitgedraaid. Geweldig als je account is geblokkeerd!
Mijn laatste dag in Istanboel begon met een kopje koffie met Nicole en haar zus, konden we toch nog afscheid nemen van elkaar. En ik ben daarna naar de ´Suleyman Moskee´ gewandeld, door een wijk waar weinig tot geen toeristen komen en erg veel winkels waren, waar men lange jurken, lange rokken, djellaba´s in vooral donkere kleuren verkochten. Maar ook winkels met sexy lingeriesetjes, die dan wel weer door mannen worden verkocht! Hahaha
Aangekomen bij eerst een Hamam, waar ik als alleenstaande niet toegelaten zou worden! Puur omdat ik alleen kom! Daarna naar de Moskee ging hij net dicht voor toeristen ivm het gebed, dat was dan wel weer een beetje balen! Nou ja, dan eerst maar lunchen. Om 13.00 uur weer terug naar de moskee, ik moet zeggen, ik vond hem mooier dan de ´Blauwe Moskee´, de bouw was van 1550-1558 door een groots Ottomaans architect, genaamd Mimar Sinan. Ook deze moskee werd getroffen door een brand en een aardbeving, maar is prachtig hersteld. Na dit bezoek naar de laatste attractie van mijn bezoek aan Istanboel, het ´Valens Aquaduct´ Dit aquaduct is in de 4e eeuw aangelegd door de Romeinen, de lengte is bijna een kilometer, nu nog 921 meter en de hoogte is 29 meter met een verval van 1:1000. Nu loopt er één van de verkeersaders onderdoor! en dit alles om Istanboel van water te voorzien in die tijd.
Het begon nu weer te regenen, jammer zo de laatste middag. Eerst wilde ik nog naar een Hamam, maar daar is het niet meer van gekomen. Onderweg naar mijn hotel werd ik door een aardige meneer aangesproken, hij was ´designer´ vertelde hij en hij troonde mij mee naar zijn winkel, hij was designer van tapijten, ja als ik dat had geweten was ik natuurlijk niet met hem meegelopen, maar ja. Ik werd hartelijk ontvangen door zijn neef, die in de winkel stond en hijzelf verdween weer. Gezegd, dat ik niet van plan was om een tapijt te kopen, zoals ik dat ook al tegen de vele andere verkopers op straat had gezegd, die je dan ook zeggen dat het geen bezwaar is als je geen geld hebt! Hahaha, ja voor hen niet, maar voor mij wel! Zeg ik dan maar terug. Maar goed ik heb er zo´n 20 minuten gezeten, we hebben samen de wereldpolitiek besproken en ik heb hem mijn gekochte tapijt uit Oezbekistan laten zien. hij vertelde, dat hij behalve Turkse ook wel Oezbeekse en Turkmeense tapijten verkocht, maar hij drong niet verder bij mij aan. Het was een uiterst sympathieke gast!
Buiten was het ineens een stuk kouder geworden, gauw naar mijn hotel gegaan, nog een hapje gegeten in de buurt en toen lekker gaan slapen.
Ja en dan de vrijdag, om even over 05.00 uur ging de wekker, allemachtig vroeg. Maar de taxi zou er om 05.50 zijn om me naar de luchthaven te brengen. Hij was iets later en we reden nog langs twee andere hotels, uiteindelijk waren we binnen 40 minuten op de luchthaven, het verkeer was zo vroeg nog niet erg druk gelukkig.
De vlucht vertrok op tijd en we kwamen ook op tijd aan. Ik had in Istanboel flink met een eau de toilette van 66 Euro gespoten, want ik vond dat ik wel wat ranzig rook. In het vliegtuig zat een Turks echtpaar uit Zaandam naast me, zij woonden al 37 jaar in Nederland en vooral de vrouw sprak goed Nederlands en had behoefte aan een praatje. Omdat we helemaal achterin het vliegtuig zaten, zaten we dicht bij de toiletten en zij had last van de lucht! Ik beaamde het maar, maar ik dacht er het mijne van! Hahaha
Op de luchthaven een ontvangstcommittee van An, Krijna, Albert en Maria, dat was wel heel erg leuk!
Nou lieve mensen dit is voorlopig mijn laatste bericht, het is heerlijk om weer terug te zijn, dat het wc papier weer gewoon weggespoeld kan worden en lekker slapen in mijn eigen bed en verzekerd van een warm huis en een warme douche.
Ik ga de komende periode aan de slag met het verbeteren van mijn verslagen en uiteraard het plaatsen van de foto´s bij de verhalen, maar daar zullen jullie nog even geduld voor moeten hebben, want er moet vanaf december ook weer een beetje gewerkt worden.

  • 23 November 2014 - 13:39

    Petra:

    En zo kwam er een einde aan een prachtige reis! Dank voor de mooie verslagen. Maar waarom mocht je niet alleen een Hamam in?

  • 23 November 2014 - 13:40

    Cora:

    Weer een geweldig mooi verhaal, fijn dat je weer thuis bent en kunt genieten van je eigen huis met alle comfort!

  • 23 November 2014 - 21:49

    Annemieke Tons:

    Mooie reisverhalen Marjo! Ik lees nu het boek van Adriaan van Dis: barbaar in China. Waar hij ook op zoek gaat naar de zijderoute. Een aanrader. Ik hoop dat je weer snel je draai kan vinden hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1704
Totaal aantal bezoekers 262952

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: