Natuur en weer bergen - Reisverslag uit Ziro, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Natuur en weer bergen - Reisverslag uit Ziro, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Natuur en weer bergen

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

27 November 2022 | India, Ziro

Hallo allemaal;

Onverwacht toch internet dus ga ik toch maar verder met mijn belevenissen.

Allereerst weer bedankt voor de leuke reacties.

Inmiddels zijn we aangekomen in 'Nameri National Park'. Op dag 10 hadden we de keus om 's morgens een wandeling te maken en vogels te gaan spotten, omdat ik niet echt een vogelspotter ben en ik het erg vroeg vond hier niet voor gekozen. Geen spijt van mijn keuze, want het was best een zware wandeling geweest volgens een aantal deelneemsters, de heren heb ik niet horen klagen! en de hoeveelheid vogels viel blijkbaar ook een beetje tegen. Nou ja vind ze maar tussen al dat blad?

Ik ging voor een lichte rafttocht over de 'Kameng' rivier. Er werden planken op de zijkanten van de rubberboot gelegd en daar konden we op zitten, oeps best een beetje wankel! Hahaha. We werden eerst 15 km met een busje stroom opwaarts gereden en zakten daarna in anderhalf uur tijd stroomafwaarts tot vlakbij ons kamp. De stroomversnellingen vielen erg mee en we hadden goede roeiers, zij hadden de boot goed onder controle.

Wij waren met zijn drieën, Fenny, Philippe en ik, Agaat is afgehaakt, zij was te moe na de ochtendwandeling. Ik heb er erg van genoten en ik kreeg steeds een por op mijn zwemvest als er weer een vogel te zien was, maar het waren wel heel veel aalscholvers.

en die zie je in Nederland ook genoeg![e-1f605][e-1f605] In de stroomversnellingen was het ook erg lastig fotograferen maar de roeiers probeerden wel bij te draaien zover als dat ging, maar soms was de stroming echt sterker. Volgens mij hebben wij meer vogels gezien dan de vogelspotters![e-1f61c]

Later in de middag nog naar een dorpje in de buurt gewandeld, waar zich een stam bevindt die uit de Himalaya komt en zich hier gesetteld heeft. Weinig 'locals' gezien, op één vrouw na die rijstwijn aan het maken was en één van de roeiers, nu met zijn fiets vol met rijst. Elke avond ligt iedereen erg vroeg op bed, ik ook en daardoor ben ik dus ook weer erg vroeg wakker.

De volgende dag hadden we een pittig traject voor de boeg, zo'n 320 km. Delen van de weg waren ook hier erg slecht. Onderweg een stop om theepluksters te fotograferen, hier liggen erg veel theeplantages. De vrouwen verdienen 120 roepies voor 5 kilo blaadjes, dat is ongeveer 1.50 Euro, dat zijn dus heel veel blaadjes.

Niet alle vrouwen wilden op de foto en gingen met hun rug naar ons toestaan, wel viel me op, dat de vrouwen hier een erg donkere huidskleur hebben. Er zijn best veel verschillen in India qua huidskleur!

Daarna flink doorgereden, zover dat gaat op een slechte weg want verderop zou een stuk weg vanaf 14.00 worden afgesloten tot 17.30 uur. Wij waren er om 14.15 uur, dus de weg was al afgesloten. Gelukkig zat vlak voor de slagboom een restaurantje voor de lunch, deze stond in een 'Speedy Gonzalez' tempo op tafel, een gigantische hoeveelheid eten en vervolgens stonden er zes Indiërs op een rijtje naar ons te kijken hoe we zaten te eten! Hahaha, hilarisch. Want wij hadden tijd genoeg!!

Om 17.00 uur was de blokkade opgeheven, zeer slecht wegdek en inmiddels was het donker geworden, bij tijd en wijle oogde de weg spookachtig.

Om 19.00 uur waren we eindelijk in ons hotel in Ziro Ik heb weer een grote kamer en een groot balkon.

We zitten nu op 1600 meter.

De volgende dag gingen we een aantal dorpjes in deze vallei bezoeken. Als eerste gingen we naar Hija, waar mensen van het Apatani volk wonen. De vrouwen zijn bekend met de dubbele neusplug en hun specifieke tatoeages in het gezicht. Het zijn vooral de ouderen die deze specifieke kenmerken nog dragen. Het is inmiddels verboden en de jongeren willen het ook niet meer. Men zegt dat de vrouwen vanwege hun schoonheid gekidnapt werden en dit was een manier om vrouwen in de eigen stam te houden! Deze specifieke lichaamskenmerken sterven dus uit! De neusplug is meestal gemaakt van een stuk bamboe of riet.

Ik was onder de indruk van het lijnenspel van hun huizen, bestaand uit bamboe en gevlochten matten van bamboe, de huizen staan ook op palen. Gelukkig waren er nog een paar vrouwen bereidt zich door ons te laten fotograferen, zij kregen er ook een beetje geld voor. Wij hadden een lokale gids mee, die hun taal sprak en hij haalde de vrouwen over om mee te werken.

Vervolgens hebben we ook nog de dorpen Bulla en Hari bezocht, waar de sjamanen zich speciaal voor ons omkleedden in hun sjamanentenue. In hetzelfde huis werden ook de varkens geslacht en dit werd onder de dorpsgenoten te verdeeld. Vlakbij was ook een kleine begraafplaats, ook daar zijn we heel even gestopt.

In Hapoli over de markt gewandeld, altijd leuk! En heerlijk geluncht.

Vervolgens hebben we een wijnproeverij bezocht en dat in Noordoost India!!! Het zag er erg professioneel uit, de man was vijf jaar bezig. Er werd wijn gemaakt van kiwi 's, peren en pruimen, bijna allemaal witte wijnen, maar ik vond ze niet echt lekker. Geef mij maar een Merlot of een Chardonnay.

Als laatste gingen we naar een verhalenvertelster in het dorpje Hong. Uiteraard moest ik weer eens naar het toilet, bij de overbuurvrouw mocht ik er gebruik van maken, het schoonste toilet van de hele reis!

Reisbegeleider Hans had nog een foto van acht jaar geleden van een vrouw uit dit dorp, de lokale gids kende de vrouw en wij mochten haar weer fotograferen, zooo leuk! En wat zijn deze mensen klein zeg! En ik groot en breed! [e-1f606]

Terug in het hotel was er kampvuur en thee en kwam er een lokale zang/dansgroep allemaal vrouwen voor ons optreden en uiteraard moesten we aan het eind meedoen en daarna een fotosessie met de dames, dikke pret! En allemaal een rieten neusplug in! Daar waren wij nu zo naar op zoek geweest vandaag, hahaha

Alhoewel ze geen woord Engels spraken, was het erg gezellig.

Zo, dit was het weer even, tot de volgende keer

[e-1f917]

Marjo


  • 03 December 2022 - 18:31

    Greet Ellen :

    Hoi Marjo!

    Ik ben weer bij hoor! Ik geniet mee met je avonturen Mooie fotoos ook!


  • 03 December 2022 - 18:34

    Henny:

    Wat een leuk reisverslag Marjo, ben benieuwd naar je foto's en het verdere verloop van je reis. Erg leuk om te lezen[e-1f618]


  • 04 December 2022 - 05:24

    Ulrich:

    Mooie reisverslagen Marjo, leuk om te lezen, en wat gebeurt er weer veel!


  • 04 December 2022 - 09:21

    Ike:

    Wat een prachtige belevenis en een voorrecht om med te lezen.en te genieten van de foto's. Veel geniet plezier gewenst.


  • 04 December 2022 - 13:20

    Carla Maatman:

    Ha Marjo,

    Mooi om je verhalen te lezen en mee te beleven.

    Nog veel reisgenot van ons, groeten Nico en Carla.


  • 06 December 2022 - 09:44

    Lydia :

    Zijn zeker kleine mensjes, daar ben jij een reus bij.

    weer prachtige plaatjes, en een pakkend reisverslag.

    Heel leuk om te lezen,

    groetjes en nog veel reisplezier, Lydia.


  • 07 December 2022 - 15:21

    Heidi Hartigan:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 262227

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: