Wandelen! - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Wandelen! - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Wandelen!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

23 Augustus 2024 | Madagascar, Ranomafana

Hallo allemaal,

We rijden weg van de kust en rijden richting de regenwouden. Het landschap veranderd langzaam, van woestijnachtig en erg droog en verbrand landschap naar meer beplanting en meer groen. Het lastige is, dat veel van de lage en droge grassen in brand worden gestoken, maar ook de enkele bomen die er staan gaan dus dood! De weg is redelijk en nog vrij weinig verkeer, we kunnen dus redelijk doorrijden.

Onde3weg rijden we langs de graven van de Mahafaly groep. Dit zijn grote vierkante graven met daarop gebeeldhouwde palen (Aloalo) genoemd, helaas reden we hier alleen maar langs, ik had er graag even gekeken, maar het tijdschema is strak!

De eerste stop is een korte wandeling door het Zombitse National Park, hier nog woestijnlandschap en baobabs. Hier schijnen 80 vogelsoorten te leven, wij hebben er 1 gezien. Verder wel de nakijken van Hubbard gezien, en kameleon en een gekko. Toch wel mager voor een park!

Langs suikerretvelden gereden, even verderop een heel dorp in grote drums rum aan het stoken, allemaal langs de weg.

In een volgend dorp lagen de saffiermijnen in de buurt en waren er allerlei winkeltjes met dure stenen met ervoor ook dure auto's!

Om 17.30 uur bij het hotel, zowaar was het nog licht.

De volgende dag een wandeling door het Isalo National park. Dit ligt in de hooglanden van Madagaskar en bestaat uit zandsteen, dit is verweerd en er zijn nu enkele plateaus, canons, kloven en pinakels.

Er zijn verschillende circuits te bewandelen. Maureen, Karen en ik deden een 'korte' wandeling en Michelle ging al weer na 1 km retour met Nambi. Nou eenvoudig was het niet, bloed, zweet en tranen, jou bijna dan! Klimmen, klauteren en over smalle richels liep3n we naar het einde van een kloof, daar wachten twee natuurlijke baden, eentje zwart en erg koud, de ander helderblauw en een stuk warmer. Je kon er inspringen als je wilde, niet gedaan, jofel een gedoe met omkleden enzo.

Na een half uur dezelfde weg weer terug, we hadden daar ook een lunch besteld, ik was zo kapot en veel last van mijn knie, dat ik maar een paar hapjes van de maaltijd heb gegeten. Het was wel goed georganiseerd, met en buitenkeuken en alles werd vers bereidt. Er waren verschillende maki's te zien, die oa brood of bananen jatte! Dat was wel grappig.

De andere meiden deden het lange circuit, die kwamen we tegen net voor onze lunch. Gelukkig werden wij teruggebracht naar ons hotel en hoefde we niet op de anderen te wachten.

Ik dacht lekker douchen, ging het slot van mijn koffer niet meer open! Cijferslot werkte niet meer. Ook het resetten lukte niet, uiteindelijk heeft iemand van het hotel hem geforceerd open gekregen. Pffff, maar nu kan hij niet meer op slot, dus heb ik weer en padlock nodig, nou ja het is hier allemaal niet zo duur.

Dit was niet mijn eerste incident, op mijn aankomstdag was mijn hoofdlamp stuk, had mijn horloge het opgegeven en deed mijn camera heeeel raar, maar dat is gelukkig goed gekomen.

's Avonds ook amper gegeten, om 20.00 uur naar bed en bijna 10 uur geslapen!

De volgende dag hebben we het Anja Park, dit ligt in het Andringitra gebergte, het is een bosgebied met een meer en de hele gemeenschap zorgt ervoor dat deze bijzondere dieren beschermd worden. Het reservaat is opgericht in 2001, dus nog erg jong! Hier leven een paar groepen ringstaartmaki's waar je heel dichtbij kunt komen, erg leuk.

Ook hebben we hier geluncht en daarna vertrokken we naar Fianarantsoa, de bovenstad van de hoofdstad Betsileo in in de 19e eeuw gebouwd naar het evenbeeld van Anatananrivo. We kregen een korte rondleiding ivm tijdgebrek. Veel klimmen en dalen.

Vervolgens door naar Sahambavy.

Zo dit was het weer,

Groetjes

Marjo

• 23 Augustus 2024 - 20:23

Joséphine:

Weer heel wat beleefd Marjo. Volhouden en gewoon lekker doorgaan. Nog veel plezier hoor. Groetjes

• 23 Augustus 2024 - 22:28

Agnes Wauters :

Het lijkt een beetje Olympische topsport! Keeps [e-1f60e]

• 24 Augustus 2024 - 12:08

Ike:

Pff soms zit het mee en soms wat tegen. Gelukkig is het goed gekomen al kost het wel veel energie. Geniet van je verdere reis

• 24 Augustus 2024 - 14:38

Annette: