Nog één keer oude stenen en oude steden (2) - Reisverslag uit Gokarna, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Nog één keer oude stenen en oude steden (2) - Reisverslag uit Gokarna, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Nog één keer oude stenen en oude steden (2)

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

05 December 2018 | India, Gokarna

Ja, sorry mensen het lukte toch weer niet in één keer. Hahaha In ieder geval iedereen nogmaals bedankt voor de felicitaties op mijn verjaardag, daarover later meer.

Inmiddels ben ik ook weer terug in Delhi, daar waar negen weken geleden deze reis begon. Maar eerst nog de titel waarmaken.

Na Badami, reden we door naar Hospet, dit ligt vlak bij Hampi, ons doel voor de komende dagen.

Na de lunch gingen we met de bus naar Hampi, zo'n 13 km verderop. Hampi had zijn bloeitijd van 1336 -1565 met een inwonertal van meer dan 500.000 mensen! De tempels, paleizen of de ruïnes daarvan liggen in een landschap van giga grote keien van merendeel graniet, zeer apart!

De stad ligt aan de rivier de Tungabhadra, met iets ten noorden van de rivier de stad Anegondi. Verwoest door een moslimleger, maar later weer een Hindoevorst die het rijk regeerde met behulp van het zuiden van India hielden ze twee eeuwen stand. Deze middag liepen we er zo'n 2,5 uur rond, morgen gaan we er de hele dag heen. Vandaag het gedeelte bekeken waar geen toegangskaarten voor nodig zijn. Ook dan is er genoeg te zien. We begonnen bij de 'Virupaksha Tempel', een zeer Zuid - Indiase aandoende tempel met zijn gopuram (toren) van 50 meter hoog. Hij is gebouwd in 1442 en is nog steeds in gebruik, later in 1510 is er nog een stuk aangebouwd. De tempel heeft een tempelolifant die Lakshmi heet, hij geeft je voor 1 roepie de zegen, bij ons bezoek at hij vooral stro! Van de toren zijn vooral het onderste gedeelte en de vooruitstekende delen bewerkt met figuren, zelfs 2x een barende vrouw! Hij is neergezet om de God Virupaksa te vereren, een reïncarnatie van God Shiva. Er waren hier heel, heel veel apen en deze zagen er niet gezond uit! Velen hadden een gezwel of zoiets op hun lijf of in het gezicht. Verder in de tempel gebeurde er weer van alles, maar het vervelendste was dat verschillende van ons in de poep en plas hebben gestaan van wie weet welk dier?? En dat voelt echt niet fijn op je blote voeten! Ik dus ook! Maar het was er zo donker, geen idee van welk dier de uitwerpselen waren, maar waarschijnlijk wel van de apen. Jakkes, gelukkig waren er wel kranen om je voeten af te spoelen en we waren natuurlijk niet de enigen. Hahaha Verder was de drempel erg mooi, met veel afbeeldingen van dieren op de pilaren en prachtige plafondtekeningen.

Daarna zijn we verder het terrein over gewandeld en kwamen bij twee Ganeschen uit, één was wel 10 meter hoog en ook zo breed (Kadalekalu ganesha) met een gigantische buik!

De andere was kleiner, maar wel weer verfijnder! Daar stond een ijscokarretje en Annemie en ik waagde ons aan een verpakt ijsje, had ik weer beter niet kunnen doen! Maar de apen hadden dat ook door, hahaha, wij er als een speer vandoor met onze rug naar de apen, die tactiek was goed, want het ijsje bleef in onze handen tot het op was. De volgende dag gingen we ook weer met de bus terug naar Hampi. Ik had wel weer buikpijn (van het ijsje!?), maar goed toch meegegaan. Hampi wordt ook wel Vijayanagar genoemd, stad van de overwinning! We begonnen nu bij de 'Vitthala Tempel', een prachtige tempel, met een soort van kelder onder het gebouw en een 'Chariot, een rijtuig van steen, zelfs de prachtig bewerkte wielen zijn van steen en werd ooit voortgetrokken door paarden, nu staan er twee olifantjes voor! Het is moeilijk voor te stellen, dat dit voertuig ooit echt heeft gereden het moet erg zwaar zijn om het vooruit te krijgen!

Daarna zijn we langs nog meer tempels gewandeld en langs de rivier en de restanten wat ooit het 'red light district' was geweest in die tijd. Het landschap blijft fascineren met die grote keien, die overal lijken neergegooid!

Na de lunch zijn we naar de Koninklijke Enclave gegaan, met oa de Lotustempel, de olifantenstallen, een ondergrondse Shivatempel, een hammam en een paar dingen die ik heb overgeslagen omdat ik me toch niet fit voelde. Bij terugkomst in het hotel naar bed gegaan en gaan slapen. Annemie was nog veel beroerder en is om 11.00 uur al met de tuktuk naar het hotel gegaan.

De volgende dag weer vroeg op, een rit van 320 km naar de kust, het plaatsje Gokarna, minder toeristisch dan bijvoorbeeld Goa. Met een lunchpauze en korte plaspauze, waren we er om 16.00 uur

Met z'n zessen door het dorp naar het strand gewandeld, stukje gelopen en toen lekker chillen in en strandtent, daar ook maar gegeten. Heerlijk zo aan zee!

Wel merk je dat we weer een stuk zuidelijker zitten vochtigheid is behoorlijk groot. En aangezien ons hotel op een flinke heuvel staat zijn we terug maar met de tuktuk gegaan. Want zodra je wat doet is het peentjes zweten, dus naar boven lopen is geen optie. Hahaha

Zo nu is het echt klaar met de oude stenen.

Fijne dag en tot gauw