nog twee weken - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu nog twee weken - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

nog twee weken

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

01 November 2022 | Nederland, Alkmaar

Hallo volgers!

Zo, even een 'up date' .

De reis komt nu steeds dichterbij, de groep is twaalf mensen en dat is ook het maximum van deze reis, vind ik wel erg prettig!

Nu maar hopen dat alles vlotjes verloopt en daarmee bedoel ik vooral Schiphol. Ik heb zelf mijn tickets geboekt omdat het een stuk goedkoper was, maar ik heb nu wel een lange nacht op de luchthaven van Bangalore, nou ja dat overleef ik ook wel weer.

Ik ga naar het gebied wat in 1972 door een journalist uit Tripura de 'seven sisters' is genoemd, dit was lang voor de 'seven sisters' van Lucinda Riley, hahaha. Dit omdat het gehele gebied zeven staten omvat, Mizoram, Tripura, Manipur, Meghalaya, Nagaland, Assam en Arunachal Pradesh. De laatste drie ga ik op deze reis bezoeken. Het zal behoorlijk afzien worden, lange reisdagen, veel haarspeldbochten, slechte wegen en ook gaan we weer flink de hoogte in net als in Bhutan, daar zitten we dan ook niet zo ver vandaan als we in Tawang zijn. De reis staat voor vier sterren van vijf qua zwaarte.

We rijden met meerdere auto's.

Het gebied is verbonden met India door een smalle corridor, de Corridor van Silliguri, deze is op het smalste punt iets meer dan 20 km breed, tussen Bhutan en Bangladesh.

Het gebied heeft door zijn geïsoleerde ligging een veelheid aan stammen, voordat de Britten het land koloniseerde, leefden deze stammen dan ook erg geïsoleerd van India. Onder de Naga's kwam koppensnellen toen nog veel voor, het laatste geval dateert uit 1965, nadat er veel Naga's tot het Christendom waren bekeerd was het koppensnellen voorbij.

Wel zijn er ook nu nog soms veel spanningen in het gebied, want Arunachal Pradesh ligt naast Bhutan en Tibet (China dus!!) in het noorden. China erkent de afgesproken grens niet en vindt dat een groot deel van Arunachal Pradesh bij Tibet hoort, dus China!!!).

En dan Myanmar met een grote moslimbevolking en veel vluchtelingen in de oostelijke regio, dit betreft oa Nagaland. Dit alles zorgt bij tijd en wijle voor veel onrust onder de bevolkingsgroepen, zie ook (https://www.reisbegeleiderhans.nl)

Waarvan Arunachal Pradesh, met zijn vele kloosters vnl Boeddhistisch is, Assam vnl Hindoeïstisch, met her en der Moslimgemeenschappen en Nagaland dat vnl Christelijk is en dan weer Baptistisch.

Wij gaan in Kohima ook een festival bezoeken, het 'Hornbill Festival', waar een groot aantal stammen uit Nagaland samenkomen om elkaar te ontmoeten, zij zingen, dansen en maken muziek en tevens zijn er verschillende 'sporten' te bewonderen. Elke stam loopt er in de officiële kleding van de stam

Ik ben benieuwd!

• 04 November 2022 - 08:35

Regina Belksma:

• 01 Mei 2023 - 20:38

Jos:

Ben weer benieuwd naar de foto’s. Goede reis.

• 01 Mei 2023 - 22:18

Joséphine:

Hallo Marjo, dat belooft weer een prachtige maar ook spannende reis te worden. Ben benieuwd naar je verhalen en de foto's. ga er lekker van genieten. Een goede, mooie en veilige reis. Kom weer gezond terug. Groetjes, Joséphine

• 15 Mei 2023 - 00:03

Ulrich:

Goed bezig Marjo, dat je weer mag genieten van deze mooie reis.