Sherry en iets koninklijks! - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Sherry en iets koninklijks! - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Sherry en iets koninklijks!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 Oktober 2023 | Spanje, Sevilla

De volgende ochtend zijn we al om 08.00 uur vertrokken, via Jerez de la Frontera naar Sevilla, het was nog erg donker.

Na ongeveer 2 uur rijden waren we rond 10.00 uur in Jerez, het sherry gebied van Spanje. We kregen een rondleiding in het grootste sherryhuis van Andalusië, 'Tio Pépé'. Opgericht in 1838 door Manuel Maria González Angel, samen met de Engelsman Ronbert Blake Byass vandaar de de naam Gonzá;ez Byass. Zij produceren 5 soorten sherry's, van droog tot de mierzoete en ook brandy's en whiskey's. Het is echt een groot bedrijf, er liggen daar gemiddeld 19.000 vaten opgeslagen, waarin de verschillende stadia van sherrywijn gecontroleerd wordt. Daarna een proeverij met 2 soorten sherry, de droge en de zoete dessert sherry en dat om 11.00 uur! [e-1f600][e-1f600] Ze smaakten er niet minder om!

Inmiddels was ons ter ore gekomen, dat Alexander, Maxima en Amalia ook in Jerez waren in verband met een koninklijke bruiloft. Nou dat wilden wij wel even zien. Stonden we eerst bij de verkeerde kerk, maar de andere kerk was hier niet ver vandaan. Ene Victoria Elisabeth van Hohenlohe-Langenburg trad in het huwelijk met Maxime Corneille. Victoria is 27 jaar en heeft al 40 titels! Tsja wat moet je ermee?

We hebben er zo'n 1.5 uur gestaan en we zagen veel rijk en sjiek voorbij komen, maar geen Alex en Max, zij bleken door een zijdeur naar binnen te zijn gegaan om het 'feestje' van het aanstaande echtpaar niet te verstieren. Wel een beetje jammer dus. Wel staan een aantal groepsgenoten in de Voque en in de krant Hola! En we hebben evengoed veel lol gehad toen we daar stonden.

Uiteindelijk toch maar een hapje gaan eten want om 14.30 uur reden we weer verder naar Sevilla.

Koffer op de kamer gezet en de stad ingelopen, ongeveer 20 minuten. Op een pleintje tussen de 'locals' heerlijk sangria gedronken en gegeten.

De volgende dag hebben we Sevilla op de fiets verkend, met onze Nederlandse gids Tim, een student die sinds 2.5 jaar in Sevilla woont en ons tijdens de rit langs de 'highlights' ons goede tips meegaf voor ons verdere verblijf in deze stad.

Na de lunch zijn we naar de 'Setas de Sevilla' gegaan, wordt ook wel d 'Parasol' genoemd. Het is een houten bouwwerk op het 'Plaza de la Encarnación', hij meet grofweg 150 bij 70 meter en was destijds de grootste houten constructie ter wereld. Van de Duitse architect Jürgen Mayer. Hij werd in 2011 geopend.

je kunt er ook op en met de welvingen meelopen, je heb dan een fantastisch uitzicht over de stad. 's Avonds is hij verlicht en kun je ook op!

Nog heerlijk door de straatjes gewandeld en daarna met een taxi naar het 'Plaza de España', dit ligt in het 'Maria-Louise Park'. Het is halvemaanvormig en neergezet in 1929 ter ere van de Spaans-Amerikaanse tentoonstelling. Ontworpen door Anibal González Álvarez. Tegenwoordig wordt het gebruikt door de overheid. Onderaan de gebouwen zijn 52 tegelmozaïeken, fresco's waarop alle Spaanse provincies zijn afgebeeld in azulejo's (typisch Andalusische tegeltjes). Verder staan er op het plein een fontein, er ligt een gracht waar je met een bootje kunt varen en een aantal mooie bruggetjes. Het plein is 170 meter in diameter. En heeft ook als decor gediend voor een aantal films zoals, The Dictator, Lawrence of Arabia en Starwars: Episode 2- Attack of the clones.

We zijn hier gebleven tot het gouden uurtje. daarna op weg naar het hotel bij een Italiaans restaurant gegeten. Alwaar wij als toetje 2 ijsjes op een stokje kregen! Hilarisch.

D volgende dag waren we ook nog in Sevilla, na een beetje uitslapen zijn we naar de stad gewandeld en op advies van Tim(van de fietstocht gisteren), zijn we naar de Iglesia de Santa Maria la Blanca gegaan om daar een 'dubbel' ticket te halen, zodat we zowel de kerk alsook de Kathedraal konden bezoeken. De eerste is een katholieke kerk met opmerkelijke kunstwerken en heel veel (blad)goud. Het is een gebedshuis geweest van drie religies, het was een Moskee in de 12e eeuw, een Synagoge vanaf 1253, daarna in 1391 omgebouwd tot een gotische Christelijke kerk. Het is het hoofdkwartier van de Rozenkrans van Onze-Lieve-Vrouwen van de sneeuw en er hangen 5 originele werken van Murillo oa het laatste avondmaal! We zijn ook nog via een kleine deur in een zijstraat op de binnenplaats geweest met een klein kapelletje.

Vervolgens zijn we naar de Kathedraal van Sevilla (Catedral de Santa Maria de la Sede). Hier konden we dus zo langs de lange rij wachtenden naar binnen wandelen! Dit is een gotische Kathedraal, een kruiskerk met kapellen. 127 meter lang, 83 meter breed en 43 meter hoog. Na de St. Pieter in Rome en St. Pauls in Londen is dit de 3e grootste Kathedraal in Europa en als gotische Kathedraal de grootste in de wereld. De Giralda(klokkentoren) is het waarmerk voor Sevilla!

Na de lunch (paella) en een heerlijk vers ijsje zijn we met onze gids naar het 'Alcazar' gegaan. We hadden even gedoe met onze kaartjes, maar na een grondige tassencheck mochten we toch naar binnen. Het is een koninklijk paleis, Alczar betekent versterkt kasteel. Het is waarschijnlijk het oudste paleis van Europa. Het is één van de beste voorbeelden van Mudéjar-architectuur. Ondanks het door Christenen veroverde Spanje bleef veel van de Moorse cultuur bestaan. Oorspronkelijk stond hier eerst een Romeins en later een Visigotisch fort. In 913 werd de eerst opdracht gegeven voor de bouw van een kasteel in de 11e eeuw werd het kasteel uitgebreid en na de overwinning op de Moren in de 13e eeuw werd het nog verder uitgebreid.

In de 14e eeuw werd de opdracht gegeven voor een nieuw kasteel in de huidige stijl, deze begon in 1364. Bij de bouw werden veel Moorse bouwmeesters gebruikt, dus een Moorse stijl! In de 16e eeuw werden bij een uitbreiding gotisch en renaissance stijlen eraan toegevoegd.

Een bekend deel van het paleis is de 'Patio de las Doncellas', deze werd ook gebruikt in de film 'Kingdom of Heaven'. Onze rondleiding was aan het eind van de middag, helaas geen tijd meer voor de tuinen, het complex ging 18.00 uur dicht en we waren een beetje moe! Nou ja, reden om er nog eens heen te gaan toch?

Toen we richting hotel liepen kwamen de anderen van de groep tegen, besloten om dan ook maar gezamenlijk te gaan eten. Zij kwamen net uit de flamenco show en hadden er erg van genoten. Daarna gingen de anderen nog naar een verlichte paddenstoel, Annalien en ik waren te moe en zijn naar het hotel gewandeld.