Stoepa's en Tempels, oftewel oude stenen - Reisverslag uit Ujjain, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Stoepa's en Tempels, oftewel oude stenen - Reisverslag uit Ujjain, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Stoepa's en Tempels, oftewel oude stenen

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

21 November 2018 | India, Ujjain

Zo daar ben ik weer, de reis gaat weer verder.

Het was weer een vroegertje vandaag, 05.00 uur de wekker, ontbijtje en om 06.00 uur weg, eerst weer terug over de slingerweg naar Piparia, daar deed de grote bus waar wij inzaten wat langer over dan de taxi's op de heenweg over deze smalle weg.

Vervolgens zijn we naar het dorpje Bhimbetka gereden, waar er zo'n 700 grotten zijn met oude tekeningen. Er zijn een paar grotten opengesteld voor het publiek. Men zegt, dat dit na Frankrijk de oudste tekeningen die ooit gevonden zijn. Opvallend is dan wel weer dat de vaak 'primitieve' tekeningen universeel lijken te zijn! Eenvoudige mens figuren, de contouren van een kinderhand en dieren. Sommigen waren ook nog ingekleurd, met kleuren van natuurlijke materialen gemaakt. We kregen hier een rondleiding van een uur.

Daarna zijn we doorgereden naar Sanchi, een klein plaatsje ten noorden van Bhopal. Hier staan veel Boeddhistische tempels en stoepa's. De grootste stupa is door Ashoke gebouwd, 3e eeuw BC, een eeuw later is hij nog vergroot, hij is 16 meter hoog en heeft een cirkel van 36 meter. Hij heeft een muur om zich heen en daar staan vier prachtige poorten, fijn bewerkte Boeddhistische kunst. De vier poorten zijn pas 35 BC gebouwd en de verhaallijn op de poorten beschrijven het leven van Boeddha. Bij de stupa zelf kon je ook nog via een trap naar boven, alwaar een mooi uitzicht over het terrein en de omgeving, wel met de klok meelopen!

Er stonden nog andere stoepa's, die waren minder mooi en kleiner en verder nog restanten van tempels en een monastery. Oorspronkelijk waren veel van de tempels van hout, maar die zijn vergaan, daarop heeft men in de 7e eeuw weer nieuwe tempels neergezet. We zijn ook weer aan onze traptreden toegekomen, zeker weer 200 treden!

De volgende morgen weer een vroegertje, om 07.30 uur vertrokken, eerst een fotomomentje bij volgens mij de Kreeftskeerkring en daarna door naar Bhopal, bekend om de gifgasramp in 1984. Het terrein is ommuurd, maar ernaast staat een beeldhouwwerk van een Nederlandse kunstenares. Er staan echter nog steeds hutjes omheen en het grondwater is nog steeds vervuild. Nu ruim 30 jaar later draagt men nog steeds de gevolgen van die ramp, terwijl de directeur van het Amerikaanse bedrijf hem is gepeerd naar Amerika (en dat land heeft geen uitleveringsverdrag met India), dus hij heeft nooit verantwoording afgelegd over zijn daden!

Daarna doorgereden naar de 'Jama Masjid' moskee, met drie prachtige craquelé koepels, erg mooi. Deze moskee lijkt groter dan die in Delhi, ik vond deze ook mooier.

Vervolgens doorgereden naar Ujjain, daar zijn we met negen mensen per minibusje naar de 'Malakaleshwara Tempel' gereden. We mochten niks meenemen naar binnen, dus Tine paste op onze spullen en schoenen. Het leek de wintersport wel, al slingerend en zigzaggend tussen de hekken richting tempelingang. Ik werd gezegend, met drie strepen op mijn voorhoofd en later nog een stempel met het Ohm teken. Er was een ritueel gaande en de muziek werd steeds opzwepender, trommels en bekkens en belletjes, kortom veel lawaai daar zijn ze hier gek van. Hahaha.

In deze tempel staat één van de twaalf jyoti linga's,dit is een fallusvormig, langwerpig voorwerp, meestal een pilaar of een zuil, dat de scheppingskracht van de god Shiva representeert. ook staat er in een speciale ruimte een heilige Shiva met een zwart hoofd, deze wordt elke dag opnieuw met heel veel zorg opgemaakt. Wij mochten daar een tijdje getuige van zijn, erg speciaal.

Deze tempel is in 1235 vernietigd door de Sultan van Delhi en in de 19e eeuw weer gerestaureerd.

Vervolgens zijn we naar de 'Harsiddhi Mandir' gegaan, het verhaal wil, dat hier de elleboog van Paravathi is neergekomen. Er staan hier twee conisch zwarte torens, die elke avond verlicht wordt door kleine gheelampjes, dan zijn het net twee kerstbomen. We zijn er 's avonds alleen even langs gereden, het zag er prachtig uit. In de tempel zelf mooie schilderingen van de God Annapurna. Daarna zijn we naar de rivier de Shirpa gewandeld, waar bij het 'Ram ghat' in de rivier gebaad wordt en bloemetjes en lampjes in de rivier worden gelegd.

Na zonsondergang vind hier het dankritueel plaats, om de rivier te danken voor deze dag. Dit gebeurd met cimbalen, een bel en gezang. Verder wordt er gezwaaid met een lamp gevuld met ghee en dit in alle vier de windrichtingen, zo ook met pauwenveren en daarna een offer aan de rivier.

Na deze bijzondere belevenis weer met dezelfde soort busjes terug naar het hotel gereden.

De volgende morgen zijn we doorgereden naar Mandu, onderweg nog over een marktje in een dorp gewandeld, chai gedronken en een paar pakora's gegeten, zaten wel pittige stukjes in, maar ze waren wel lekker. We waren al om 13.30 uur in Mandu. Na de lunch met Annemie, Arjen en Irene een taxi genomen naar de 'Rewa Kundgroep', twee paleizen met een prachtig uitzicht over de vallei. Het paviljoen van Rupmati ligt bovenop en klif, bij dezelfde groep hoort het paleis van 'Bad Bahadur', gebouwd begin 1500. Mooi met zonsondergang, maar zo lang zijn we daar niet gebleven.

We zijn verder gegaan naar de 'Sagar Talao Group', deze lag vrijwel tegenover ons hotel. Hier ook weer verschillende gebouwen of resten van gebouwen, oa een moskee, gebouwd in 1432. Een caravanserai, gebouwd in 1437. En twee tombes, die zo zijn gebouwd, dat je er een echo in hoort. Daarna hebben we ons naar een uitzichtpunt laten rijden, erg mooi, maar ook heel veel apen. Lekker in het dorp gegeten en daarna naar het hotel gewandeld, was wel een donkere weg, maar gelukkig erg weinig verkeer en we hadden een zaklamp mee.

Zo morgen weer verder, voor de liefhebbers van Facebook zal ik de eerder geschreven verhalen er ook nog opzetten, weet nu de knop te vinden hoe dat moet. Hahaha