Rondom Amman - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Rondom Amman - Reisverslag uit Mādabā, Jordanië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Rondom Amman

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 April 2017 | Jordanië, Mādabā

Hallo allemaal;

Nou inmiddels alweer terug in het koude Nederland, maar het blijkt, dat de reizen vaak zo vol zitten met interessante zaken dat ik aan mijn verslag tijdens de reis niet toekom, dus er wordt weer wat gemanipuleerd met de data! Sorry het is niet anders. Na een gezellige avond met (ex) nachtdienstcollega's om 06.30 uur opgestaan. Albert bracht me gelukkig naar de trein, dat is toch wel erg prettig. Ik was te vroeg op Schiphol en kon nog niet inchecken, dus eerst maar een kop koffie. Bij het inchecken, wat redelijk snel (15 minuten) ging zei de juffrouw achter de balie, dat ik maar direct door moest lopen, want het was erg druk. Ik heb me bij het boeken van deze reis nooit gerealiseerd dat het Goede Vrijdag was. En ja het was erg druk, lange rijen voor de paspoortcontrole en de bagagecheck. Maar uiteindelijk viel het toch nog mee, 1x10 minuten en 1x20 minuten. Maar lange tijd geen vliegtuig. Uiteindelijk zaten we er toch allemaal in om 12.15 en om 12.30 uur gingen we de lucht in. Achter me een kind dat telkens tegen mijn stoel aanschopte, zoooo irritant! een paar gevraagd te stoppen, maar ja korte termijn geheugen van een kind is inderdaad erg kort! En moeder voelde zich ook niet geroepen om er iets van te zeggen, waarom nemen die ouders niet wat mee voor hun kinderen om mee te spelen of te kleuren of zo! Kleine moeite zou ik zeggen.

Om 17.45 uur lokale tijd landden we in Amman, het is hier een uur later dan bij ons. We werden we opgewacht door Omar (onze Jordanese gids), hij regelt ook het groepsvisum voor ons. Ook vindt hier een eerste kennismaking met de groep plaats. Buiten wacht Annette ons op, onze Nederlandse groepsbegeleidster.

De groep bestaat nu uit 11 mensen en vanavond komt er nog 1 bij, zij komt vanuit België, via Parijs naar Amman. Wij waren het enige vliegtuig dat binnenkwam, dus onze bagage lag ook lekker snel op de band. 's Avonds is er gepind en hebben we heerlijk gegeten. Ik heb erg veel mazzel dit keer, er waren meer alleen gaanden, maar twee mensen kenden elkaar en wilden bij elkaar op de kamer, de vrouw uit België had een eenpersoonskamer geboekt ivm apnoe, dus ik lag de hele week ook alleen op een kamer, luxe!

De andere ochtend zijn we om 09.00 uur vertrokken, we sliepen in Madaba en daar staat een Grieks-orthodoxe Kerk van Sint George met prachtige mozaïeken, zoals een oude kaart van Palestina, gemaakt ongeveer in het jaar 560 op de vloer van een Byzantijnse kerk. De huidige kerk stamt uit 1884. Maar helaas ivm Pasen was de kerk erg vol met kerkgangers en dan wordt het mozaïek bedekt met een kleed om verdere beschadiging te voorkomen. Overigens veel beveiliging bij de kerk, dit ook na de aanslagen in Egypte op de Kopten. Overigens gaan de verschillende geloofsstromingen in Jordanië goed met elkaar om. Vervolgens zijn we nog naar een archeologische site in Madaba gewandeld, ook weer met mozaïeken en er bevindt zich hier een opleidingsschool voor het restaureren van mozaïeken. In het winkeltje hing een beeld van Poetin in mozaïek?

Daarna zijn we naar Amman gereden alwaar wij Omar hebben opgepikt en zijn we naar de Citadel van Amman gereden. Vanaf de Citadel een mooi uitzicht over Amman, dat op 7 heuvels is gebouwd. Op de Citadel de resten van een burcht, de tempel van Hercules, een Byzantijnse kerk en een mooi museum, met de vondsten van verschillende eeuwen! Waarschijnlijk ligt er nog veel meer onder de Citadel. Na dit bezoekje zijn we naar beneden gewandeld en hebben we het Amfitheater en het Forum bezocht. Het Amfitheater is in de berg uitgehakt en biedt plaats aan 6000 bezoekers! Het is in de 2e eeuw na Christus door de Romeinen gebouwd.

Na de lunch zijn we naar de 'King Abdullah Moskee' gereden, de enige Moskee die je als niet moslim bezoeken mag. Wij vrouwen moesten wel een 'monnikenkleed' aan, alleen een hoofddoek was niet genoeg. Er kunnen 3000 gelovigen in en er is een aparte ruimte voor de vrouwen. Het tapijt dat in de grote moskee ruimte lag (mannen) was heel veel zachter dan het tapijt in het vrouwengedeelte, ook krijgen de vrouwen het gebed mee via een video. De moskee is in 1989 gebouwd.

Daarna we weer terug naar Madaba gereden waar ons hotel staat, toen konden we toch nog naar de vloer mozaïek in de Sint George gaan kijken, heel mooi!

Nog wat gedronken (limoen/mint smoothie) heerlijk! Daarna gegeten en toen was dag één al weer voorbij.

De volgende dag stond Jerash en de Dode zee op het programma. We vertrokken om 08.30 uur, eerst weer Omar opgepikt en naar Jerash gereden, dit ligt zo'n 45 km ten noorden van Amman. Onderweg staken we de rivier de Jabbok over, alwaar Jakob eeuwen geleden ook de rivier overstak! Het is een al eeuwen bewoonde plek, in de Bronstijd en IJzertijd door een Semitische bevolkingsgroep. Later kwamen hier Alexander de Grote, de Harmonieën en Nabateeërs, later kwamen de Romeinen en de Perzische Sassaniden. Daarna kwam er een Arabisch-Islamitisch rijk en in 746 werd er veel verwoest door een aardbeving. De kruisvaarders hebben de plek als een burcht gebruikt. In de 19e eeuw werden de ruïnes ontdekt door de Duitser Ulrich Jasper Seetzen. Er is veel te zien en de 'site' is ook best groot. Een Forum, verschillende Tempels en 2 Amfitheaters en een Hippodroom zijn het bezoeken waard. In één Amfitheater werd een miniconcert gegeven door een doedelzakspeler en een trommelaar, klonk onwijs goed en dat zonder enige versterking! Je kunt je er goed een voorstelling van maken hoe groots dit ooit geweest moet zijn! het blijft me altijd weer verwonderen hoe men dit eeuwen geleden voor elkaar kon krijgen, gebouwen van 12-20 meter hoog! Hoe kregen ze de stenen op elkaar, die van zichzelf al een paar 100 kilo wegen? We hebben er zo´n 2,5 uur doorgebracht.

Na de lunch zijn we richting Dode Zee gereden, met behoorlijke files rondom Amman. Ook reden van zo´n 1200 meter boven zeeniveau naar 400 meter onder zeeniveau! Dit was goed te merken aan de temperatuur, scheelt zo´n 10 graden! Het is een vreemde gewaarwording dat dobberen in de Dode Zee, hij bestaat voor 27% uit zout, wat ongeveer 10x zo veel is dan de oceaan! En het is heel erg zout, daarom vooral op je rug blijven dobberen en ervoor zorgen, dat je het water niet in je ogen krijgt! Ik heb me ook nog met modder ingesmeerd, dat leek wel teer! En het rook echt naar modder, er schijnen mineralen in te zitten die erg goed voor je huid zijn! Kwartiertje laten drogen en dan weer afspoelen in de Dode Zee. Via een prachtige bergroute reden we weer terug naar Madaba. Daar nog maar even een lekkere douche genomen, ik rook wel een beetje ´modderig´. Het is erg prettig om alleen te liggen, muziekje aan en tutten maar! Heerlijk! Morgen vertrekken we uit Madaba, dus wordt vervolgd.