Hornbillfestival in Kohima - Reisverslag uit Kohīma, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Hornbillfestival in Kohima - Reisverslag uit Kohīma, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Hornbillfestival in Kohima

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 December 2022 | India, Kohīma

Lieve volgers;

Inmiddels alweer aan de laatste dagen bezig, maar goed ik ga nog even terug naar ruim 10 dagen geleden.

Omdat iedereen al vroeg was voor het ontbijt (hoe kan het ook anders als je elke avond zooo vroeg op bed ligt! [e-1f602][e-1f602]) vertrokken we richting Kohima.

Na een koffiestop en een lunch/marktstop in Dimapur, die heel bijzonder was. Want op deze markt vindt je produkten die voor de rest van India zeer uitzonderlijk zijn. Ze verkopen hier namelijk alles dat op pootjes loopt, zoals bijv. hond, ik heb er maar één gezien, in Vietnam zag ik meer hondenkoppen bij een marktkraam. Ik hoorde later, dat dit vreemdsoortige eten in een hal werd verkocht waar ik natuurlijk weer net niet geweest was. Verder werd er vis, dood, levend of gedroogd verkocht. Men zat er ook met kikkertjes, kippen, ganzen en eenden, dit alles zowel levend als dood. Maar ook veel groenten, huishoudelijke artikelen en kleding. Het was echt een weekmarkt, immens groot, het was bijna niet mogelijk om in dat uurtje alles te zien en te fotograferen.

Het eten aan de overkant van de markt was erg lekker.

Onderweg nog een ananasstop, met verse ananas op een stokje, mierzoet, heerlijk. Ze groeiden aan de overkant van de weg waar we stonden op een berg.

Om 17.30 uur kwamen we aan in ons hotel in Kohima. Omdat Nagaland een alcoholvrije staat is hadden we nog wat biertjes gekocht vlak voor de grens in Assam.

De andere ochtend gingen we al vroeg naar Kisama, dat is een dorp als een soort openluchtmuseum waar het festival plaatsvindt. Maar ze waren nog druk met de opbouw van het terrein bezig. Wel foto's kunnen nemen van de huizen, architectuur van sommige in Nagaland levende stammen.

Maar er was verder nog niet zoveel te beleven, dus besloten we om naar de oorlogsbegraafplaats te gaan. Hier liggen 1400 Britse en Indiase en Commonwealth soldaten begraven, die in de 2e wereldoorlog gedurende 64 dagen vochten tegen de Japanners en zijn omgekomen. Dit staat bekend als de 'Battle of Kohima', één van de bloedigste veldslagen van de hele 2e Wereldoorlog en in het westen dus totaal onbekend! Een prachtige begraafplaats in terrasvorm aangelegd en ook hier vond een dagelijkse ceremonie plaats met militair vertoon en een kranslegging om deze soldaten te herdenken.

Vervolgens naar het 'State Art Museum' geweest, met veel attributen die de 'tribes' gebruiken of gebruikt hebben.

Na de lunch weer terug naar het festivalterrein, inmiddels was het veel drukker geworden en we moesten een heel stuk naar boven lopen, we mochten niet meer met de auto's naar boven.

Veel 'tribes' waren nu in traditionele kleding en er stonden er veel in de arena, lastig om ze te fotograferen omdat iedereen op het veld stond, dus ook toeristen, weliswaar niet in grote hoeveelheden, maar ja die wil je niet op je foto's hebben!

Om 16.00 uur was de officiële start en de opening. Veel sprekers, oa de vice president van India. Een beetje saai maar om 17.00 uur was het dan echt zover. Wij waren om ongeveer 17.00 uur weer in het hotel. En zoals al bijna drie weken vroeg naar bed! Haha

De volgende dag waren we al weer vroeg aanwezig, nu kwamen de 'tribes' één voor één naar binnen gewandeld en omdat we zo vroeg waren en er nog vrijwel geen toeristen waren, hadden we alle tijd om met ze op de foto te gaan. Erg leuk, iedereen is hartstikke vriendelijk en ze zijn heel bereidwillig om met je op de foto te gaan.

Om 10.00 uur begon het officiële gedeelte van de 17 'tribes', die in Nagaland leven, waren er 13 aanwezig op het festival. In de ochtend kregen we van ongeveer 8 'tribes' de dansen te zien met soms specifieke betekenis. De kleding van de ene groep was nog mooier dan van de andere, je keek je ogen uit. GEWELDIG!

's Middags waren er nog meer optredens. Ook kon je nog langs de traditionele huizen wandelen, waar de betreffende groepen ook nog optredens verzorgden. Ook kon je je in traditionele kleding laten kleden en op de foto, er werden spellen gedaan en lokale spulletjes verkocht, waaronder dan toch ook wijn?? en dat in een 'droge' staat!

Op de terugweg, waren we ruim een uur onderweg naar ons hotel, de stad is een ramp om te rijden. Het zijn smalle straten en dat op een bergachtig terrein, dus het loopt dan muurvast!

's Avonds zijn we nog naar de avondmarkt gegaan, erg leuk. Veel kerstspulletjes, bijna 90% van de stammen die in Nagaland leven zijn tot het Christendom bekeerd! De meesten Baptist, dus volop Kerst hier. Verder werd er veel gekookt, gebraden en gefrituurd, allerlei spelletjes gedaan zoals ballen gooien, bal in basket gooien, bal in een doel schoppen, minigolf enz erg leuk

En na het eten weer bijtijds naar bed!! Hahaha

Het 'Hornbill festival' en Nagaland heeft Hans uitgebreid op zijn website beschreven;

Zo binnenkort weer verder

Groetjes allemaal

[e-1f917]

• 09 December 2022 - 13:42

Maria:

Ook deze reis is weer een echte Marjo reis. Volop genieten en de lokale sfeer en gebruiken proeven. Wat een levendigheid en kleuren in dit deel van de wereld.

Alvast een goede terugreis gewenst.

• 09 December 2022 - 15:30

Ike:

W auw wat een prachtige reis weer en jammer dat de tijd zo snel gaat.

Almar gelukkig neem je alle goede herinneringen mee naar huis en kun je nog heerlijk nagenieten. [e-1f600]

• 09 December 2022 - 15:33

Ike:

En dank voor de mooie foto's maakt het plaatje nog completer

• 09 December 2022 - 21:37

Joséphine:

Wat heb je weer een 1 prachtige reis gemaakt en al die mooie foto's. Zo reis ik elke keer weer met je mee. Wat zal je genoten hebben. Bedankt voor je reisverslagen en foto's, iedere keer weer bijzonder om te lezen en de foto's te zien. Een heel goede reis terug. Groetjes, Joséphine

• 12 December 2022 - 11:46

Jos :