Kama Sutra en andere taferelen - Reisverslag uit Pachmarhī, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Kama Sutra en andere taferelen - Reisverslag uit Pachmarhī, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Kama Sutra en andere taferelen

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 November 2018 | India, Pachmarhī

Het voordeel van alleen verder reizen en goed internet maakt, dat ik nu wat voortgang kan maken met deze reis.

Bedankt weer voor de reacties.

Ja in Khajuraho staan de tempels die bekend zijn om de Kama Sutra standjes! Maar dat is niet het enige, er staan op sommige tempels wel 872 beelden, je weet niet wat je ziet en waar je moet kijken. De tempels zijn gebouwd tussen 930 - 1050. Oorspronkelijk stonden er 85 tempels, nu zijn er nog zo'n 25 over in de regio.

Vanwege de geïsoleerde ligging van deze plek, zijn ze gespaard voor de vernietiging tijdens een mosliminvasie. In 1838 werden ze ontdekt door een Brit. Wij begonnen met de westelijke tempelgroep, met de erotische taferelen. Eerst bezochten we de 'Lakshmana Tempel' deze is gebouwd om de God Shiva te eren, ze zijn er 20 jaar mee bezig geweest! Er staan niet alleen erotische taferelen op, maar ook oorlogstaferelen en taferelen van het dagelijkse leven in die tijd. Je kijkt je ogen uit en het was goed dat we een gids hadden, want anders zie je door de hoeveelheid beelden niet waar je op moet letten, of waar de belangrijkste taferelen zich bevinden. In totaal staan hier zo'n 225 beelden op.

Vervolgens hebben we de ' Kandariya Tempel' bezocht, hier staan 872 beelden op van gemiddeld één meter hoog. Gebouwd tussen 1025 - 1050 en is het hoogtepunt van de Chandela architectuur. Ook hier bijzondere seksuele standjes, de toren is 31 meter hoog en lijkt wel een fallus! De volgende tempel, de 'Mahadeva Tempel' bevat veel mythische figuren, half dier/half mens.

Daarna nog bij een paar andere tempels gekeken, maar de tijd was om. Je kunt er eigenlijk wel een hele dag doorbrengen en alleen maar kijken, er is zoveel te zien! Het heeft op mij erg veel indruk gemaakt, tot wat zij 1000 jaar geleden in staat waren, GEWELDIG!

Via de ' Duladeo Tempel', ook voor Shiva gebouwd zijn we naar het oostelijke tempelgebied gefietst. Hier staan de tempels van de Jaïn. De 'Parsvanath Tempel' is hiervan de mooiste. Geen erotiek meer, maar wel zeer gedetailleerde beelden. 'Dancing girls' bijvoorbeeld, dit zijn dames met pronte borstpartijen en mooie versieringen.

Na de excursie zijn we gaan lunchen en even het zwembad ingedoken, fris maar wel lekker. Daarna een ayuvedische massage ondergaan, heerlijk maar wel baggervet van de olie, hahaha, en je moet het ook nog minimaal een uur maar liever langer laten zitten, maar het was weer heerlijk ontspannend.

De volgende dag reden we via Satna naar 'Pachmarhi National Park', een rit van 65 km met de bus. Daarna in Satna op de trein voor een rit van 366 km Helaas had deze een uur vertraging (redelijk normaal in India, zeker bij de lange afstandstreinen) deze kwam uit de deelstaat Bihar en was onderweg naar Bombay. Om 19.30 uur kwamen we aan in Piparia, daar stonden 5 taxi's klaar om ons naar het 'Hillstation' te brengen op het Pachmahriplateau. Dit ligt op 1100 meter en dat was goed te voelen aan de temperatuur. Dit ritje was ongeveer 45 km. over een lekkere slingerweg. We waren om 21.00 uur op de plek van bestemming, we konden direct aan tafel, daarna naar bed. Ik was best wel gaar na zo'n lange reisdag.

De volgende ochtend weinig gedaan, na de lunch met een excursie naar het park. Eerst naar een waterval met ook nog kleine waterpoeltjes, waar de Indiërs lekker zaten te poedelen. Naar beneden gelopen (350 treden) om mooi zicht te hebben op de waterval en de Indiërs die onder de waterval gingen staan. Leuk tafereeltje en best koud denk ik zomaar. Het is vakantietijd in deze regio, dus een drukte van belang.

Vervolgens zijn we naar een kloof gereden, het was even klauteren, maar ook hier staat dan weer een tempeltje en een nieuwe (prehistorische) tekening, hahaha.

Daarna naar Dhoopgarh gereden voor de zonsondergang, ook hier was het onwijs druk met vooral Indiërs. Ze hadden er een mooi uitkijkpunt van gemaakt, met lange stenen banken waar je op kon zitten en maar kijken naar de zon. Het was niet helder en de zon verdween dan ook in een wolk, helaas. Ook hier vragen veel Indiërs om een 'selfie' met je te mogen maken, waarom willen ze toch met zo'n grijze dame op leeftijd op de foto, ik heb er geen antwoord op gekregen, want ze weten het eigenlijk ook niet. Het is gewoon interessant met een blanke op de foto!

De volgende dag zijn we om 07.30 uur richting Chauragarh gereden, het is de derde hoogste piek in deze omgeving en is 1308 m. Eerst nog twee uitkijkpunten bezocht, maar helaas het is weer niet helder, wel gaat het behoorlijk steil naar beneden. Om 08.30 uur begonnen we de pelgrimsroute naar boven te lopen, daar staat de heilige schrijn van Shiva. Tijdens het Shivarathi festival, lopen hier tienduizenden pelgrims naar boven! Vandaag was het een stuk rustiger, maar ook omdat we vroeg waren. Het zijn zo'n 1500 treden. Grotendeels de weg met Annemie afgelegd, na twee uur waren we boven! Onderweg prachtige uitzichten, dus ook van de weg er naar toe genoten! Boven bij de tempel staan heel veel drietanden, die pelgrims mee naar boven sjouwen, sommigen waren echt niet te tillen, lijkt Jezus wel die met zijn kruis moest lopen. Onderweg ook heel veel apen, die de mensen die een stalletje hebben met een katapult verjagen, ze jatten alles! Om 12.30 uur waren we bij de jeeps, 's middags niet zoveel meer gedaan, behalve even naar het dorp gewandeld voor een kopje Nescafé.

Zo genoeg voor nu, morgen hopelijk weer verder.

• 11 December 2018 - 07:38

Krijna:

Dag Marjo,

Hoe zouden die mensen die tempels met al die erotische voorstellingen dat beleefd hebben, aanschouwelijk onderwijs, wat vereerden ze precies?
    Dachten de mensen toen heel anders? interessant.

Marjo, je hebt aardig wat fitnis training elke dag als ik het goed begrijp.
    Ik ga buiten maar vegen het is redelijk weer na een paar regen dagen.

Marjo veel plezier, groet Krijna.

• 11 December 2018 - 14:10

Anja:

Marjo, prachtig jouw verslagen. Wat een ervaring. Alleen die apen, daar heb ik het ook helemaal niet op.
    Geniet nog even volop !!.
    Groetjes, Anja.