via Córdoba naar Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu via Córdoba naar Granada - Reisverslag uit Granada, Spanje van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

via Córdoba naar Granada

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

18 Oktober 2023 | Spanje, Granada

Inmiddels alweer ruim een week thuis, maar ik heb het druk. Nou ja beter dan dat ik mij verveel!

We zijn deze ochtend om ongeveer 08.30uur vertrokken richting Córdoba. Het is ongeveer 2 uur rijden, we hadden hier de tijd tot 15.00 uur.

We werden aan de overkant van de Guadalquivir rivier gedropt. Je ziet dan aan de overkant het Alcazar en de Mesquita liggen. Je wandelt over een Romeinse brug, 33 meter lang en hij heeft 16 bogen en is al ruim 20 eeuwen oud, alhoewel de huidige structuur uit de Middeleeuwen stamt hebben de Moren in 918 de brug flink uitgebreid. Aan het begin van de brug staat een verdedigingstoren, 'Torre de la Calahorra', deze stamt uit 1369. Tegenwoordig is het een museum over de drie culturen/geloven in Córdoba, de christelijke, de islamitische en de joodse. Ik ben er niet in geweest, te weinig tijd. Midden op de brug staat 'San Rafael', de beschermengel van de stad (1651).

Op de andere oever loop door de 'Puerta del Puente', de triomfboog met aan de ene kant de joodse wijk en aan de andere kant de Mesquita. De meesten van onze groep gingen direct naar de Mesquita, het was niet zo druk bij het kaartjesloket.

Annalien en ik besloten om het stadje in te gaan, naar de Joodse wijk en de synagoge. Maar eerst een bakkie koffie. Vervolgens ons laten verdwalen door de vele smalle straatjes, maar daar was het echt gigantisch druk door de vele toeristengroepen die daar ook liepen! Nou ja, we hebben de synagoge gezien, maar helaas konden we er niet in. Vervolgens bij een Griek geluncht. Daarna nog tijd over, dus ik besloot om toch nog de Mezquita in te gaan, en daar kreeg ik geen spijt van! Het was een erg indrukwekkend gebouw. Start van dit gebouw begon in 785 met een indrukwekkende moskee, het kwam te staan op het terrein van de christelijke kerk 'San Vicente'. Bij opgravingen een kleine 100 jaar geleden in de Moskee werd dit blootgelegd! Het bouwwerk vertoonde sporen van Moorse, Romeinse, Byzantijnse, Syrische, Perzische en Gotische elementen. In 987 werd de moskee uitgebreid en werd daardoor de grootste moskee in Europa en de tweede grootste na Mekka, en had een capaciteit van 20.000 gelovigen! Ongeveer 860 evenwijdig geplaatste marmeren zuilen ondersteunen de dubbele bogen, oorspronkelijk ware het er 1200, maar ongeveer 400 bogen zijn verwijderd. Met de herovering van Córdoba door de christenen in 1236 wordt de moskee tot katholieke kathedraal gewijd. Vanaf 1523 werd er in het midden gebouwd aan een geweldig gotisch kerkschip, waarin ook weer renaissance en barokinvloeden zijn terug te vinden. De vroegere minaret is nu een klokkentoren.

Ik had echt een 'deja vu' met Iran, zowel de bogenbrug over de rivier (Esfahan) en deze zuilen in de Mesquita, ook terug te vinden in moskeeën in Esfahan en Shiraz. Prachtig wat hou ik van deze architectuur!

Vervolgens zijn we, de donkere luchten achter ons latend naar Granada gereden. Daar waren om ongeveer 17.00 uur, vlug de koffer op de kamer gezet en doorrr. Met 4 taxi's naar een uitzichtpunt gereden voor een mooie blik op het Alhambra. Het was fris en winderig daar boven. Na wat fotomomentjes naar beneden gewandeld, behoorlijk stijl, dus daar werd mijn knie en ik niet erg blij van! Nog een lager en mooier uitzicht punt bezocht, nou daar waren we zeer niet de enigen![e-1f604][e-1f604] Er was zelfs entertainment middels muziek en er werd van alles verkocht.

Uiteindelijk belandden we in het centrum, Aleksandra wilde ons nog van alles laten zien, maar daar hebben we een stokje voor gestoken met de groep, we zijn hier tenslotte nog ruim twee dagen! En wij wilden wel weer wat eten! Dus op het plein bij een heerlijk restaurant gegeten met een lekkere Rioja erbij en vervolgens met een taxi terug naar het hotel!

Het was weer een heerlijke dag, maar ook weer veel indrukken.

Nou dit was het weer, er komt nog één hoofdstuk en dan weer de foto's.

Groetjes en tot een volgende keer.