Rustig vaarwater, alhoewel! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Rustig vaarwater, alhoewel! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Rustig vaarwater, alhoewel!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

15 December 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal;
Bedankt voor de leuke reacties, het gaat nog steeds goed met me, en het weer schijnt zich gestabiliseerd te hebben op zon en soms veel wind en verder zo'n 25/30 graden, het betere werk dus. Maar goed ik ga nog even verder met mijn verhaal. Na het abseilavontuur heb ik mij tegoed gedaan aan springbokcarpaccio en een klipvis, heerlijk.
De andere dag zijn we via Mosselbaai en een afgrijselijk diepe bungeejump van Jeanette, en een bezoekje aan een aloe fabriekje doorgereden naar De Hoop Natuurreservaat. We zaten weer lang in de bus en stonden weer in het midden van het reservaat, ver van de bewoonde wereld. Het was er fris en er was erg veel wind, Ik heb alles aangehad 's avonds. Blouse, dunne fleece en dikke fleece en daaroverheen mijn wind/regenjackie. Maar bij het houtvuur was het lekker warm. De tenten waaiden nog net niet weg.
De andere dag alweer verder naar Stellenbosch. De tweede nederzetting van de Blanken. Een prachtig stadje, maar wat me opvalt, dat men hier heel gelovig is, er staat bijv. op een pleintje wel drie kerken van het een of ander geloof. Voor het eerst hadden we een 'drukke camping' vanwege de vakantietijd hier. Hier is men al gauw geneigd te zeggen, dat het vol is, terwijl er in onze ogen nog zeeen van plek is, die er dan ook echt is! Merkwaardige denkwijze soms. 's Middags een wijnproeverij gedaan, met ons wijnclubje oa. De hele reis hebben we met zeven man een potje gemaakt, om daar wijn of een biertje van te kopen voor 's avonds bij het eten. We kregen al snel de naam, maar het is allemaal erg beschaafd gebleven. Nog nooit een groep meegemaakt, waar zo weinig mensen dronken! 's Avonds kregen we patat te eten. Ik had corvee, dus we hebben met zijn drieen een paar kilo aardappelen zitten schillen, verder mochten we van Edy niks doen. Hij is wat dwangmatig, Heeft een militaire opvoeding genoten en is daardoor nogal precies in het houden van overzicht. Hij ging daarna alle aardappelen op een zeer preciese wijze in gelijkvormige wormen snijden en dit mochten wij echt niet doen. Gevolg ondanks heel veel trek en dit keer wat meer wijn dan anders ( het was onze laatste avond met elkaar op de camping) kregen we onze maaltijd pas na 20.30 uur. Het werd laat deze avond, wel 22.30 uur haha!
Toen gingen we eindelijk naar Kaapstad. We mochten uitslapen tot wel 07.30 uur. Maar dat lukt natuurlijk niet meer na drie weken vroeger dan vroeg uit de veren.
Op weg naar Kaapstad kom je langs wel 8 km township, dit zijn allemaal krottenwoningen, grotendeels wel met electriciteit, maar verder weinig voorzieningen. Het contrast tussen arm/rijk, zwart/blank is hier wel erg zichtbaar en voelbaar.
We bleven vandaag in Kaapstad, wat voor mij erg lastig was, omdat ik de andere dag naar Robbeneiland zou gaan en nu gaan we naar Cape point. Ik ben twee uur bezig geweest om mijn ticket te wijzigen. Gelukkig konden anderen er deze middag nog naar toe. Ik vind dat deze ekscursie in het pakket van Djoser hoort te zitten, het is geschiedkundig zo'n belangrijke plek.
's Avonds wilden we naar mama Africa, maar Edy had niet gereserveeerd, er was dus geen plek. Op dit vlak liet hij wel eens een steekje vallen.
Ondertussen is het alweer 10 december geworden en vandaag stond Kaap de Goede Hoop op het programma, via Houtbaai waar we met een boottochtje zeehonden hebben bekeken, zijn we de toeristische route gereden naar de Kaap toe. Daar hadden we 2,5 uur om rond te kijken, veel te kort. Maar ik zit er volgende week vlak naast, dus ik ga er zeker nog een keer naar terug. Daarna langs de pinguins in Simonstown, Bouldersbeach gaan kijken, wat een koddige beestjes zijn dat toch.
's Avonds is het dan toch gelukt om bij mama Afrika te gaan eten met een stel, heerlijk krokodil, kudu en springbok gegeten. Ook speelde er een leuke jonge band.
Vandaag was het de laatste dag voor de groep. Ik ben 's morgens met Nora en Anita met een taxi naar mijn hostel gereden. Het ligt in een redelijke buurt, vlakbij de oceaan. De spullen hier gedumpt en geregeld, dat ik een benedenbed krijg ipv. een bovenbed zonder trapje! Via een minibussysteem, zaten we voor 0,45 eurocent weer in de stad. Leuk hoor, er is een chauffeur die rijdt en een man die de hele tijd uit het raam hangt van de schuifdeur en roept en schreeuwt om klanten, aan hem moet je ook betalen. Hij stopt waaar je maar wilt en tussendoor rijden ze loeihard.
Over de 'greenmarket' gelopen, maar zowel Nora als Anita vonden niks van hun gading. In de Kompanjietuinen hebben we geluncht en daarna weer met de taxi naar de Tafelberg, we hadden erg veel geluk, het was helder boven, wel kwam er via de ene kant van de berg de nevel naar boven en konden we niet ver meer kijken. Dames we hadden geluk, de afgelopen dagen hulde hij zich weer in een wolk, ondanks de blauwe lucht rondom!

• 15 December 2007 - 11:01

Barbara:

Het is wel lekker om met jou een beetje mee op reis te zijn zo, daar geniet ik vanaf hier wel van. Ik rij wel effe langs de gracht over een paar dagen (!!). Geniet van je reis en al die waanzinnige dingen en dieren die je ziet en meemaakt.

Groeten!!

• 15 December 2007 - 12:20

Hans :

prettig dat je (even?) in rustiger vaarwater zit, jouw verslagen worden er langer door. Leuk te lezen. Trakteer je ons nog op foto's? alhoewel, jouw beschrijvingen zie ik zo ook al als film voor me.
    Cheers!

• 15 December 2007 - 12:31

Albert:

Leuke verhalen Marjo. Het lijkt wel of je elke dag weer nieuwe vreemde dingen mee maakt, maar ja daarvoor maak je ook zo'n reis.
    Wij zien al uit naar het volgende bericht.
    Groeten.

• 15 December 2007 - 12:44

Annemiek:

Hoi Marjo,
    Inderdaad heel leuk, om je avonturen te lezen. Heerlijke afleiding tussen alle dagelijkse besognes. Blijf dus schrijven en wie weet komen er ook nog foto's? We blijven je volgen!
    Groetjes Annemiek

• 15 December 2007 - 14:56

Martin En Helene:

We volgen je avonturen, er is al heel veel gebeurd. Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, toch wel heel bijzonder om zo je verjaardag te vieren.
    Groetjes Martin en Helene

• 15 December 2007 - 15:59

Jos:

Wijngaard Stellenbosch ?! daar hebben we nu een serie van op de hollandse tv. Wanneer komen jullie in beeld ?

• 15 December 2007 - 22:07

Carla:

Hallo Marjo, leuk je verhalen te lezen en natuurlijk heel herkenbaar voor mij. Vind je het taaltje ook zo leuk! Wij hullen ons hier in de kerstsfeer. Het begint ook al aardig koud te worden.Ik wens je alvast een hele fijne verjaardag en geniet nog even van Afrika.
    groetjes Carla

• 15 December 2007 - 23:58

Wytse:

Hoi Marjo,

Aan het kerstkaarten schrijven...
    Inderdaad je was de eerste!
    Mooi zo'n reis en mooi verhaal hier boven!
    Morgen (vandaag eigenlijk) ga ik met Bert naar (Noord-)Ierland. Lekker aan de Guinness morgenavond!
    Wens je nog een goede reis en heel veel plezier. Ik stuur je evengoed nog een kerstkaart, misschien nog wel leuk voor als je thuiskomt...

Hartelijke groeten,
    Wytse

• 16 December 2007 - 08:31

Albert En Cora:

Weer veel meegemaakt zeg!
    Leuk hoor, al die avonturen van jou.Toevallig was hier van de week een reisprogramma op de tv over Zuid Africa, veel plaatsen die jij nu beschrijft waren er te zien, oa de pinguins en de Tafelberg en het abseilen.
    Nou Marjo, nog veel plezier daar en een fijne verjaardag morgen!
    Groeten van ons en ook van tante Nel.

• 16 December 2007 - 12:40

An:

Hoi Marjo, prachtige verhalen hoor. Ook ik kijk uit naar foto's van je. Wil je ook wat vertellen over de begroeiing, bomen, planten, bloemen? Ik wens je een mooie verjaardag, wel apart, aan de andere kant van de aardbol. Een goeie tijd bij Ruth gewenst.An

• 17 December 2007 - 08:43

Hans & Margriet:

Hiep hiep hiep, HOERA!
    Van harte gefeliciteerd Marjo. Vanuit een ijzige Achterhoek wensen wij jou een hele warme verjaardag.
    See ya!

• 17 December 2007 - 10:12

Marianne En Jaap:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, hieperdepieperdepieperdepiep: hoeraaaa!!
    Vanuit het koude brabant onze hartelijke felicitaties en blijf genieten van je prachtige reis, dan kunnen wij weer van jouw verhalen genieten.
    We zullen vanuit hier op je proosten.
    Groetjes van ons en van Duvel

• 17 December 2007 - 11:29

Pleunie:

Hoi hoi, gelukkig weer beter weer, en nog steeds een vol programma, en lekker eten!!!!Krokodil? was het lekker?Ik wil je alvast feliciteren met je verjaardag, we nemen er wel een op je hoor,fijne dag en tot mails maar weer, liefs A en P

• 17 December 2007 - 14:12

Anja:

Hallo Marjo,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Je hebt er al 4 weken opzitten. Leuk dat we je zo goed kunnen volgen.

• 17 December 2007 - 16:20

Corry En Leo:

wat een belevenissen,zeg. even een weekje je verhalen gemist i.v.m. die beruchte safari in epe! iets minder avonturen beleefd dan jij daar. om kudu te eten hoef jeniet naar ziud afrika. we hebben nog nooit zo lekker gegeten als de kudu in castricum, de dag dat jij 50 werd. kunnen we nog wel eens samen doen. o jee, vergeet ikhet nog bijna: van harte gefeliciteerd met je verjaardag. we nemen er 1 (of 2) en jij waarschijnlijk ook!!!! veel plezier en goede reis verder.

• 17 December 2007 - 20:22

Ruud En Det:

Hieperdepiep hoera, hoera en verder lekker doorgaan met genieten en vooral lid blijven van de goede club Wijnbierfestijn

doeidoei