On the road again - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu On the road again - Reisverslag uit Taroudant, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

On the road again

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 November 2013 | Marokko, Taroudant

Hallo, daar ben ik weer.
Tot nu toe gaat het redelijk goed met WIFI spots in Marokko. Eén keer moesten we betalen en tot nu toe hebben we twee keer op een plek gezeten dat er helemaal geen bereik was.
Afijn de volgende dag waren we vrij snel Marrakesh uit. Als chauffeurs hadden we Lassen helaas weer terug en een nieuwe, genaamd Abdul.
Lassen hadden we voor één dag, de andere dag zou er weer een andere chauffeur krijgen, wij hopen op Brahim.
Vandaag was het een korte rit naar Imlil in de Hoge Atlas. Een berghut op 1800 meter, waar gewandeld kon worden en we de nacht zouden doorbrengen. Met de wandeling ben ik niet meegegaan, omdat het nogal stijgen en dalen was. Ik en nog een paar groepsgenoten zijn met de bus naar boven gebracht. We liggen met de drie alleengaande dames op en kamertje met drie bedden. De drie heren liggen ook zo en de echtparen werden per drie stellen opgedeeld in een kamer met matrassen, het leek erg op een berghut in Zwitserland zo'n 'massalager'.
We hebben heerlijk in het zonnetje gezeten op het balkon, met prachtig uitzicht op besneeuwde toppen, er zijn hier een paar bergen van rond de 4000 meter. Wel was een koud windje. Voor het eerst mijn thermokleding aan gehad, want een kachel was er niet. We hebben daar geluncht en ook de avondmaaltijd gegeten, alles prima verzorgd. Van de reisorganisatie kregen we een glaasje wijn.
Evengoed ging iedereen vroeg naar bed. De meesten hadden toch twee wandelingen gedaan die dag, maar ik ging ook vroeg naar bed, alhoewel ik vooral heb gelezen.
De andere dag op pad richting Taroudant, en jawel Brahim is weer terug als chauffeur. Hij had een sollicitatie gehad en hij kan nu in december voor drie maanden naar Nederland.
De route was weer prachtig door de Hoge Atlas, ook weer heel veel haarspeldbochten en grote hoogtes. GEWELDIG! we komen nu ook steeds zuidelijker.
Onderweg hebben we de Tin Mal moskee bezocht. Deze was niet meer in gebruik en er stond ook geen dak meer op, maar ik vond hem erg mooi. De moskee is van rond 1200 en de gids vertelde over de moskee en hoe de rituele wassing voor het gebed in zijn werk gaat.
Tin Mal was ooit een heilige plaats, gesticht in 1125, in 1275 is de stad geplunderd en verwoest. De Moskee staat inmiddels op de werelderfgoederenlijst van de UNESCO. Het één van de twee moskee's, die je als niet moslim mag bezoeken in Marokko, de andere was die in Casablanca.
Vervolgens zijn we via de Tizi-n-Testpas, 2093 meter hoog naar de Soussvallei gereden. Uiteraard met weer een aantal foto stops. De lunch was bij een mooi uitzichtpunt over deze vallei.
We zijn vrijwel direct na aankomst het stadje Taroudant ingegaan, maar wat een chaotisch stadje. Onwijs druk, veel auto's, fiets- en brommerverkeer. De fietsers vlogen je links en rechts voorbij met geen enkel respect voor andere verkeersdeelnemers. Ik vond het geen prettig stadje. Wat verder opviel, dat er vrijwel geen vrouwen op straat waren, behalve bij de universiteit/scholen. Ook bij de voorstellingen op het plein stonden alleen maar mannen/jongens te kijken.
Je merkt goed dat hoe zuidelijker je komt, hoe traditioneler het wordt, de vrouwen die je ziet zijn gesluierd en vaak in donkere kleding, de mannen lopen ook veelal in een djellaba. Op en geven moment waren Nique en ik de enige vrouwen die op het terras zaten, want ook dat is het domein van de mannen. Wat ook opvalt, dat de huidskleur van de mensen hoe zuidelijker je komt telkens een tint donkerder wordt.
' s Avonds op het plein wel in een lokaal restaurant je gegeten, met de hele groep. Traditioneel, runderspies met patat en een frisje!
De andere ochtend zijn we al vroeg richting Tata gereden. De groep deed een wandeling door de palmoase van Tioute. Na een korte wandeling over de lokale markt, ben ik samen met Nique met de bus naar het restaurant gereden waar de groep na ongeveer drie kwartier ook kwam. Een giga groot gebouw, met wel 20 toiletten, een paar grote zalen en een prachtig uitzicht over de oase, maar ze verkochten alleen maar thee en een paar soorten frisdrank. Hilarisch en geen moer te beleven dus, behalve het uitzicht dan!
Vervolgens zijn we in het gebied van de Anti-Atlas aangekomen, weer een prachtige route met weer mooie kleuren van het gebergte en vooral ook de gelaagdheid de bergen. GENIETEN!
In dit gebied zie je ook de Argannotenbomen, waar de geiten in klimmen om de de blaadjes en de noten te eten en de pitten weer uit te poepen, omdat ze die niet verteren. Waarna deze door de vrouwen worden geraapt en verwerkt tot cosmetische olie, de olie wordt dan geperst, maar niet bewerkt of voor gebruik in de keuken en dan worden de noten eerst gebrand.
In Ighem ( ligt op 1800 meter) hebben we wat spullen voor de lunch gekocht . Opvallend was, dat er hier weer wel veel meer vrouwen op straat waren.
Bij een droge rivierbedding hebben we geluncht, en daar heb ik nog een mooie steen gevonden en meegenomen om te bewerken.
En verder ging het weer door de prachtige bergen van de Anti Atlas.
Iedereen had de mond vol over het zwembad bij het hotel, maar uiteindelijk was ik de enige die er in ging, koud maar wel erg lekker.
Daarna veel lol gehad bij de avondmaaltijd. Omdat de mogelijkheden in dit kleine oase dorp niet talrijk waren, eten in het hotel of in een hotel 150 meter verderop, waarvan de kok op vakantie was , was de keuze snel gemaakt. WIJ ETEN IN HET HOTEL, MET DE HELE GROEP!
Nadat we de eetzaal hadden verbouwd en we allemaal aan tafel zaten, kwam een geschokte ober vertellen, dat er geen eten voor ons was omdat we niet gereserveerd hadden. Hahahaha.
Er staat dan altijd iemand op, die vindt dat hij het leiderschap moet nemen en dat deed hij met verve. Hij ging staan en begon in zijn beste Frans om het menu te vragen, want hij wilde à la carte eten bestellen, maar halverwege de zin wilde het Frans niet meer zo vlotten. Ik verdween bijna onder de tafel van het lachen, of dat ze hier in ' the middle of nowhere' à la carte hebben! Afijn de ogen van de ober spraken boekdelen en ik kreeg verschrikkelijk de slappe lach.
Gelukkig beloofde de ober met de kok te overleggen, wat er eventueel mogelijk was en toen konden toch nog wat te eten krijgen, maar wel pas een uur later en eten wat de pot schafte!
Nou dat was best lekker, soep en tajine met draadjesvlees en pruimen en fruit toe.
Ik had er een prima maaltijd aan!

• 02 November 2013 - 19:20

Ineke:

Hai Marjo, wat een leuke verhalen. Je maakt weer veel mee en ik vind het leuk om te lezen en je te volgen. Xx ineke

• 05 November 2013 - 21:52

MMJ:

Hooooooi Marjo,

Mooie verhalen weer. Hier hebben we vanavond boerenkool met worst gegeten, vallen de blaadjes met een rotgang van de bomen, hebben we onze winterjas aan en is een paraplu geen overbodige luxe. Kortom Oerhollands en er komt geen tajine aan te pas. Geniet nog even van je reis. Voordat je het weet zit je hier, achter je computer een avonddienst te draaien ;-)

Gr Marina, Marieke en Joyce