De Tsingi - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu De Tsingi - Reisverslag uit Morondava, Madagascar van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

De Tsingi

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

14 Augustus 2024 | Madagascar, Morondava

Zo, hallo allemaal, we hebben weer internet, soms een beetje spaarzaam.

Vandaag begonnen we aan een 500km rit naar Morondava. Gepland op 12 uur reistijd, dus om vroeg op, ontbijt en om 06.40 reden we weg. Met een paar plaspauzes en een lunch onderweg, kwamen om 20.00 uur bij het hotel, met een prachtige omschrijving, aan het strand, blablabla. Maar wij hebben er gegeten, geslapen en ontbeten en door, om 07.15 uur zaten we in 3 SUV's, 4wheeldrive richting Bekopaka. Een reis van 280km op 20 km na allemaal 'off road'. Ik zit samen met Morgan en Maureen in de auto en o ze chauffeur heet Dada en hij spreekt redelijk goed Engels. We zijn deze ochtend eerst langs de Baobabs gegaan, want in de ochtend minder druk dan bij de zonsondergang. Erg indrukwekkend deze grote 'rare'bomen. In Madagaskar komen 6 van de 7 soorten Baobabs voor. En één in Australië. Nog een heilige Baobab bezocht, met echt een hele grote omvang. Daarna zijn we verder gereden en kwamen we aan, na veel stof happen, bij de eerste ferry over de Tsiribihinarivier, twee platte boten naast elkaar met een planken constructie,waar 4 tot 5 auto's op kunnen. De auto's gaan erop via een steil zandpad. De paden zijn erg droog en uitgesleten. In de Malagassische zomer (regentijd) is het één grote modderpoel en overstroomd. Het lijkt af en toe wel de Dakarralley, maar dan met maximaal 25 km per uur! Haaha

Met de stroom mee waren we in 20 minuten aan de overkant,daar hebben we heerlijk geluncht Nambi had telefonisch al besteld, dus dat ging lekker snel. Rond 14.00 uur weer de weg op voor de tweede helft, de weg werd er niet beter op. Na een paar korte stopjes, kwamen we inmiddels in het donker bij de tweede pont aan over de Manambolo rivier, slechts en oversteek van 5 minuten, maar te diep voor de auto's om doorheen te rijden.

Na een kwartier kwamen we aan in ons hotel, bij elkaar 12 uur onderweg geweest. Pfff

Gegeten en naar bed, helemaal kapot!

De volgende dag begonnen we met een boottochtje over de rivier in een piroquem dit zijn uit een boomstam gehakte kanons, plank ervoeren w konden twee aan twee zitten en genieten van de steile kloven en een paar grotten, ook waren er op hoogte tombes te zien van de Vazimba tribe.

Na teruk9mst gingen we kleine Tsingi in, waar ik er al snel achterkwam dat dit niet mijn ding was, het is kalksteen, gevormd door regen over jaren, met nauwelijks doorgangen en hele scherpe punten. Voor Mi helle, Maureen en mij werd er een 'makkelijke' route gedaan, nou kk kan jullie zeggen, ik vond hem nog zwaar en het werd alleen maar warmer, ik was blij dat ik er was! Maar we hadden een geweldige en zeer behulpzame gids en Nambi was met ons mee. Ik had één stok mee, nou daar had je dus geen ruk aan, het was het betere handen en voetenwerk. In eenmlokaal restaurant gelu cht, algauw de helft goedkoper dan in de hotels, 's Middags bij het zwembad rondgehangen en 's avonds ook weer in een lokaal restaurant gegeten.

De volgende dag gingen er 4 van onze groep de grote Tsingi in, nou geen haar op mijn hoofd die daar over dacht! Uitgeslapen, wasje gedaan en bij het zwembad rondgehangen, helemaal top!

's Avonds in het restaurant de lokale borrel gedronken, rum met honing en limoen, lekker jaar pittig. Haha

De andere dag weer helemaal terug naar Morondava. Vroeg op pad om tijdens de zonsondergang bij de Bababs te zijn. Nou, dat is gelukt, we waren er ruim een uur voor zonsondergang, even de souvenirs bekeken en een ijsje gegeten van de baobabvrucht, erg lekker.

Zo lui dit was her voor nu

Groetjes tot de volgende keer

• 14 Augustus 2024 - 15:39

Nelly:

Oei een pittige reis zo te lezen, sterkte Marjo. [e-1f605]

• 14 Augustus 2024 - 15:40

Regina:

Wat een enerverende reis, maar jullie zijn dus wel veel aan het autorijden, kilometers vreten zoals wij dat noemen.

Dit lijkt mij erg vermoeiend.

Gelukkig ook nog een wandeling tussendoor.

Ben nieuwsgierig naar je volgende verslag, veel plezier verder.

• 14 Augustus 2024 - 17:13

Henny T:

Weer genoeg te beleven Marjo, leuk te lezen

• 14 Augustus 2024 - 17:33

Joséphine Ter Haar:

Heerlijk, weer een mooie reis. Het wordt nog veel spannender hoor Marjo, mijn broer is er net geweest met zijn vrouw, maar het is prachtig hoor. Veel plezier en succes met reizen.

• 14 Augustus 2024 - 17:55

Greet:

Leuk weer om te lezen Marjo! Wat weer een avontuur! Blijven genieten!

• 14 Augustus 2024 - 18:48

Annette :

Leuk om zo mee te reizen. Best heftig zeg. Lange reisdagen.

Veel plezier

• 14 Augustus 2024 - 21:03

Marja Messemaker:

veel beleefd en vooral heul veul "bussen"..... en veel indrukken!!!

• 15 Augustus 2024 - 09:00

Marianne Luinstra:

Klinkt erg enerverend Marjo! Leuk on sit te lezen. Geniet!

• 15 Augustus 2024 - 11:21

Krijna:

Wat een mooie reis Marjo en wat een afstanden.

Fijn een goede gids te hebben.

Zitten er ook krokodillen in het water, zo een smalle kano.

Kan het me voorstellen, lekker een dagje bij het zwembad rondhangen,

Marjo nog veel plezier en weer een mooie reis verder.

• 15 Augustus 2024 - 14:33

Ike:

[e-1f600] wat een beleving geniet van ver de er op deze avontuurlijke reis.

• 15 Augustus 2024 - 16:16

Agnes Wauters:

Weer flinke avonturen! Maar fijn ook een momentje rust in een hotel

met zwembad! Blijf flink genieten van je reis! Big Kiss