Pinguïns! Waar,waar? Nou daar! South Georgia (1) - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Pinguïns! Waar,waar? Nou daar! South Georgia (1) - Reisverslag uit Grytviken, Zuid Georgia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Pinguïns! Waar,waar? Nou daar! South Georgia (1)

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

24 Januari 2016 | Zuid Georgia, Grytviken

Inmiddels zijn we bij South Georgia aangekomen, onderweg veel mist op zee, maar nu kregen we toch mooi zicht op dit eiland en zijn prachtige besneeuwde bergen en gletsjers. We zijn aangekomen in de 'Bay of Isles'.
Ons eerste doel van vandaag was 'Salisbury Plain´, een vlakte met op de achtergrond een gletsjer, met veel pelsrobben, die bij tijd en wijle erg aan het chargeren waren! En ze kunnen een behoorlijk tempo maken op die flippers van ze. Zij waren duidelijk niet van onze aanwezigheid gediend! Ik hield behoorlijk afstand en we hadden ´les´ gekregen hoe we ons konden beschermen zodat we geen beet kregen van dit dier! het zijn overigens de vrouwtjes waar je last van hebt, de mannetjes liggen na de paring uitgeteld te vervellen, zij liften af en toe hun kop en dat is het dan wel, maar ja die zijn ook wel weer 10 x zo zwaar dan de vrouwtjes! En de kleintjes zijn alleen maar ´schattig´!
Een dia gezien van een beet, daar wordt je niet vrolijk van, omdat er veel bacterieen in de mond zitten van de robben ontstaat er al gauw een infectie.
Maar het blijft lastig deze dieren in de gaten houden, en opletten waar je je voeten neerzet, want het is geen geplaveid pad waar je overheen loopt!
Ali ging ons voor en zette rode vlaggetjes uit, zodat we zoveel mogelijk dit pad konden volgen en de dieren daarbij zo min mogelijk stoorden in hun doen en laten!
Uiteindelijk nestelen hier zo´n 60.000 Koningspinguïns(paartjes)! En de meeste jongen zijn nu een week of 6-7, in pinguïntaal, pubers!
Bij elke landing die we doen zijn we gemiddeld zo´n 2-3 uur aan land.
Tijdens de lunch varen we naar onze volgende stek namelijk ´Prion Island´. Hier nestelen de reuze-albatrossen en er zitten er nog een paar op het nest. Hier mogen per landing maar 35 mensen aan land. Er is een vlonder gelegd en je mag je ook alleen over die vlonder op het eiland bewegen, dit is om het ´wildlife´zo min mogelijk te storen. Nou, de 'wildlife' stoorde ons behoorlijk! Weer die zeehonden! Zij zaten, lagen en bewogen zich overal om ons heen. Het eiland is rattenvrij, dus er broeden nog meer vogels, wij hebben helaas niet veel ander vogels gezien. Wel later met een rondje varen door de baai. Ook hier weer veel chargerende zeehonden (ben geen fan meer van Lenie het Hart! sorry) Ik vind er krengen tussen zitten. Want zij konden natuurlijk wel op ´onze´ vlonder komen! Maar wij mochten daar niet af! Dus dat was af en toe een gedoe om eerst naar boven en dan weer naar beneden te komen! Maar het is weer gelukt! In november en december is het onmogelijk om hier aan land te komen, dan is paringstijd voor de zeehonden en dan vechten de mannetjes elkaar de tent uit voor de vrouwtjes! Veel te gevaarlijk voor ons mensen! Dus wij hadden geluk, de mannen zijn uitgeteld en aan het vervellen en slapen het klokje rond zo´n beetje. Op het strand nog een paar Ezelspinguins.
Het zien van een reuze-albatros zo dichtbij is ook bijzonder, wat een grote vogel is dat! Spanwijdte van meer dan 3 meter als hij vliegt!
Omdat er een storm op komst was, werden we de volgend ochtend al om 04.15 uur gewekt door Jim met zijn:´Goodmorning everyone´. Vanwege de ohropax de oproep bijna gemist! Om 04.45 werd begonnen om met de zodiacs aan land te gaan. Voordeel het is maar 4 uur donker in deze tjid! Je wordt op het strand al welkom geheten door pinguïns en zeehonden en uiteraard roofvogels die hopen op een zwak jong of een ei!
We liggen nu in ´St. Andrewsbay´. Uiteindelijk kwamen we na een half uurtje lopen (veel foto´s!) op een vlakte uit, waar een kolonie van zo´n 500.000 Koningspinguïns met hun jong verbleven, het is niet te beschrijven wat je ziet, hoort en ruikt! Alleen maar pinguïns zover het oog reikt!
Wij hadden de opdracht om ongeveer 5 meter afstand te bewaren, maar als je een tijdje stilstaat of gaat zitten komen ze heel dicht bij je, geweldig! Zeker de jongen, deze waren nu zo´n 6-7 weken en die zijn zeer nieuwsgierig. Het zijn van die pluizige ´pollewopjes´ en zij moeten wachten tot ze in de rui komen, pas daarna kunnen ze het water in! Je zag ze in verschillende stadia en soms o zo lelijk! Maar ze worden o zo mooi! Het is de grootste Koninspinguïn kolonie in deze zuidelijke hemisferen.
Ook de jonge robben volgen je met hun ogen en liggen soms flink naar je te blazen!
Weer terug aan boord voeren we tijdens het ontbijt naar Godthul, een kleine baai met wat Konings - en Ezelspinguïns en veel robben! Verder lagen er veel botten van oa walvissen. In de baai lag een verroest verwerkingsschip om de walvis te ontleden en de olie op te slaan, er stonden nog wat verlaten en ingestorte gebouwtjes. Intussen was het gaan regenen en je kon ook nog naar boven lopen om broedende Ezelspinguins te zien, ik ben niet geweest ivm met de robben die echt overal liggen! En de regen en de gladheid van het pad naar boven, Lekker nat geworden! Maar nog wel een rondje met de Zodiac door de baai om nog meer 'wildlife' te spotten.
Tijdens de lunch begon het te sneeuwen en voeren we verder naar ´Fortunabay´. Met een relatief kleine groep zijn we weer aan land gegaan, maar ondertussen regende het toch wel erg hard, zeiknat geworden en iedereen klaagde over zijn ´waterdichte´ handschoenen! Maar niet heus! Maar hier is volgens mij niks tegen bestand. Aan de wal broeden verschillende pinguïns en vogels, maar wij hebben er maar weinig gezien.
Ook Shackleton heeft hier gelopen, het is 5.5 km naar Stromness dit ligt aan de andere kant van de berg. Morgen is er een mogelijkheid om deze wandeltocht te lopen indien de weersomstandigheden dit toelaten.
Vannacht blijven we hier liggen ivm de aankomende storm.
We hadden BBQ vanavond, maar gelukkig had men al besloten dit naar binnen te verplaatsen. Hahaha, het waaide flink en dan nog die regen erbij maakt dat het erg koud aanvoelt!
Zo dit was het voor deze keer. Eerste helft South-Georgia, maar wat een prachtige beleving!