China en smokkelen - Reisverslag uit Kashgar, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu China en smokkelen - Reisverslag uit Kashgar, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

China en smokkelen

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

07 Oktober 2014 | China, Kashgar

Hallo allemaal, bedank voor de leuke reacties, de berichten komen nu wat snel, maar dan ben ik weer 'up to date'
Ik heb mijn mes en twee schaartjes zo goed als ik kon verstopt en met mijzelf afgesproken, dat mochten ze het vinden en in beslag nemen ik het ter plekke zodanig zou bewerken, dat ze er niks met mee kunnen!
Nou gelukkig ging het allemaal goed en bleek de controle toch niet zo streng, of ik had ze gewoon erg goed verstopt! Hahaha. Of de uitvoerders van dit besluit vinden dit ook een belachelijke maatregel en doen niet zo hun best om je spullen af te pakken.
Ook de ' artsupplise' van de rest van de groep is goed gegaan.
We zijn dus met de trein van 'Lhasa' naar Golmud' gegaan. Een prachtige reis en vooral omdat we overdag gingen, met prachtige uitzichten op jullie mogen drie keer raden. Ja hoor bergen en sneeuw! kwamen we 14 uur later aan in 'Golmud'. Het is de hoogste spoorlijn ter wereld en we klommen van 'Lhasa' weer naar meer dan 5000 meter.
We kamen om middernacht aan en gelukkig lag ons hotel naast het station. Snel naar bed, want de andere dag ging het weer verder naar 'Dunhuang', in weer een andere bus, ruim 500 km. Onderweg veel zoutvelden en in de plek waar we voor de lunch stopten, kregen wij 'zoute' thee te drinken, omdat blijkbaar het water uit de grond zo zout is. Niet echt lekker, dan toch maar een colaatje. Tegen 19.00 uur kwamen we aan in 'Dunhuang'. Zo'n beetje aan het eind van ons latijn.
In 'Lhasa' had ik erg veel last van een hele droge mond en keelpijn. Nou ken ik dit wel van de wintersport, als je op hoogte bent, maar daarna kwam het hoesten.
De ander dag zijn we vroeg vertrokken naar de Boeddhistische grottekeningen van 'Dunhuang. Er zijn veel tekeningen en beelden gevonden, waarvan sommigen meer dan 1000 jaar oud. De beelden zijn zo'n 100 jaar oud, omdat over de jaren er ook heel erg veel is vernield en gestolen! De beelden zijn 'wel volgens de toenmalig methode weer nieuw gemaakt, dat is een houten skelet, daaroverheen stro met klei en vervolgens een laag klei,die beschilderd wordt.
Verder gaat alles op Chinese 'gedisciplineerde' wijze.. chaos en dringen en Yan onze Chinese gids speelt daar een belangrijke rol in. Ze rent van hot naar haar, komt iedere keer met andere informatie. Ze probeert de chaos onder controle te houden, maar dat lukt niet echt.
We kregen eerst twee films te zien over de geschiedenis van de grotten, vervolgens gingen we met het hele spul in gereed staande bussen over een lege vierbaansweg naar de echte grotten, bizar! Maar het was adembenemend mooi. Het was er helaas onwijs druk en dat was wel jammer. We hebben een aantal van de vele grotten bezocht. Ik blijf het bijzonder vinden hoe positief onze gids was over het Boeddhisme, vriendelijk, sociaal enz enz. en dat vervolgen de Dalai Lama, gedwongen is te verkassen en als ' persona non grata' is verklaard. Het blijft een dubbel gevoel geven. Ik heb er maar niet naar gevraagd, ligt nogal gevoelig hier.
's Avonds naar de ' nightmarket' geweest, heerlijk gegeten daar. Behalve eten ook veel souvenirs en mensen die aan het werk waren, met hun ambacht. Ik geniet ervan om te kijken hoe de mensen hun ambacht uitvoeren en er onder hun handen iets moois ontstaat!
De anderen waren die nacht met kamelen naar de woestijn. De andere dag een wandeling gemaakt naar de ' White Horse Pagoda' het stelde niet zo heel veel voor, maar de wandeling er naar toe was mooi.
's Avonds zijn we naar een acrobatik voorstelling geweest, prachtig. Een leuk verhaallijntje, wel wat propagandistisch, maar met prachtige kostuums. Alleen jammer, dat we in de gigantische alcohol lucht zaten van een paar Chinezen die redelijk diep in het glaasje hadden gekeken. Twee liepen er al snel uit, de derde viel in slaap en de vierde had moeite om 'bij de les' te blijven en zich wakker te houden. En ik hapte naar frisse lucht na de voorstelling.
Nu gaan we echt de 'Taklamakan' woestijn in, een onderdeel van de Gobiwoestijn. Vandaag vertrokken naar Hami een tussenstop omdat anders de chauffeur te lange dagen maakt.
We hadden een korte stop bij een meloenenteler. En bij een politie stop moest er ineens een tweede chauffeur komen?! Dit gold voor nog twee bussen! Kon drie uur duren, want die moest uit de plaats komen waar we net vandaan kwamen! Yan en de chauffeur belden zich een slag in de rondte. Uiteindelijk, na een uur en wisseling van de politie officier mochten we ineens vertrekken. Wie het nog snapt mag het zeggen! Onze Paolo bemoeide zich er natuurlijke ook weer mee, denkt dat iedereen op zijn oplossingen zit te wachten, nou in China dus echt niet!
Weinig geslapen, erg veel hoesten en het hotel was erg 'basic' oftewel gore vloerbedekking met brand gaten ed. Ook wordt er hij nog heel veel gerookt, in de hotels als ook in de restaurants. Je merkte ook wel, dat als je voor één nacht kwam, je in het oudste gedeelte van de hotels werd geplaatst.
We zitten in een gedeelte van China, waar niet zoveel toeristen komen en er dus ook weinig Engels wordt gesproken. Veel handen en voetenwerk dus!
De andere dag weer vroeg vertrokken naar 'Turpan', geen gezeur bij politieposten dit keer, dus de reis liep een stuk vlotter. Onderweg wisselende landschappen, en vooral soms veel verschillende kleuren van de rotsen. We zitten nu in moslimgebied, dus we zien ook meer begraafplaatsen en moskee's. Ook is dit het gebied van de Oeigoeren, een van oorsprong uit Turkije komende bevolkingsgroep, die zich momenteel nogal roert omdat ze vinden dat ze beperkt worden in hun oorsprong. Als je dan ziet hoe de Chinezen overal bouwen (flats) , spoorlijnen en snelwegen, kan ik me voorstellen dat dit erg intimiderend overkomt! In elke stad tot nu toe zie je in een hoek van 180 graden, zeker 15-20 grote bouwkranen staan.
Om even voor 16.00 uur kwamen in 'Turpan' aan. 'Turpan' is na de dode Zee het laagste punt van de wereld, 125 meter onder zeeniveau. Het kan hier tot wel 45 graden worden. Hebben wij niet meegemaakt, wij hebben de zon drie dagen niet gezien vanwege het fijnstof! Verschrikkelijk en voor mijn longen een ramp! Het hoesten gaat dan ook niet over. Verder is hier veel druiventeelt, vooral voor de krenten en rozijnen, maar ze maken er ook wel wijn van.
De andere morgen zijn we al vroeg naar de ruïnes van de stad Yar gegaan. De ruïnes zijn zo'n 1000 jaar oud. Gelukkig waren we er vroeg, want ook daar werd het druk, met voornamelijk Chinese bezoekers. Sommige gebouwen zijn er al in de vijfde eeuw neergezet en de hele stad is op een klif gebouwd --> veiligheid en je ziet je vijand aankomen!
Opvallend is, dat ze dezelfde bouwmaterialen als in Marokko gebruiken, stro en modder. De toegangspoorten waren wel 15 meter hoog en één ervan stond er nog.
Aan het eind van de middag naar de grootste minaret van China gewandeld. De ´Emin Minaret´, gebouwd in 1777 en 44 meter hoog. Een combinatie van Islamitische en Oeigoerse stijl. Ik vond hem prachtig.
De andere dag op weg naar ´Kuche´, zo´n 700 km verderop, een lange dag dus! En weer prachtige kleuren van het bergmassief. Onderweg waren ze op het land bezig met het binnenhalen van de snoeptomaatjes.
Verder veel petrochemisch industrie hier en ze doen weinig aan de uitstoot. Ook veel zonnepanelen, windmolens onderweg. 's Avonds van een zeer uitgebreid en decadent buffet genoten.
De andere morgen een heel erg Chinees ontbijt, ik kon het niet wegkrijgen! Brrrrr. Oa. scherp gekruide salades en allerlei ander warm spul!
Daarna zijn we naar ´Kashgar´ gereden, dit keer lagen de pepers te drogen, langs de weg. Vraag of ze nog zo gezond zijn na al die uitstoot hier?
In ´Kashgar´ zijn we voornamelijk met de hele groep (dit ivm onze veiligheid) door de oude stad gesjokt en oa de ´Id Kah Moskee´ bezocht, gebouwd in 1442 en kan zo´n 10.000-20.000 gelovigen herbergen! naar de bazaar geweest, dit schijnt op de zondag een spectaculaire markt te zijn, maar nu op een donderdag erg gewoontjes! het lijkt erg veel op 'de Zwarte Markt´ in Beverwijk. Het doet hier verder heel erg on Chinees aan. ook merk je dat het ´s morgens lang donker is en voor 10.00 uur lokale tijd gebeurd er hier niks en is er vrijwel niks open! Morgen gaat de tijd weer 2 uur terug, weer een beetje synchroon aan de dag en nacht!
Nou dit was het voor China, wat me wel opvalt met 20 jaar geleden, dat je nu veel meer keuze hebt in groente en fruit ed. Er is veel meer te krijgen dan toen.
Tot de volgende keer maar weer. Lieve groet allemaal.

• 07 Oktober 2014 - 10:35

Petra:

Ik weet zomaar nog niet of ik China, buiten de natuur om, echt een leuk land zou vinden......

• 07 Oktober 2014 - 20:05

Anja Angenent:

Hoi Marjo,

Dank voor je whatsapp. Ik wilde al steeds reageren, heb best wel veel van je belevenissen gelezen, maar nog niet alles. Erg druk op het werk, veel veranderingen, cursussen, nog steeds een collega met een burn-out en uitgerekend deze week 2 andere collega' s ziek.
    Het overlijden van Ineke heeft veel met me gedaan, ik kan het nog steeds niet bevatten. Het lukt me ook niet er los van te komen.
    Nog 2 dagen werken, vrijdag ga ik met de andere Ineke, de zus van Hanneke, een rondreis door Marokko maken van 2 weken, daarna nog lekker een weekje thuis ( ter compensatie van de extra gewerkte uren). Ben er aan toe.
    Hier nu echt herfst, vandaag windkracht 7 /8, veel regen en nu onweert het.
    Ik blijf je volgen, sorry dat je nog steeds niets van me gehoord had.

Lieve groet,
    Anja.