zes dagen onderweg - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu zes dagen onderweg - Reisverslag uit Malelane, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

zes dagen onderweg

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

25 November 2007 | Zuid-Afrika, Malelane

Hallo lieve mensen;
Inmiddels zes dagen onderweg en we zijn net het Krugerpark uitgereden. Vanmorgen nog even een hyena gespot!
De reis is goed verlopen, wel met een uur vertraging, want er was ineens een alarm in de securityruimte en we moesten er allemaal weer uit en daarna weer door de security. Verder was John de Mol jr. gespot, maar ik heb dit natuurlijk weer gemist.
Na een goede vlucht, waren we even na middernacht in ons hotel in Pretoria.
De volgende dag met een toer mee naar Soweto. Erg indrukwekkend, het huis van Nelson Mandela bezocht en verder het museum bezocht over de grote zwarte opstand in de jaren zestig.
De andere dag zijn we richting 'Blyde river canyon' gegaan. Hier heeft ooit het gevecht plaats gevonden tussen de Voortrekkers en de Zulu's. Nog een aantal mooie plekken bezocht en toen ons kamp daar in de buurt opgeslagen.
We hebben een leuke groep van 19 mensen. Vijf alleengaande vrouwen en verder zeven stellen.
Opvallend is, dat de campings er uitermate schoon uitzien en de voorzieningen zijn perfect. de tenten wat minder, want van de meeste tenten zijn de ritsen kapot, niet echt handig als je in een malariagebied zit, maar gelukkig ben ik daar nu weer uit. De afgelopen dagen zaten we in het Krugerpark, waar we veel wilde dieren gespot hebben, behalve tot nu toe het luipaard. Wel ontzettend veel regen en onweer gehad, niet mijn favoriete weersomstandigheid. Rest mij nog te melden, dat we een prima kok hebben, Edy uit Zimbabwe, hij is tevens onze reisleider en ook de chauffeur en manusje van alles Jeff komt uiz Zimbabwe. Van mij zul je nog geen klacht horen, nou ja over de tenten dan! Ik zal proberen om er de volgende keer ook wat foto's bij te zetten. Straks gaan we verder naar Swaziland. Groeten uit een bewolkt en regenachtig Zuid-Afrika.

• 25 November 2007 - 09:11

Hans:

Fijn te lezen dat je er bent Marjo, en dat je zo'n goede start hebt gemaakt. Nu al zoveel gezien.
    Kijk maar uit met zo'n goede kok.
    Tot gauw maar weer.
    see ya!

• 25 November 2007 - 09:35

Maria:

Hoi Marjo,
    Dus je hebt al 4 van de Big Five gezien. Hoe is de temperatuur bij jullie, lekker ondanks de nattigheid.
    Ik ben benieuwd naar je foto's.
    Wij zijn weer thuis na een prima vakantie, maar dat hoor je nog wel.
    Tot het volgende bericht.

• 25 November 2007 - 09:37

Tante Riet:

Fijn wat van je te horen. vanuit dat prachtige land. Geniet ervan. Heel veel liefs vanuit een regenachtig, koud Holland. Groetjes tante Riet.

• 25 November 2007 - 10:13

Corry En Leo:

ha mar, leuk om dit allemaal te lezen vanuit een zonnig zeeland. je hebt al veel gedaan in die ene week! geniet ervan en we volgen alles met belangstelling. gr. corry

• 25 November 2007 - 12:14

Ard En Pleunie:

Hee Marjo,
    De kop is er weer af,zo te lezen is het weer een prachtige reis,hopen dat het zonnetje nog gaat schijnen,dan is het helemaal super.Lekker genieten,veel plezier Ard en Pleun

• 25 November 2007 - 13:13

Marjan:

Hoi Marjo,
    Je bent er en hoe! Fijn te horen dat je zo'n leuke groep hebt. Geniet maar lekker van alles en je vrijheid.
    Lieve groetjes!
    Marjan.

• 25 November 2007 - 15:14

Mirjam:

Ha die Marjo
    Ben ik je toch nog misgelopen en heb je niet meer gedag kunnen zeggen. Zo te horen geniet je er lekker van!!! Een leuke groep dus dat valt ook weer mee. Wel belangrijk. Ik heb nu een late dienst en dacht even snel een mailtje. Moet morgen nog werken en dan alleen nog donderdag. Dan zit het er weer op!!! ben erg benieuwd naar mijn nieuwe baan, geen 3 uur reizen meer per dag en wachten op de stations..Geeft toch wel veel opluchting. Het is nu lekker guur Hollands weer dus je mist hier niets hoor!! Als ik je mail kan iedereen die mail dan ook lezen??? Wil dit graag even weten. Nou geniet er lekker van. Binnenkort weer wat meer. Liefs mirjam

• 25 November 2007 - 15:15

Jos:

Elk nadeel heb zun voordeel. Een kapotte rits is wel handig wanneer je 's nachts een schorpioen tegen komt. En zijn Jeff en Eddy goed op de braai ? Hebben jullie ook al een kameelpferd en een hammerkopf gespot ? Ben benieuwd naar de foto's.
    Geniet ervan, ja zelfs van het ongemak.

• 25 November 2007 - 16:46

Simonique:

Hallo Marjo, Fijn om te lezen dat de vlucht goed is gegaan, de groep te pruimen is en de kok kan koken, en de chauffeur de weg weet daar.... Altijd handig!
    Goed om te lezen dat je m.u.v. de tenten nog geen klachten hebt verzameld. Och, tenten met 'ne kaduke rits, da's toch nie errug? Je bent niet in het beschaafde westen, hoewel dat soort zaken hier ook voorkomen. Maar dat weet je allemaal wel, daar ben ik vast van overtuigd. Vermaak je, maak hele mooie foto's en geniet met volle teugen. Dan zul de laatste van de Big Five ook nog wel tegenkomen! Hele dikke kus, van ons

• 25 November 2007 - 17:07

Krijna:

Marjo,
    de computer heeft er geen zin in ik probeer het later nog een keer.
    hr gr krijna.

• 25 November 2007 - 17:14

Krijna:

Hoi marjo ik zie het al,nu zal het wel lukken .
    vandaag is het hier buiig en regen achtig zoals bij jullie maar het zal daar wel wat warmer zijn.Kun je wel slapen met al die vreemde geluiden om je heen s,nachts en blijven die beesten een beetje uit de buurt van de tent?
    Gelukkig niet elke dag maispap begrijp ik.Marjo veel plezier en tot horens maar weer Krijna.

• 25 November 2007 - 17:44

Cor En Annemiek:

Hoi Marjo,
    Ik kies ook liever schoon sanitair en een kapotte rits (wel spannend!) dan andersom. Ben benieuwd naar de foto's. Ga gauw weer verder met de Sinterklaassurprise (je ziet, wij zitten in een hele andere wereld)
    Groetjes uit een onstuimig nat Oegstgeest

• 26 November 2007 - 12:11

Eveline:

Hoi Marjo,

Leuk om je reisverslag te lezen. Zo'n safari in een wildpark is indrukwekkend he? Ik was zelf erg onder de indruk van een kudde grazende olifanten. Zo vredig, zo prehistorisch, die grote dieren met hun leerachtige huid. En de elegantie van de giraffen, hun gracieuze houding en soepele bewegingen. Ik huiverde van een leeuw, die een giraf gedood had en met zijn hele familie inclusief welpjes aan het karkas lag te kluiven.

Maar wat was het precies dat zo'n indruk op jou maakte in Soweto? En hoe smaakte het lekkerste gerecht van jullie kok? Hoe ruiken de kruiden die hij gebruikt?
    Welke geluiden hoor je overdag of 's nachts, welke geuren en smaken blijven je bij? Wat is de meest opmerkelijke lokale persoon die je hebt ontmoet? Hoe was zijn/haar houding, stem, huidskleur, geur? Welke emotie maakte deze ontmoeting bij jou los?

Zomaar wat vragen, die ik zelf ook over mijn verhalen heb gekregen. Als je er op let zie/hoor/voel je meer. Geuren/smaken/geluiden vindt je nou eenmaal niet terug op je foto's

Fijne reis en ik kijk uit naar de rest van je verhaal,

Groetjes, Eveline

• 26 November 2007 - 17:32

Petra:

Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt Marjo. Wat zul je ontzettend veel mooie dingen zien daar! Wat dat betreft zijn wij dus een beetje saai maar ja, verschil moet er zijn. Wij zijn al gelukkig met de heerlijke tomaten die ze hier in Italie hebben.............
    Hou ons op de hoogte en tot later.
    Lieve groetjes Piet, Petra en Femme

• 28 November 2007 - 20:08

Jan En Ria:

Leuk om je verslag te lezen.We waren wel erg benieuwd waar je reis heen ging.Maar dit is echt super ook wat je al gezien hebt.We wensen je het allerbeste en geniet ervan.We zullen je vol belangstelling volgen.

• 29 November 2007 - 09:38

Albert En Cora:

Hoi Marjo,
    Leuk hoor, dat je het goed naar je zin hebt.Hopenlijk heb je niet te veel last van de muggen.
    Wij nemen altijd malariapillen mee naar Gambia en ook nog een muskietennet.Je weet maar nooit!
    Geniet van alles wat je ziet en hoort daar. Wij zullen je blijven volgen via internet.
    Hartelijke groeten van Albert, Cora en ook van mijn moeder, tante Nel.

• 29 November 2007 - 09:46

Albert En Cora:

Nog even een goed bericht uit het koude kikkerlandje: Gijs is weer veilig terug uit Uruzgan!
    We hebben hem afgelopen zondag op Eindhoven Airport met spandoeken binnengehaald.
    We kunnen wat hem betreft weer opgelucht ademhalen!
    Morgen is er groot feest, als verrassing voor hem!
    Groetjes Albert en Cora.

• 29 November 2007 - 10:52

Det:

Hallo Marjo, allereerst nog bedankt voor je zeer bij de tijd kerstkaart, leuk en fijn dat je er je adres bij hebt gedaan zodat je wat te volgen bent. Nu je eerste bericht gelezen en het gaat je goed en je ziet veel, geniet er maar lekker van en verder van ons harde werkers lieve groeten tot de volgende keer maar weer doei Ruud en Det en natuurlijk poot van neentje

• 29 November 2007 - 17:06

Harm En Marja:

Hoi Marjo

Fijn dat je het zo leuk hebt. Je doet natuurlijk veel indrukken op. Zowel van de natuur als de bevolking.
    Ik zal de AZV-ers wel op de hoogte houden. Maar dat kan maar tot 30 dec. want dan gaan wij 2 maanden naar Costa Rica en Nicaragua. Ook naar de warmte.
    we zullen je blijven volgen want daar hebben ze natuurlijk ook internet. Tot de volgende keer. Groetje

Harm en Marja

• 29 November 2007 - 21:34

Ton En Joséphine:

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je hebt nu al veel indrukken opgedaan. Geniet van al het moois. Al mooie beelden gezien? Foto van maken hoor! Ton produceert elke week een nieuw beeldje in was, hij is superactief. Veel plezier en zon toegewenst.
    Groetjes, Ton en Joséphine

• 02 December 2007 - 16:07

An:

Hoi Marjo, voor dat je volgende reisverslagje binnenkomt nog snel even een groet. Het is zondag,een donkere stormachtige regendag. Echt weer om binnen te blijven en kaarsen aan te steken. Daar bij jou zal het er wel heel anders uit zien, leuk je eerste ervaringen te lezen.
    Nog even een nieuwtje: komende zomer (juni) moet/mag Nederland alle voetbalwedstrijden in Bern spelen, de loting is gisteren geweest.
    Ik ben sinds vorige week weer 6 uren per dag aan het werk, het gaat steeds beter met mijn rug. veel plezier daar, groetjes, An