Boem is ho! En veel kloosters - Reisverslag uit Tawang, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Boem is ho! En veel kloosters - Reisverslag uit Tawang, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Boem is ho! En veel kloosters

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

23 November 2022 | India, Tawang

Goedenavond allemaal,

Hierna weer drie dagen geen internet dus ik schrijf maar weer een stukje over deze prachtige reis.

In Tawang (https://reisbegeleiderhans.nl/tawang-2/ )hebben we een aantal kloosters bezocht, oa het Tawangklooster, we hebben daar een uur rondgelopen. Er waren hier veel kinderen, die voor monnik opgeleid gaan worden, ze komen hier vanf zes jaar. Het klooster is gesticht in 1681 en is het 2e grootste klooster van de wereld. Het grootste klooster staat in Lhasa, Tibet. Maar het is wel het grootste klooster in India. We hebben de puja's (gebeden) bijgewoond, helaas waren de bibliotheek en de school gesloten. Wel was er nog een klein museum bij, waar ik heel snel weer ben uitgelopen omdat ik erg misselijk werd van één of ander schoonmaakmiddel. Er hingen ook foto's van bezoekers, oa de Dalai Lama en Indira Ghandi.

Vervolgens naar het vrouwenklooster gereden, de Ani Gompa, er wonen daar nog vijfenveertig nonnen, wij hebben er twee gezien. Onderweg naar dit klooster hadden we bijna een yak op de bumper, hij sprong net na een bocht vanachter een bosje de weg op achter een hond aan.

Daarna nog even langs de grote Boeddha gereden.

Terug naar de stad en daar over de markt gewandeld en geluncht.

Daarna naar een Gumpa dorpje gereden, maar helaas weinig lokale mensen in klederdracht gezien, wel in werkkleding! Hahaha

Als er een huis wordt gebouwd werkt de gemeenschap samen, waarbij de vrouwen even hard meewerken als de mannen, dus heel erg genderneutraal!

Toen wij langsliepen moesten we perse een 'chai' drinken van de vrouw die de werkers van eten voorzag. Tijdens de wandeling door het dorp één vrouw achter het weefgetouw gezien, met een aparte manier van weven, waarbij ze ook bamboe gebruikte, daar zat een gleuf in en zo kon ze de wol weer doorknippen. Het zag eruit als het tapijten knopen, maar dan anders. Hier stond ook een huis met een fallussymbool, dit staat voor geluk en het weghouden van de boze geesten. In Bhutan zag je dit symbool veel meer bij de huizen.

Vervolgens naar de 'Urgelling Gompa', deze plek wordt beschouwd als de geboorteplek van de 6e Daila Lama werd in 1683 , In de Gompa (klooster) foto's van alle Dalai Lama's en van de 6e een voet- en voorhoofdafdruk en van zijn handen een inktafdruk. Het klooster werd gebouwd in 1487

Als laatste deze dag naar het 'memorial monument'. Hier worden allen herdacht die in 1962 in de oorlog met China zijn omgekomen.

De andere dag reden we naar Bomdilla, een rit van 180 km en de plek ligt op 2415 meter. We waren net Tawang uit of er schoot een auto de weg op, zo in de flank van onze auto. Geen idee hoe dat hier geregeld wordt, maar er werd naar de schade gekeken en wat heen en weer gepraat en vervolgens vervolgden we onze weg!

De eerste stop was bij een brug over een riviertje met snelstromend water, de Dalai Lamai is in 1962 langs dit water vanuit Tibet naar India gevlucht.

Volgende stop was de 'Nurandang' waterval, mooi maar niet echt spectaculair hoog, maar het was evengoed 145 treden naar beneden en uiteraard ook weer naar boven! [e-1f61c]

Na een korte stop op de 'Se La' pas voor een groepsfoto, gingen we al zigzaggend weer naar de beneden. Na de lunch was het nog twee uur rijden naar Bomdilla. Dit was een erg gezellig hotel en ook niet zo bokkoud. Helaas moesten we het restaurant uit voor een groep Indiërs die kwam eten. Het zag er een beetje Oostenrijks uit van binnen, veel hout! Ik had een balzaal van een slaapkamer en gelukkig een straalkacheltje, ook goed om de was te drogen! Haha

En weer vroeg naar bed! Wel jammer, dit was echt een plek om nog langer te kunnen blijven zitten en dus een spelletje te doen, maar ja!

De andere dag, eerst naar het Klooster van Bomdilla, we vielen met onze neus in de boter. Het was de laatste dag van een festival, met veel dans en ceremonies. En de 'locals' zagen er op hun paasbest uit, sommige vrouwen zelfs op naaldhakken! Dit was erg leuk, weer veel foto's kunnen maken, daarna ook nog even over de braderie gelopen.

En weer door, de lunch werd bij een wegrestaurant genuttigd, ook hier werd voornamelijk vers gekookt. Het eten tot op heden is overal erg smakelijk, niet al te sterk gekruid dus geschikt voor onze Europese magen! Hahaha. Bij de grens met de deelstaat Assam nog 'boose' gekocht.

In Tippi nog even bij de orchideeëntuin gestopt, maar het was niet echt de goede tijd voor deze bloem en ik vond het er ook verwaarloosd uitzien. Evengoed wel een paar orchideeën gezien hoor! We reden voor een gedeelte weer over dezelfde weg terug, hij was in die twee dagen niet erg verbeterd! Dus veel schade van de moessonregens en 'dirt road'.

We sliepen weer in dezelfde huisjes als een paar nachten geleden, het bed nog net zo hard en de douche nog even koud! [e-1f602][e-1f602]Boiler is nog steeds niet aangesloten op het stopcontact, want dat zit er niet! Je kon wel een emmer heet water vragen en je dan wassen op de Indonesische manie

Zo dit was het dan, tot een volgende keer maar weer.

Ongeveer 180 km gereden vandaag

Groetjes Marjo

• 02 December 2022 - 22:17

Marja Messemaker:

Zo dan!! Dat is soms gewoon “overleven”!!!

• 02 December 2022 - 22:19

Anja Angenent:

Hoi Marjo, leuk om je te volgen op deze exclusieve reis. Prachtige foto's. Ook leuke reismaatjes?

In je huis alles oke. Geniet van de laatste 10 dagen wat gaat detijd snel.

Groetjes, Anja.

• 03 December 2022 - 09:29

Krijna :

Ha Marjo,

Fijn, kleur rijk verslag, je zal nog gelovig worden na al die kloosters Marjo.

Bijzonder dat de mensen in die cultuur ondanks de armoede, zoveel kleur aan hun leven kunnen geven., daar wordt je warm en blij van.

De kou is minder fijn, kom je ook enge beesten tegen?

Sneeuwpanter bijvoorbeeld of voetsporen van de verschrikkelijke sneeuwman?

Ik kijk uit naar je volgende verslag, nog veel plezier en fijne tijd Marjo.

Groetjes uit een grijs winters Holland, sneeuw dreigt.

Nog veel veel plezier en fijne tijd daar .

Hartelijke groet Krijna.