Magisch Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Magisch Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Magisch Marrakesh

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 Oktober 2013 | Marokko, Marrakesh

Ik ben een beetje snel na mijn vorige verslag, maar dan ben ik eindelijk bij.
Vanavond veel hilariteit rondom eten, het was net een slapstick, maar dat vertel ik later nog wel.
In Marrakesh waren we twee volle dagen, en dat is dan ook wel genoeg. Ik vond het erg druk na de rust van de afgelopen dagen.
Het had vannacht geregend, maar 's ochtends was het weer droog en zag de lucht er weer helder uit.
Het is een stad vol tegenstellingen. Heel veel luxe en decadentie en heel veel armoede. De eerste ochtend kregen we een rondleiding met gids Achmed, hij sprak goed Nederlands en dat was wel prettig. Omdat we midden in het centrum slapen konden we voor de deur starten. We begonnen bij de Koutoubiamoskee, deze heeft en minaret van 70 meter hoog en is zo'n 900 jaar oud.Wij keken vanuit onze kamer op deze Moskee. Daarna zijn we verder gewandeld naar de Saadische graven, hier waren al vroeg en dat was maar goed ook, het werd snel heel erg druk.. en ontstond er een lange rij om te kijken bij de gebouwen naar binnen te kijken. De graven dateren van eind 18 eeuw, veel mozaïeken en bewerkt hout en gips. Ik vond het prachtig. Via de souk zijn we naar het 'paleis Bahia' gewandeld, hier was het wel heel erg druk met groepen en gidsen. Jammer, want het was ook weer erg mooi, beschilderde plafonds en zuilen en mooie tuinen.
Daarna hebben we koffie met een tompoes genuttigd, omdat we een jarige hadden in de groep.
Daarna zijn we verder door de souk gewandeld, maar ook door een minder toeristisch stukje van de souk. Dat was erg leuk, want daar kwamen we geen toerist meer tegen.
Daar mochten we ook bij een familie binnen kijken, erg leuk, maar we hebben uit respect daar geen foto's genomen. Ik was verbaasd over de grootte van het huis en dat in zo'n smal straatje. Ze woonden er met drie generaties.
Als laatste zijn we bij de kruiden apotheek belandt. Informatief, maar ook een erg commercieel praatje. Demonstratie van een nekmassage van drie minuten werd afgerekend! Naast de flesje arganolie die ik er kocht!
De middag hebben we besteedt aan het drinken van een biertje in de 'nieuwe stad' want in de souk is meestal geen alcohol te verkrijgen.
Terug in het hotel heb ik me heerlijk laten masseren met de bekende Arganolie. Apart, die rust na de hektiek van de stad, maar wel onwijs lekker.
Ook hier werd deze nacht de klok een uur teruggezet.
De andere dag zijn we naar de Majorelletuinen geweest, deze zijn prachtig en ook een oase van rust in het drukke Marrakesh. Veel bamboe en exotische planten, bomen en wel 1800 cactus soorten, deze komen vanuit alle continenten. Ook is er een klein museum met veel Berberattributen, ook erg mooi. Er staat in de tuin een monument van Yves Saint-Laurent, deze had de tuinen gekocht en aan de stad geschonken. Zijn woning werd overigens afgeschermt.
Op de terugweg naar het hotel, decadent geluncht in ' Le Arabe', it hotel ligt midden in de Medina, een oase van rust.
Daarna spullen naar het hotel gebracht en vervolgens naar ' Place Jemaa el-Fna' om onder het genot van een frisdrankje naar de opbouw van het openlucht eetfestijn te gaan kijken.
Het was spectaculair om te zien, ten eerste kun je vanaf het dakterras goed foto's nemen van alle activiteiten die er plaatsvinden, zoals; slangenbezweerders, acrobaten, hennavrouwen, foto's met aapjes, tarotvrouwen ed. zonder te betalen. Binnen een half uur stonden alle tentjes en banken, ongelooflijk, geen idee waar al die karren vandaan kwamen, zij kwamen uit alle hoeken en gaten, maar in een mum stond het hele plein vol en kwam er rook boven de tentdoeken uit.
Tot de volgende keer maar weer.
Groetjes

• 31 Oktober 2013 - 05:23

Ulrich:

Je doet wel weer een hele hoop leuke dingen,en als ik je verslagen zo lees, wil je eigenlijk ook wel naar Marokko! Veel plezier!

• 31 Oktober 2013 - 15:57

Jos:

Een verschil met dat decadente eten is het eten op de markt aan een van de vele kramen.

• 01 November 2013 - 22:14

Marina:

Jeetje Marjo, wat doe je ontzettend veel leuke dingen, wat heb je veel gezien! Nog heel veel plezier!