Hoezo primitief! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Hoezo primitief! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Hoezo primitief!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

05 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nou lieve mensen, we zijn nu alweer ruim een week verder. En ja het was primitief, want sinds gisteren was er weer een mogelijk tot internetten, maar als we een stop hebben van een uur, is het te kort om te internetten. Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de leuke reacties. Inmiddels zijn we vandaag aangekomen in Knysna in het zuiden van dit immens grote land. We hadden er een paar lange trajecten tussen zitten de afgelopen week. Als eerste in Swaziland, daar was geen electriciteit en warm water werd via een ingenieus systeem naar de douches geleidt. Wel moest er eerst een vuurtje gestookt worden onder de drums waar het water inzat! We kwamen daar aan in dikke mist, in ' the middle of nowhere'. Aangezien we geen plek hadden om te zitten, kamperen is tenslotte 'alles' buiten doen, zijn we nadat Edy klaar was met koken rond het houtvuur gaan zitten, dit was afgedekt met een zeil, zodat het nog een beetje droog aanvoelde. We hebben ons daar vermaakt met liedjes zingen, niemand die ons hoorde, dus dit kon lekker hard! Nadat we onszelf hadden uitgerookt, ook het hout was nat, zijn we maar naar bed gegaan.
De andere dag scheen tot ons aller verbazing de zon, wij wisten niet dat dit voorlopig weer voor het laatst zou zijn. Maar het is net als in Zwitserland, we zaten op 1800 meter hoogte en de meeste waren na de ochtendwandeling in dit prachtige gebied giga verbrand. Na twee dagen hingen bij de meesten de vellen erbij.
De andere dag zijn we Swaziland weer uitgegaan, dit via een lokale souvenir markt en een kaarsenfabriek, waar ze inderdaad prachtige dingen maken. Ik stond er echt van te kijken en ik heb er toch maar mijn eerste souvenirs gekocht. Dit wordt dan wel een pakje naar Nederland vanuit Kaapstad denk ik.
O ja, voor de collega's, ik ga misschien nog lol krijgen in de vroege diensten. Ik ben zowat elke morgen om 05.00 uur wakker en gisteren reden we al om 06.30 uur weg voor de volgende etappe. Uitslapen is hier om uiterlijk 06.00 uur opstaan.
We zijn deze dag naar St. Lucia gereden in het oosten van het land.
Het was een camping onder de mangobomen ( zij waren helaas nog niet rijp) en bij het wakker worden stonden de impala's (soort hertje) en de zebra's nog net niet aan je tent te knabbelen, erg leuk hoor.
's Morgens vroeg een rondje gelopen en dan blijven de zebra's je volgen. Sta je stil gaan zij ook weer hun eigen gang, maar zodra je weer beweegt staan alle koppen weer jou kant op om je in de gaten te houden, leuk hoor!
De dag weer met een 'gamedrive' doorgebracht, maar dan met onze eigen truck, tot de koffie niks gespot, de beesten laten zich niet zien bij druilerig weer. Maar gelukkig knapte het daarna erg op en hebben we nog een aantal leuke beesten gespot.Dus wij waren weer tevreden. 's Middags zijn we St. Lucia ingeweest, hier lag het hele internetsysteem er dus uit, helaas. Met de boottocht die we hier hebben gedaan,hebben we vooral krokodillen en nijlpaarden gezien, het was fantastisch. Op de terugweg naar het kamp hebben we weer gezongen in de truck. De meesten wilden wel in het stadje eten, maar enkelen niet, dus dan volgt het gewone program. Gevolg Edy moest nog laat koken en wij zaten pas om 21.00 uur te eten. Nou ja het was niet anders. Voor vandaag ga ik ermee stoppen. Ik probeer morgenmiddag nog mijn verhaal te doen want het wordt natuurlijk nog veel spannender. Allemaal het beste en de groeten Marjo

• 05 December 2007 - 14:51

Corry En Leo:

Nou nou, je maakt heel wat meer mee dan wij. Heel leuk om het zo allemaal te kunnen volgen.
    Maar het is hier ook best spannend met sinterklaas in de buurt en een stormpje op komst en volgende week gaan we vier dagen op "safari" naar Epe. Goeie reis en de groetjes.

• 05 December 2007 - 14:54

Krijna:

Ha Marjo bedankt voor je bericht.
    Ik wordt heel erg jalours als ik hoor hoe mooi de natuur daar is dat is nog wat anders als het Gooi.
    Het is hier echt de donkere dagen voor kerst niet koud maar winderig en regen en om 4uur s,middags het licht aan,en bijna niet mijn bed uit kunnen daar het half 9 pas licht is.
    Het was druk in het dorp 5 dec kennen ze dat gebruik daar ook? maar je zit nu niet meer in Zuid Afrika begrijp ik.
    Ben je nu een week bij de dochter van Carolien geweest? (zo heete ze toch?)
    Marjo een fijne tijd en tot horens maar weer. krijna.

• 05 December 2007 - 15:13

Pleunie:

Ha marjo ik lees het al, echt afzien vroeg je bed uit, regen, mist ha ha.Het is wel een hele belevenis waar je nog lang aan terug zult denken.Ben benieuwd wat je allemaal nog te wachten staat aan spannende dingen,wehoren er wel weer van.Groeten Ard en Pleunie

• 05 December 2007 - 15:16

Barbara:

Wat een mooie dieren zeg! Mazzelaar.. Het klinkt allemaal erg indrukwekkend, fantastisch. Sinterklaase dan maar en ik hoop dat het weer zich een beetje knap houdt.

Groetjes Barbara

• 05 December 2007 - 17:04

Annemiek:

Hoi Marjo,
    En daar betaal je ook nog een hoop voor, voor dat niks, LOL! De beestjes maken het allemaal weer goed denk ik (zolang ze maar niets doen). Wat doen we onszelf af en toe aan hè, omdat we het leuk vinden?! Zo stonden wij zondag klaar voor een hardloop wedstrijd. Harde wind en zware regen, je zou je huisdier er nog niet op uit sturen. Maar een lol dat we gehad hebben!!! Weer thuisgekomen was een heet bad de beloning.
    Marjo, wat zingen jullie zoal? Home sweet home?
    Geniet en laat ons meegenieten,
    Groetjes Cor en Annemiek

• 05 December 2007 - 18:04

Meelever:

ja ja Marjo, vervelend he die mist. Denk maar zo dat je van South African Mist niet zulke koppijn krijgt als van Irish Mist. Alhoewel je van beide wazig ziet.
    Jolly Safari en graag tot de volgende keer.

• 05 December 2007 - 19:16

Carla:

Heel herkenbaar je verhaal en ik ben w.s. op dezelfde plaats geweest in Swaziland, ook warm water vanuit een vuurtje gestookt. Ik vond het er fantastisch. hebben daar ook nog een dansgroep gezien. Vorige week naar een film geweest over Nelson Mandela genaamd Goodbeije Bavana. erg goed en opgenomen op Robbeneiland. Daar zul je nog wel komen denk ik, eigenlijk een must. Vanavond sinterklaasavond en kaasfondue gedaan. Je komt maar als je terugbent. Ondertussen hier druilerig en guur weer, dus geniet van de Afrikaanse zon als die er is. Hoe is de groep! nog een beetje gezellig. Nou Marjo de groetjes en tot horens.Carla

• 05 December 2007 - 22:23

Jos:

Gezellig van die beestjes dat ze aan jouw tentje knabbelen, totdat je een nijlpaard bij je tent op bezoek krijgt.
    Wat voor lekkers maakt Eddy klaar op de braai ? Heb je al Koedoe of krokodil (heel lekker, smaakt naar kip) gegeten ?
    Wij zitten aan de pepernoten en taaie taai. Hier in Nederland waait vannacht de wind door de bomen en Sinterklaas van het dak. Ook wel spannend, maar niet zo spannend dan jouw verhalen die nog gaan komen.
    Groet.

• 07 December 2007 - 13:37

Ruud En Det :

Ha die Marjo,
    Jou leven is momenteel een fantastisch avontuur vol met mooie verassingen, heerlijk om te lezen dat je er zo van geniet, het komt je toe. Hier in Nederland valt momenteel wel erg veel regen en ook stormt het regelmatig, in elk geval is het goed weer om je hoofd lekker buiten leeg te lopen en lekker door te waaien en dat doen we dan ook. Verder gaan we gewoon door met werken en ook dat hoort erbij.
    Van ons lievew groetjes en van neentje een lekkeren knuffel

• 07 December 2007 - 16:04

Hans & Margriet:

Hi vroege vogel. Goed te lezen dat je 't zo goed naar je zin hebt. Houdt het vroege opstaan nu ook in dat je vroeger naar bed gaat? Of is dit een domme vraag? Ja natuurlijk, als je pas om 21.00 aan het avondeten zit. Kun jij dat clubje niet een beetje "opvoeden"?

Groetjes uit een nat en guur Doetinchem.

• 07 December 2007 - 16:21

Arie En Ineke:

Hallo Marjo,
    Leuk om je te volgen. Wij krijgen het idee dat je hety best naar je zin hebt. Avontuurlijk en verrassend. We wensen je veel plezier en een schitterdende reis verder. Spot maar veel beesten. Aan deze kant gaar het weer redelijk goed. Net mijn 4e kuurtje gehad.
    We blijven je volgen en de groetjes uit Bennebroek.

• 08 December 2007 - 07:53

Albert En Cora:

Leuk hoor, al die typisch Afrikaanse belevenissen!
    Wij krijgen ook zo'n zin om weer te gaan als we jouw verhalen lezen!
    Maar ja, eerst maar hard sparen.
    Voorlopig zullen we nog met onze hondjes hier in Drenthe de herten, konijnen, buizerds en muizen spotten.
    Is ook leuk om te doen, maar iets minder spannend dan in Afrika!
    Groetjes en een fijne tijd gewenst, Albert en Cora

• 08 December 2007 - 20:54

Wilma:

Hoi Marjo,
    Toen wij in Namibie waren (zonsverduistering, juni 2001) hadden wij ook een gids die Eddy heette: het zal toch niet dezelfde zijn!? Hij leidde ons gezelschap toen samen met Laurens.
    Jammer dat het weer niet zo goed is,maar als ik je beschrijvingen zo lees, maak je er toch een dolle boel van en geniet je volop `a la Marjo! is het ook koud? Dat douchen met warm water uit de drums hebben wij toen ook meegemaakt!
    Pas goed op je spullen, ook snachts als je denkt dat er niemand in de wijde omgeving is, want ook dat hebben we ervaren: alle geld werd snachts gestolen uit onze tenten.
    Maak er een mooie reis van. Veel plezier!
    groetjes,
    Wilma