Esfahan - Reisverslag uit Teheran, Iran van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Esfahan - Reisverslag uit Teheran, Iran van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Esfahan

Blijf op de hoogte en volg Marjo

22 Oktober 2019 | Iran, Teheran

Ik ga maar even verder, des te sneller kan ik met mijn foto's aan de slag.

Ja, Esfahan, het was lang onduidelijk wat we daar in twee dagen konden bezoeken, er is namelijk erg veel te zien. Maar Iran is een land dat uitblinkt in het (niet) duidelijk maken van duidelijkheid! Want het ene moment is het duidelijk en het andere moment weer niet, nou als jullie het nog snappen, hahaha ik al niet meer.

Het volgende was er aan de hand. De sjiieten hebben een aantal belangrijke dagen (feesten), één ervan is 'Ashura' dit is een gebeuren van 10 dagen, waarin met name dag 9 en 10 erg belangrijk zijn. Mannen gaan dan door de straten en geselen zichzelf (denk aan Goede Vrijdag in de Filipijnen, waar ook zo'n tafereel plaatsvindt) Hier wordt de dood van Imam Hossein dan herdacht, maar deze dag was het de laatste dag van rouw van de 40 dagen tijd na voorgaand ritueel. Het is een 'feest' dag oftewel een vakantiedag, dus dit is de aanleiding voor alle misverstanden, alle belangrijke bezienswaardigheden en de bazaar zouden dicht zijn vandaag. Ook vandaag weer veel mensen in donkere kleding, wij droegen ons steentje bij.

Onze twee reisbegeleiders hadden dus een alternatief plan in elkaar gezet.

Dus we begonnen vandaag later met ons programma, ook wel eens lekker na al die dagen op tijd op! Eerst hebben we Nasser gefeliciteerd en cadeautjes gegeven, hij zag Abraham vandaag, nou ja in Iran werd hij gewoon 50! Marieke had allemaal ballonnen opgeblazen en wij hadden een mooie polo voor hem gekocht, zingen leek ons niet gepast op deze voor de islam zo bijzondere dag.

We zijn begonnen met een wandeling over de 'Si-o-Seh Pol brug', gebouwd omstreeks 1600, deze lag voor ons hotel. Deze brug is een wandelbrug, heeft twee verdiepingen, 33 bogen en is 300 meter lang, verder wordt hij ook als een dam gebruikt.

Vervolgens zijn we met de bus naar de 'Pol-e Khaju' brug gereden, deze lag iets verderop, ook hier een dubbele arcade en in het midden een mooi beschilderd verblijf voor de Shah! zodat hij op hete dagen wat koelte had van het water. Onder de arcades, lopen mensen, die daar oude Perzische liederen zingen, mooie akoestiek, maar verboden in het hedendaagse Iran! Er lopen altijd meerdere mensen en het is slecht te zien wie er zingt, zo is er toch een veiligheidsmarge om niet gepakt te worden! Toen we naar de bus liepen, kwamen we langs een mooi tafereel, wat ook behoord tot deze feestperiode. De welgestelden, delen gratis eten en drinken uit aan iedereen die het maar wil, zo drinken wij een kopje thee bij een standje dat aan de weg stond, wel met knetterharde religieuze muziek! Dat dan weer wel! Maar het gebaar vind ik wel erg mooi.

Daarna zijn we naar het 'Naqsh-e Jahan (Imam) Plein' gegaan, dit is het op één na grootste plein op de wereld, alleen het plein van de 'Hemelse Vrede' in Peking is groter! Het is 512 meter lang en 163 meter breed, het is in 1602 aangelegd onder de Safavid dynastie, Shah Abbas de Grote.

Er staan prachtige gebouwen omheen en heel veel winkeltjes. Het terrein werd gebruikt om polo te spelen. Tot onze grote verbazing en opluchting waren er toch een aantal bezienswaardigheden open! Dus wij naar de 'Masjed-e Sjah' Moskee, gebouwd rond 1600, hij ligt aan hoofd van het plein. Je komt binnen via een prachtige façade met de bekende blauwe tegeltjes, maar daarachter ligt de 'echte' Moskee, deze is namelijk 45 graden gedraaid om met de ingang naar Mekka te wijzen! Het gebouw zelf is 130 x 100 meter en de binnenplaats is 70 x 70 meter, de koepel is 54 meter hoog en lichtblauw van kleur, helaas in de steigers! Het is een imposante en prachtige Moskee, het tegeltjeswerk is veelal in symmetrie aangelegd.

Rondom het plein liggen allemaal winkeltjes aan een dubbele gang, er waren er toch een aantal open. Wel was de grote bazaar gesloten.

Na de lunch hebben we ook nog de 'Masjed-e Sheikh Lotfollah' bezocht, deze ligt aan de oostkant van het plein en is ook in dezelfde periode (ongeveer 1600) gebouwd. Deze Moskee wordt ook wel de 'vrouwenmoskee' genoemd, waarschijnlijk vanwege de prachtige bloemmotieven in dit bouwwerk, er wordt zelfs aan getwijfeld of dit wel een Moskee was!

Vervolgens terug naar het hotel om de verjaardag van Nasser te vieren met koffie en gebak.

Het avondeten hebben we in het 'Shahzad' restaurant gegeten, een overdadig gedecoreerd restaurant! Ik wilde een klein hapje eten, maar kreeg vervolgens twee forellen op mijn bord! Na het eten zijn we nog langs de rivier 'Zyandeh' gewandeld, weer over de bruggen, die nu allemaal prachtig waren aangelicht! Dan zie je onderweg, dat veel Iraniërs veel doen wat niet mag! Waterpijp roken, knuffelen met je lief en zingen onder de arcade! Er wordt hier langs de oevers en op de bruggen veel geflaneerd, gezeten, gebabbeld en gegeten. Wij werden regelmatig aangesproken en ze willen met je praten of met je op de foto, sommigen spreken goed Engels en anders gaat het met handen en voeten!

Het was weer een heerlijke dag en nu we toch al wat dingen hebben gezien, kan ons programma voor morgen wat rustiger worden afgewerkt.

De volgende dag weer vroeg op pad om toch de rest van de bezienswaardigheden te kunnen zien. We begonnen in de Armeense wijk Jolfa om naar de 'Vank Kathedraal' te gaan, deze Verlosserskerk is in de 17e eeuw gebouwd en ziet er aan de buitenkant uit als een Moskee! De binnenkant is adembenemend mooi, vol met goed behouden beschilderingen en fresco's, een mix van islamitische, perzische en christelijk/europese stijlen. Er is tevens een museum met oude boeken uit de 14e/15e eeuw, waaronder het kleinste boek ter wereld, waarin gebeden staan in negen talen! Zelfs het onze Vader staat erin. ook een monument maakt onderdeel van dit complex, de genocide op de Armeniërs door de Turken! Hier vind jaarlijks een herdenking plaats.

Daarna zijn we doorgereden naar de 'Masjed-e Jame', de vrijdagsmoskee, deze stamt uit de 12e eeuw, geen keramisch tegelwerk dit keer maar bakstenen in mooie vormen gelegd. Aan deze Moskee zijn ze van de 8e tot de 18e eeuw bezig geweest en zodoende zijn er verschillende stijlen in de bouw te herkennen. Het complex kent 20 gebouwen met 476 koepel, waarvan er twee groot zijn.

Vervolgens zijn we naar de 'Kakh-e Chetel Sun' gereden, het paleis met de 40 zuilen, dit zijn er maar 20, maar door de weerspiegeling in het water 'zijn het er 40'! Abbas de 2e bouwde het als zijn Hofpaleis in 1614. Binnen prachtige schilderingen van allerlei historische gebeurtenissen, maar verder vond ik het in behoorlijk slechte staat! Jammer. Wel wordt dit paleis omgeven door ook weer een prachtige tuin met veel water!

Na de lunch zijn we als laatste naar de 'Kakh-e Ali Qapu' geweest, deze ligt ook aan het grote plein, in 1595 gebouwd, maar daarna met grote regelmaat weer stukken eraan gebouwd, het gebouw is uiteindelijk zeven verdiepingen en 33 meter hoog. het geheel staat op 20 m2, binnen prachtige schilderingen van oa vogels, bloemen en dieren. Maar bekend is dit gebouw om de muziekkamer in de top, bereikbaar via onregelmatige, keramieken trappen. Hier schijnt een fantastische akoestiek te zijn, jammer dat er geen strijkje speelde toen wij boven waren!

Uiteindelijk rondom het plein blijven plakken, omdat ik het graag in het donker wilde fotograferen, het plein wordt dan fantastisch aangelicht! De bazaar bezocht en souvenirs gekocht en na een bak koffie was het dan zover. Inmiddels was het al aardig fris geworden en er viel af en toe een drupje regen.

Om 18.30 uur kwam de bus, niet veel meer gedaan, in het hotel wat gegeten, wat een mooie maar intensieve dag!

Morgen gaan we op weg naar Teheran, dan zit deze reis er bijna op, tijd gaat ineens snel!