Relaxen! - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Relaxen! - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Relaxen!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

23 April 2017 | Nederland, Alkmaar

Hallo allemaal;

Bij deze het laatste stuk van deze mooie reis door Jordanië. Na een nacht in ons tentenkamp zijn we deze morgen al vroeg op pad gegaan, 8 mensen van onze groep gingen met de kamelen op pad. Ik heb er al een keer of 6 opgezeten, liet het voor wat het was dit keer. Ik zat in een andere jeep dan gisteren, ook een andere chauffeur. Chauffeur van gisteren, was jong en had net een zoontje van 8 maanden, die van deze ochtend reed goed, maar zag er wel heel erg jong uit. Toen ik naar zijn leeftijd vroeg was hij dat ook! Hahaha, ik had hem 14 jaar geschat en toen ik het hem vroeg zei hij dat hij 14 jaar was. Oeps. Mag je dan al autorijden? Ik rij al vanaf mijn 10e zei hij in gebrekkig Engels. Nou ja hij reed goed hoor, maar het is natuurlijk wel een probleem als er wat gebeurd onderweg. Ook in Jordanië krijgen ze pas vanaf 18 jaar een rijbewijs. Maar goed we zijn heel aangekomen in het stadje Rum, daar hebben we onze spullen weer overgeladen in onze bus en na een uur kwamen de kamelen het dorp binnengewandeld. Daarna vertrokken we naar Aqaba. Omdat onze kamers nog niet klaar waren, hebben we onze spullen neergezet en zijn we het stadje ingegaan. Geluncht in een lokaal tentje, waar ook heel veel 'locals' eten. Erg leuk en vooral ook erg lekker! Maar allemachtig wat was het er heet! Bijna 40 graden, oeps dat is even wennen! Daarna nog naar de markt gewandeld. Gelukkig konden wij bij terugkomst wel in onze kamers. Ik heb heerlijk een middagdutje gedaan. Om 18.00 uur hadden we afgesproken voor een aperitiefje en de laatste gezamenlijke maaltijd, want Francine zou de andere dag al terugvliegen naar België. Heerlijke vis in een visrestaurant, maar van kleine porties hebben ze hier nog nooit gehoord! Het was weer veel te veel. Ik lag er al vroeg in, maar ik had geen rekening gehouden met de braderie onder mijn raam en dan vooral de knetterharde muziek die een dj de lucht in slingerde tot na middernacht. Er liep toen al geen hond meer over de braderie, maar dat deed duidelijk niet ter zake wat betreft het volume! ook ohropax hielp niet! Uiteindelijk toch in slaap gevallen. De laatste dag zijn we om 09.30 uur naar de haven gewandeld, over het publieke strand, waar de heren in macho zwembroeken rondlopen en de vrouwen in hun zwarte burka of niqab van de 'zon' mochten genieten! Het blijft voor mij als westerling een discriminerend gezicht, dat vrouwen dit zich laten gebeuren en niet massaal in opstand komen. Wat zou dat fantastisch zijn! Maar goed wij hadden een heerlijk dag op een schip, waar wij met onze eigen groep opzaten, plus nog 3 duikers. De lunch werd ook aan boord geserveerd, vers gegrilde vis en de gebruikelijke salades, brood en humus, HEERLIJK! Op en in het water was het goed uit te houden, mijn rug was een beetje verbrand van het snorkelen, maar wat was het een mooie afsluiting van deze korte reis en wat blijft ook die onderwaterwereld fascinerend! 's Avonds heb ik wat yoghurt met vers fruit gegeten, de lunch was weer zo veel! De volgende dag was het heel vroeg op, was gelukkig al voor mijn wekker wakker. Om 06.45 uur zaten we in 2 kleine busjes richting luchthaven. We hadden eerst een binnenlandse vlucht, dus we hoefden er niet zo lang van te voren op het vliegveld te zijn, erg prettig. Er ging één vlucht en dat was die van ons naar Amman. Het is een kleine luchthaven en we gingen lopend naar het vliegtuig. Op dat moment landde er een Amerikaans vrachtvliegtuig en aan het geluid te horen 'bommetje' vol met materiaal, rare woordspeling in dit geval, nou ja. We gingen op tijd de lucht in na 40 minuten waren we op de luchthaven van Amman. Daar hebben we afscheid genomen van Annette, zij kreeg alweer een volgende groep diezelfde avond.

Wij hadden ongeveer 2 uur de tijd. En dan is een Starbucks toch wel lekker! In de vertrekhal een hele grote groep mannen in het wit en vrouwen in het zwart wachtend op een vlucht naar Saoedi-Arabië, mooie combinatie, maar ook voor mij als westerling 'vreemd'. Want de vrouwen in Burka en Niqab, de mannen met een grote witte lap, die om hun lijf was gedrapeerd, nou ja ieder zijn ding denk ik dan maar. Ook deze vlucht liep redelijk voorspoedig, wel twee hard krijsende kinderen voor me, maar gelukkig vielen die uiteindelijk in slaap. Ook op Schiphol kwamen we op tijd aan, bij de nieuwe pier. Afscheid genomen van de groep en nadat ik mijn bagage had, op naar de trein. het was wel even wennen 30 graden kouder! Thuis gauw de kachel aan om weer wat op te warmen! Zo, nog kort iets over de groep, deze bestond uit 2 echtparen, moeder en dochter, 4 vrouwen die elkaar kenden van het koor of een eerdere reis, vrouw uit België en ik. Het was een leuke groep, meestal aten we met elkaar en soms hadden de vier vrouwen hun eigen onderonsje, wat het reizen met 'Koning Aap' leuk maakt, als je wilt kun je doen waar je zin in hebt. Nou nog geen idee wat de volgende reis wordt, ik concentreer me eerst maar op mijn aankomende pensioen. Ik moet een volle 60 dagen werken, dit verdeeld over 4 maanden! Verder heb ik mijn streefgewicht bereikt, 20 kg lichter en ik voel me goed. Als er dan ook nog een 'reisprins' op zijn witte paard voorbij komt zou dat helemaal geweldig zijn. Hahahaha Foto's volgen nog!


  • 28 April 2017 - 18:00

    Agnes Wauters:

    Na war gezeur met mijn PC heb ik eindelijk kunnen genieten van je reisverslagen! Allemaal prachtig, met name hoe je je bezoeken aan Petra beschrijft. Staat al jaren op mijn verlangslijstje !
    Veel succes met de laadste loodjes van je werk ! Wat ik begrepen heb ga jij ook niet naar de reünie in Sumiswald (6 mei). Houden we te goed...
    Hartelijke groeten, Agnes

  • 28 April 2017 - 19:40

    Krijna:

    Hoi Marjo,

    Leuk alweer nieuwe plannen, zet je prins maar niet op een wit paard dan valt hij er geheid binnen de kortste keren af maar een reisprins moet het zijn natuurlijk.

    Visualiseren dan maar, en nog 60 dagen werken dat is niet veel meer geniet er dan maar van, nog even en je behoord tot een andere club.

    Marjo je verslag een heel eind gelezen en het leek me een mooie reis. we spreken elkaar weer en Agnes een groet uit Bussum.

    Krijna.

  • 30 April 2017 - 06:58

    Ulrich:

    Marjo, wat een mooie reis weer, dank voor je verslagen. Ik lees ze met veel plezier.
    Vol met info en geschiedenis. Nu nog even aan het werk en dan genieten van je welverdiende pensioen, ga je missen hoor.
    Ulrich

  • 29 November 2017 - 19:19

    Sandy :

    Hey Marjo,

    Met veel bewondering heb ik uw reisverslagen zitten lezen; wat een bijzondere reizen heeft u gemaakt! De reden dat ik momenteel Waarbenjij.nu aan het lezen ben, is omdat ik een studente HBO Toerisme ben en momenteel mijn afstudeeronderzoek naar de reismotieven van mensen die afreizen naar bijzondere bestemmingen (Bijv. Noord-Korea, Turkmenistan, Afghanistan). Aangezien u al aardig wat bijzondere reizen heeft gemaakt, vroeg ik mij af: zou ik u hier kort over mogen interviewen? Ik denk dat u een hele goede toevoeging zou kunnen zijn aan mijn scriptie! Mocht u de mogelijkheid hebben, zou u mij dan willen mailen (mijn mailadres: sandyhoutkamp@hotmail.com) of bellen (telefoonnummer: 06-21233162)?

    Ik hoop van u te horen!

    Met vriendelijke groet,
    Sandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1140
Totaal aantal bezoekers 262043

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: