Saperavi en Georgië deel 1 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Saperavi en Georgië deel 1 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Saperavi en Georgië deel 1

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

13 November 2014 | Georgië, Tbilisi

Ook dit keer start ik voor de tweede keer met mijn verhaal. Nou ja het is niet anders.
Het ontbijt in de karavansaray werd pas vanaf 09.00 geserveerd, dus gingen we laat van start naar de grens van Georgië, een kleine 2.5 uur rijden. De doorgang ging dit keer lekker snel. Onderweg geld gewisseld en een lunch gekocht en daarna zijn we doorgereden naar Sighnaghi, een dorp op een hoogte van ongeveer 800 meter. Onze chauffeur in onze minibus heeft nog nooit gehoord van een anticiperende rijstijl. Zet er lekker het tempo in, maar ziet ineens een gat in de weg of een drempel en staat boven op zijn rem, we vliegen nog net niet door het busje, maar ja de remweg met een volle bus en veel bagage is nu eenmaal iets langer! Ook de bochtige weg naar Sighnaghi deed hij op tenenkrommende manier, in zijn drie de haarspeldbocht in en dan boven op de rem en vervolgens met moeite in zijn één de bocht uitkomen en dat in elke bocht weer!?
Maar goed we waren om een uur of vier bij onze 'homestays' . Ik sliep met Lisa, Nicole, Michelle, John en Dany bij Lali, een onderwijzeres Russisch. Helaas sprak ze maar een paar woorden Engels. Het was er in ieder geval retekoud in huis. Michelle en ik hadden een kamer met 5 slaap plekken, wordt dus ook niet zo snel warm. In de eetkamer brandde een houtkachel, daar was het erg lekker en in ons halletje stond een gaskachel, die deze avond een uurtje heeft gebrand, want gas is duur door de conflicten met leverancier Rusland. Lali heeft ons die avond een geweldige Georgische maaltijd voorgeschoteld, met de lokale saperavi (rode wijn) door haar man gemaakt, HEERLIJK! Daarna moest er volgens haar ook nog gedanst worden, erg leuk! Ook was ze bereid om onze kleding te wassen, maar dan moesten we wel zelf ons waspoeder aanleveren! Hilarisch, dus Michelle en John gingen nog gauw even naar een supermarkt om waspoeder te halen, hahaha.
De andere dag zijn we met onze gids Nutza naar de ' Bodbe Monastry' gewandeld, ook levensgevaarlijk, want ze rijden hier als gekken en we moesten langs de weg lopen. De kerk is gebouwd op het graf van St Nino, een Georgische apostel uit de 4 en eeuw. Schitterende fresco' die gerestaureerd werden en Nutza had hier de afgelopen zomer vrijwillegerswerk gedaan. Zij kende dus de mensen die hier aan het werk waren. Het plaatsje zelf ligt op een soort rots, soms erg steil, maar met prachtige uitzichten! De middag doorgebracht met slenteren door dit plaatsje met ook dikke vestingsmuren. Uiteindelijk kwam het zonnetje erbij en dat krikte de temperatuur lekker op! Maar in het huis is het nog steeds steenkoud. Michelle besloot een douche te nemen, erg moedig! Ik besloot om niet te douchen, veeeeeel te koud! Vooral als je er weer onder vandaan komt! Ik heb zo mijn andere methoden, op zijn Frans zal ik maar zeggen.
's Avonds hebben we een wijnproefdiner gedaan in een lokaal restaurant en gelijktijdig nog de verjaardag van Zoë gevierd, de wijn was lekker en de Chacha (een borrel) ook. Het was een erg gezellige avond..
De volgende dag reden we via een omweg naar Telavi, eerst zijn we langs een kerk met vesting gereden, dit gebied behoorde ooit tot het Gillian-Shemakha volk. De kerk is gebouwd in 1565 en ook hier weer schitterende fresco's. Ook werd er net een gebed gezongen, a cappella, schitterend!
Vervolgens zijn we naar de 'Alaverde Monastry' gegaan, een kerk gebouwd op de fundamenten van de vorige kerk uit ongeveer 600, dit gebouw staat er sinds ongeveer 1700. Hier gold een vrij strenge ' dresscode', niet alleen een hoofddeksel voor de vrouwen, maar ook over onze lange broek moesten we een soort schort aan! Zag er wel komisch uit overigens. De geestelijken hier, maken ook hun eigen wijn en honing.We kregen even later een uiteenzetting over de bijenvolken en hoe de honing zonder conserveermiddelen wordt gemaakt. Daarna mochten we proeven, 3 soorten, linde -, klimop- en bloemen/lindehoning, jammie, dit was erg lekker, glaasje wodka erbij! Beetje honing, slokje wodka. De honing verzacht de wodka, daar was niks mis mee! Hahaha.
Het was nog maar 15.00 uur toen we aankwamen bij de wijnproeverij, daar kregen we uitleg over de bijzondere manier van wijn maken in Georgië. Grote keramische vaten staan in de grond en daar gaan de druiven in zijn geheel in. Het grootste vat is 2500 liter en de kleiner zijn 1500 liter. Afhankelijk van de temperatuur komen de druiven snel of minder snel tot gisting. Deze wijnboer gebruikt geen conserveermiddelen, de wijn is dus puur natuur. We proefden 3 soorten en kregen daar stukjes brood en kaas bij gereserveerd. Ik vond de rode, de saperavi dus het lekkerst! Ook hadden we daar ingetekend voor het diner, dus zaten we al vroeg aan weer een heerlijke Georgische maaltijd, met veel wijn! Het was erg gezellig want de Georgiërs hebben een 'toastmaster' en dat houdt in, dat er op van alles getoast gaat worden, hilarisch. Ook het drinken uit de hoorn vond hier plaats. Ik moet zeggen ik heb me prima vermaakt, maar na 10 weken geheelonthouding ben ik deze avond wel een beetje dronken geworden. Hahaha maar ik had het geweldig naar mijn zin. De ' homestay' waar we verbleven was gelukkig lekker warm, zo konden onze kleren nog verder drogen(die de dag ervoor waren gewassen). Michelle en ik hadden een kerosinebrander in onze kamer, gelukkig heb ik geen gekke dingen gedaan! De andere morgen eigenlijk geen centje pijn, behalve erge dorst en een beetje hoofdpijn, maar dat kan ook aan de kerosine lucht gelegen hebben, die in onze kamer hing. Of misschien van allebei een beetje! Hahaha.
De volgende dag gingen we richting Tbilisi, maar eerst nog langs het 'Tsinandali Palace' , woonoord van de peetzoon van Catherina 2 van Rusland, hij was diplomaat. Het gebouw is deels uit 1835, maar door brand verwoest en weer opgebouwd. Nu is het een museum, er zijn tentoonstellingen en er worden concerten gegeven. Ook kun je er wijn proeven, maar dat was voor de meesten van ons toch een beetje te vroeg na de heftige avond ervoor. Ook de tuinen om het gebouw waren erg mooi. Bij het maken van een paar mooie foto´s van wat paddenstoelen, kwam de beveiliging kijken wat we aan het doen waren. Lol! Kort na de middag kwamen in Tbilisi aan, de middag niks gedaan en na vijf dagen was het tijd voor douche vond ik. Heerlijk, warm water in een warm hotel!
Nu wordt het tijd eens iets van de groepsleden te vertellen.
Ik begin bij de Canadezen, Morgan en Karen, zij werken beiden in het theater wezen en zijn dan vooral druk met de kleding van de mensen op het toneel. Morgan haar ouders komen ook beide uit het theater. Telkens als één van hen een kroonjaar te vieren heeft gaan ze samen op een langere reis. Ze zijn beide zelfstandig in het aannemen van projecten, dus ZZP`er, dus dat geeft ze ruimte om er eens in de zoveel tijd tussenuit te gaan. Beiden zijn lekker relaxed en gek op 'shoppen'.
Dan Paolo, de Italiaanse gigolo, die een getrouwde vriendin met kinderen in Rusland heeft, hoe ingewikkeld kun je het jezelf maken. Is erg op zichzelf, last van hyperactiviteit, niet in staat om te luisteren en elke zin begint met ' in Italy' en dan volgt de rest van het verhaal. Hij heeft duidelijk moeite met al die zelfstandige meiden van rond de dertig. Maakt weinig contact, alleen als hij zelf iets te vertellen heeft, niet echt geinteresseerd in het verhaal van een ander. Gebruikt de groep alleen omdat je individueel moeilijk kan reizen in sommige landen. Gaat uit zijn plaat als we om een uur of 18.00 of 19.00 willen gaan eten, want ' in Italy........, maar verder is het een aardige kerel, die heel erg met zijn lijf bezig is, maar ja dat krijg je als je de veertig bent gepasseerd. Hahaha
Zo dat waren de eerste, de Engelsen en de Australiërs volgen in mijn volgende verslag.
Groetjes voor nu

  • 13 November 2014 - 10:02

    Krijna Van Koppen:

    Ha Marjo,

    Leuk iets over je reisgenoten te horen , en jij als reisgenoot bent inmiddels een "VIP" geworden jouw dagboek is........
    68835 keer bekeken maar dat heb je misschien zelf ook wel gezien.

    Fans van je; An en ik willen je verwelkomen op Schiphol, tenminste als het niet midden in de nacht is.
    Weet je hoe laat je ongeveer aankomt?.

    Het is een beetje vroeg om dat al door te geven maar dan kunnen wij wat plannen.

    Marjo geniet nog maar lekker van het mooie maar wel koude weer begrijp ik,dat doen wij ook, van het weer genieten bedoel ik,de herfst is vrij zacht met zonnige dagen.

    Marjo weer een fijne dag en ik ben weer benieuwd naar je volgende belevenissen.

    Hartelijke groet Krijna.



  • 13 November 2014 - 11:22

    An Jansen:

    Hoi Marjo, weer genoten van je reisverslag. Ik kan je foto's zo ook beter 'plaatsen'. Verder sluit ik me aan bij Krijna's reactie. Heb nog veel plezier van het laatste deel van je reis. An

  • 13 November 2014 - 11:22

    An Jansen:

    Hoi Marjo, weer genoten van je reisverslag. Ik kan je foto's zo ook beter 'plaatsen'. Verder sluit ik me aan bij Krijna's reactie. Heb nog veel plezier van het laatste deel van je reis. An

  • 15 November 2014 - 05:59

    Carla Brouwer:

    Hoi Marjo,

    Wat een uitgebreide verhalen, volgens mij heb je het heel erg naar je zin gehad en kun je ons straks veel vertellen.
    Geniet nog lekker van de laatste dagen want het zal nu wel heel snel gaan.

    Groetjes Carla

  • 19 November 2014 - 13:45

    Petra:

    Ha ha VIP!!!!!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 263241

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: