Oezbekistan en veel 'blingbling' deel 1 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Oezbekistan en veel 'blingbling' deel 1 - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Oezbekistan en veel 'blingbling' deel 1

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

21 Oktober 2014 | Oezbekistan, Tasjkent

Corry en Leo als eerste gefeliciteerd met jullie tweede kleinkind. En Petra het blijft een avontuurlijke reis! Om dat we zonder truck reizen, slapen we ook al meer in hotels. Met de truck hadden we meer gek(r)ampeerd!
Vanuit Osh, waren we binnen 20 minuten bij de grens. Allerlei horror verhalen over de diverse grensposten in Centraal Azië ten spijt, waren we binnen twee uur klaar bij de twee posten. Ze waren streng, maar er werd ook veel gelachen. Ze kijken vooral naar drugs en medicijnen, als drugs zien zij bijv. ook codeine. Hier waren wij van op de hoogte, dus iedereen had alles al in China achtergelaten. Het idee van 48 uur bij een grenspost verblijven omdat men 'drugs' in je tas vind, lokte niet! Hahaha
Het in Russische taal geschreven douane formulier invullen was wat lastiger, vooral als bij een paar Engelse voorbeelden, de vertaling door de Engelstaligen al niet begrepen wordt! Wat moet ik dan?
Maar goed met z'n allen kwamen we er wel uit. Mijn heup ging 'af' toen ik door de scanner liep, haha, lol! Wel raar, dat ze door je apparaten snuffelen, zoals mijn tablet en telefoon. Geen idee waar ze naar kijken, misschien porno of zo! Foto's en andere 'privacyzaken', gelukkig kunnen ze geen Nederlands lezen!
In Oezbekistan stond onze gids 'Bek' ons al op te wachten in een giga grote touringcar, oooohhhh wat een luxe, om ons naar Fergana te brengen.
Bek kletste meteen al honderduit over Oezbekistan, het is een behoorlijk traditionele moslimman, wat betreft vrouwen ( Oeps en dat in een overwegend uit vrouwen bestaand groep) , maar het is prima gegaan. Hij vond het volgens mij wel leuk, dat wij zo geinteresseerd waren in zijn land. Hij wist veel, over de Islam maar ook over andere geloofsstromingen.
De klok was weer een uur verzet en om een uur of één kwamen we bij het hotel aan. Direct de stad ingegaan en op een giga grote bazaar belandt, geweldig! Nog nooit zulke grote bloemkolen en meloenen gezien!
De mensen zijn onwijs vriendelijk en je mag alles proeven. Ook hebben ze op elke markt wel spiezen met kebab of rundvlees wat gegrild wordt, heerlijk. Een bakkie salade erbij en een pot thee en je lunch heb je binnen voor zo'n anderhalve Euro!
's Avonds na drie dagen weer eens onder het gemalen water gestaan, heerlijk!!!! Warm water!
De volgende dag zijn we in vijf luxe auto's naar Tasjkent gereden. Ook met de truck hadden we dit vervoer gehad, want om de één of andere reden mag je niet over de pas in een vervoermiddel met meer dan vier personen!!!
Maar eerst gingen we nog naar een zijde fabriek in Margilon, waar we alle ' ins en outs' van de zijdeproductie kregen te zien en te horen. Omdat we erg geïnteresseerd zijn ( vrouwen!) Duurde het natuurlijk veel langer dan gepland, nou ja. De tapijten waren erg mooi en ook de andere dingen die ze verkochten in het winkeltje. De lokale gids had erg veel lol in ons.
Vervolgens naar een traditionele pottenbakker gegaan en ook daar kregen we uitleg over het hele proces. Vooral het maken van het glazuur was erg interessant en werd nog op een traditionele manier gemaakt! Twee kleine schaaltjes gekocht. Het schijnt, dat hier de beste kwaliteit keramiek wordt gemaakt, het klonk ook als een klok!
Na de lunch ging het dan eindelijk richting Tasjkent. Over de Kamchikpas(2267 m). Omdat we laat waren,begon het na de pas al snel donker te worden. Onze chauffeur was grappig, sprak allen Oezbeeks en Russisch, maar hij kende 'Goellit' dat is toch echt al wel een tijdje geleden! Wel de eerste, die ik tegenkom die een Nederlandse voetballer noemt.
Hij begon aan het eind van de rit wel wat in te dutten, we hebben hem wakker gehouden met, Oezbeekse muziek en de vertaalmachine op John zijn telefoon, hilarisch!
Uiteindelijk, kwamen om 20.15 uur in Tasjkent.
De volgende dag zijn we in taxi's naar de Hazrati Imam Jome Moskee gereden. Een onwijs groot terrein, met zowel oude als nieuwe gebouwen, zoals de moskee.
Ook ligt hier een copie van één van de eerste geschriften van de Koran, geschreven op dierenhuid. Het bestaat uit drie delen, maar dit ene deel was al 20 cm dik.
Verder prachtige mozaïeken in verschillende kleuren blauw en prachtig houtsnijwerk. De blauwe kleuren worden gebruikt omdat het hier erg warm kan worden, tot wel 45° en blauwe kleuren zijn koele kleuren! Ik geniet, het is zooo mooi!
Verder is er tijdens de 70 jarige Sovjetoverheersing veel van de geschiedenis van Oezbekistan verloren gegaan.
Vervolgens weer over de bazaar gewandeld en er een hapje gegeten. Ik ben al aardig bazaarmoe, want ze zijn overal min of meer hetzelfde, maar de anderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Met de metro weer terug naar het hotel, prachtig stations ( net zoals in Moskou) maar je mag er helaas geen foto's van maken. Op de terugweg een heerlijke cappuccino gedronken en Italiaans ijs gegeten!
's Avonds met het spul gaan bowlen, erg gezellig en ik was nog goed ook!
De andere dag al vroeg vertrokken, de ' hoge snelheidstrein' vertrok om 08.00 uur vanuit Tasjkent naar Samarkand. Ook hier kan hij niet echt de hoge snelheid rijden omdat het spoor er niet op berekend is. Maar het was een heerlijke luxe trein en zonder tussenstop waren we twee uur later in Samarkand.
Nog wat over de mensen hier. Ze zijn allemaal erg vriendelijk en hulpvaardig. Ik verbaas me er over, dat de mensen die Engels of Duits spreken deze taal ook erg goed beheersen. Verder zijn vooral de vrouwen gek op alles wat blinkt een glimt! Kleding met gouddraad bewerkt, en met een mond vol gouden tanden lacht het je toe ( dit geldt overigens ook voor de mannen) en zelfs de pantysokjes hebben een glimmertje!
Ach, je moet er van houden. Aan mij is het niet besteed.
Zo dit was deel één over Oezbekistan, deel twee volgt zodra ik in Azerbeidzjan ben. Morgen gaan we naar Turkmenistan en ben ik weer een kleine week uit lucht.
Groetjes en tot de volgende keer

• 21 Oktober 2014 - 18:47

Henny Timmerman:

Leuk om weer te lezen en zo een klein stukje meebeleven

• 21 Oktober 2014 - 20:32

Krijna :

Ha Marjo,

Dat tref je toch even dat jullie nu ander vervoer middelen hebben in plaats van de truc, luxe of is het met de truck beter?
    Je hebt inmiddels al heel wat gezien en beleefd!!!

Hoe is het weer nu bij jullie?,gisteren was het droog en zonnig weer vandaag is het stormachtig en fris.

Vorige week donderdag is moeder overleden gisteren was de begrafenis ,emotionele dagen achter de rug maar ook dankbaar dat alles zo goed is verlopen en moeder geen ziekbed heeft gehad.

Marjo tot horens maar weer,

hartelijke groet Krijna.

• 24 Oktober 2014 - 08:00

Agnes Wauters:

Hallo Marjo !

Vanochtend de tijd gevonden en genomen om je reisverslagen te volgen ! Prachtig en indrukwekkend ! Erg knap en moedig van je hoor ! Hoplijk gaat je gezondheid nu ook weer.
    Met name, tijdens je verslag van Oezbekistan leef ik erg met je mee : Ben er zelf in 1985 geweest, alleen niet zo lang en niet op zo'n indrukwekkende manier als jij. Samarkant staat nog helder in mijn geest; vond ik schitterend!

Hier in Zwld. hebben we na een natte zomer een een mooie herfs nu de eerste sneeuw gehad! Vorig weekend hadden we nog 20°, drie dagen erna lag de sneeuw zowat op 100m. Alles goed hier. Jacques en ik hebben heerlijk genoten in Cipres. Heb inmiddels mijn wintersport al weer geboekt.

We hebben je kaart uit China (14.09.14) prima ontvangen. Goed, dat je je blog erop geschreven heb. Het befin onze vakantie was echter wat hektisch (zoals gewoonlijk); geen tijd om eerder naar je blog te kijken.

Geniet nog flink. Wat ik begrepen heb heb je nog zo'n dikke 3 weken. Ik ga volgend weekend enkele dagen naar Nedeland (Breda en Hulst), meer familie bezoek... Tot een volgende keer ! Lieve groetjes, Agnes

• 24 Oktober 2014 - 08:01

Agnes Wauters:

De sneeuw lag deze week natuurlijk op 1000M !

• 28 Oktober 2014 - 17:19

Carla:

Hallo Marjo,
    Geweldig om je reisverslagen te lezen.
    Indrukwekkend en wat een avonturen beleef je. De kou leek me niet zo aantrekkelijk.
    Maar verder mooie foto"s.
    Geniet er nog even van ... hier alles oke.
    lieve groet Carla.

• 31 Oktober 2014 - 01:58

Ulrich:

Hee Marjo,
    Prachtige verhalen, en je kunt het allemaal zo mooi omschrijven.
    Ben ook benieuwd naar de foto's, fijne reis verder,
    groet Ulrich