Mijn verjaardag! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Mijn verjaardag! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Mijn verjaardag!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

22 December 2010 | Peru, Cusco

Amigos y amigas;
Hier ben ik weer, de groep is ergens halverwege Machu Picchu en ik zit nog in Cusco, tijd om verslag te doen van mijn verjaardag. Ik heb mijn verjaardag zo'n anderhalve dag gevierd en nog nooit op een hoogte van bijna 4000 meter, dus dat alleen al was erg apart.
Maar goed onderweg van Arequipa naar Puno tijdens de lunch kwam de taart tevoorschijn, die Kristy voor me had gemaakt. De kaarsjes wilden vanwege de harde wind niet erg branden, maar het smaakte heerlijk. Het was een tulband, cake met chocoladesaus en in het midden verse aardbeien. Ik had nog een fles Pisco sour en een paar mensen proostten met me mee, de katterigen zagen af van alcohol, die waren net weer een beetje bijgekomen, haha. Ik kreeg van verschillende mensen een kadootje en een mooie kaart van de groep met verjaardagswensen, dus dat was erg leuk. Toen we in Puna aankwamen, zijn we in een lokale pub belandt, Keith had hierover gelezen in de ´lonely planet´. Het was echt een soort hippiecafe, genaamd ´Kamizaraky Rock Pub´ ze draaiden lekkere muziek, dus we hebben daar alvast op mijn verjaardag een biertje gedronken dit was erg gezellig met 4 heren. (Keith, John, Dan en Dave)
De dag van mijn verjaardag, zijn we met de boot over het Titicacameer gevaren. Eerst naar de mensen van de drijvende eilanden, deze zijn gebouwd op een sterk soort riet wat veel in het meer groeit en dat is maar goed ook, want het rot aan de onderkant weer weg, dus het is doorwerken om je voetjes droog te houden. Als je er overheen loopt, dan veert de ondergrond, net als dat je op veen loopt, een raar gevoel. Wel vond ik het heel erg commercieel, maar goed onze eerste verkleedpartij vond daar plaats en dat was wel heel erg lachen. We hebben foto´s gemaakt van de heren als ook van de dames. Daarna was het 2 uur varen naar het eiland ´Amantani´, werden we ontvangen door onze gastgezinnen. Ik sliep samen met Sophie bij Andrea, een vrouw van 50 jaar (zag er ouder uit), haar moeder en haar dochtertje van 5 jaar, een pracht meissie, en een lachebek. We kregen de lunch aangeboden en het avondeten. Onze slaapplek was prima, ze had ook best een groot huis met een zonnepaneeltje, dus ze had ook stroom voor de avond. De keuken was erg primitief, koken op hout en wij zaten aan tafel, maar oma zat met heel veel kleren aan tegen de kou op een schapenvacht op de vloer. De maaltijden waren simpel, maar voedzaam, er werd vegetarisch gekookt, ik kan me voorstellen dat er geen geld is voor vlees. We kregen eerst een goed gevulde soep, het hoofdgerecht, bestond uit rijst, een aardappelsoort en gebakken kaas en een kopje verse muntthee toe. Stromend water is er niet, dus dat wordt in een jerrycan van een tappunt gehaald.´s Avonds werden we opgedirkt in de lokale klederdracht en liepen we naar het gemeenschapshuis waar er gedanst zou worden. Ik had al geen lucht van het klimmen naar de danszaal toe en de strakke kleding! Maar goed ik heb toch een paar keer gedanst met onze gastvrouw.
De te bestellen drankjes bestond uit: cola, water en bier. Mannen heb ik op het hele eiland maar weinig gezien, waar ze zijn, Joost mag het weten! Er waren 5 muzikanten, die uiteraard traditionele muziek speelden, maar op een gegeven moment ´Happy birthday´ voor mij speelden, dus dat was wel een verrassing. Het was wel al vroeg afgelopen en rond een uur of elf lagen we in bed. Het is dan toch jammer, dat ik vrijwel geen Spaans spreek, alhoewel dat voor oma geen zin had, want die sprak alleen het lokale dialect. Wel heb ik voor het eerst op grote hoogte lekker geslapen.
De andere ochtend kregen we een pannenkoeken ontbijt en daarna werden we weer naar de boot gebracht. Eén uur varen naar het volgende eiland (Taquile) voor een wandeling ( Shit, weer omhoog) en een lunch, heerlijk vis gegeten. Daarna een nog steilere afdaling naar de boot (gelukkig hoefde ik niet hier omhoog) want dat was nog erger dan het andere pad.
Daarna was het nog ruim twee uur varen terug naar Puno.
Het wordt voor het avondeten een sport, om zo goedkoop mogelijk en het liefst in een lokale tent te gaan eten. Ook een verschil met de jongere generatie, sorry als ik iemand beledig, maar wat de boer niet kent dat (vr)eet hij niet. Dus zij gaan al gauw naar westerse eettent voor een hamburger of een pizza!

  • 23 December 2010 - 00:16

    Miriam G:

    Heerlijk vegetarisch eten! Lokale tenten zijn het best. En is die jeugd van tegenwoordig zo verwend? We zijn toch echt van een andere generatie dan toch. Tuurlijk de lokale, goedkoopste tenten: het leukst, het lekkerst en het gezelligst!

  • 23 December 2010 - 08:10

    Corry En Leo:

    't Was weer leuk om je belevenissen te volgen. Schrijf je alles in steno ter plekke? Anders vind ik het knap dat je alles zo gedetailleerd onthoud.
    Vanuit een besneeuwd en knap koud Zeeland wensen we je leuke kerstdagen en een gezellige jaarwisseling
    groetjes, corry en leo

  • 23 December 2010 - 12:24

    Det:

    Hallo Marjo, fijn dat je een mooie en leuke verjaardag hebt gehad. Voor de dagen die komen gaan natuurlijk nog heel veel plezier moois en genieten toegewenst. liefs van Det

  • 23 December 2010 - 13:38

    Wilma:

    Hallo Marjo,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! We wensen je een fijne kerst, die je nu natuurlijk heel anders viert. Geniet van de feestdagen en voor 2011 alle goeds en avontuurlijks.
    veel groetjes,
    Wilma

  • 23 December 2010 - 13:46

    Riet Keizer:

    Hoi Marjo, Weer een gezellig verslag.Had dan ook Spaans geleerd.Muy bien. Zo'n verjaardag vergeet je nooit meer.Verder wens ik je een Feliz Navidad y un prospero ano! Ik hoop, dat ik het goed geschreven heb, want die spaanse les is ook al lang geleden. Heel veel liefs.

  • 23 December 2010 - 15:17

    Marianne:

    Van harte gefeliciteerd hoor!
    "Zij leve hoog" neem jij wel heel erg letterlijk.
    Geniet en nog vele leuke reisjaren erbij.
    Ook de felicitaties van Jaap en vooruit: ook van Duvel.

  • 23 December 2010 - 17:37

    Krijna:

    Ha Marjo,
    Als ik zo terug lees heb je toch een gezellige verjaardag gehad.
    En al veel beleefd,machtig lijkt me dat om condor,s te zien vliegen en door de Andes te zwerven.
    Is dat meer een van de 7 wereld wonderen?het hoogste meer op aarde?
    Fijn dat je al aardig gewend raakt aan die hoogte.
    ik las op "going soud"dat ze daar ook stoken op biogas, maar als er geen dieren in die streek zijn kan dat daar niet.
    Ik zie dat je daar mooi weer hebt.Wij hebben ook spannend weer !!,vooral op de fiets , de spoorwegen en wegen blijven met moeite in orde ,het zout dreigd op te raken waarschijnlijk hebben we wel een witte kerst.
    Marjo hele fijne kerstdagen en tot horens maar weer. Krijna.

  • 23 December 2010 - 18:15

    Maria:

    Misschien moet je er een sport van maken om je verjaardag elk jaar op een andere plek te vieren op de lokale manier want dan kom je nog eens ergens.
    Leuk om te horen dat je ervan geniet.

  • 23 December 2010 - 18:30

    Marja:

    Wat moet jij veel indrukken onthouden! Knap hoor! Wat een verjaardag ervaring!!o vier je ze niet vaak!!! Enne natuurlijk eten zoals s'lands wijs, s'lands eer! Anders heb je nog geen 100% ervaring! Goede kerst, hoewel dat wel vreemd zal zijn op deze manier, en een heel goed begin van 2011!! Vanuit een sneeuw en ijs Capelle.

  • 23 December 2010 - 19:01

    Marja:

    Dacht ik toch een reactie te hebben geplaatst maar kan hem niet meer vinden??!!
    Wat een ervaring om zo je verjaardag te vieren! Dat is een enorme zeldzaamheid!! En natuurlijk moet je s'lands wijs s'lands eer eten toch!!! Hele aparte kerstdagen en alle goeds voor 2011! Vanuit een sneeuw en ijs Capelle! Knuffel!!!!

  • 23 December 2010 - 20:58

    Greet:

    Hallo Marjo,
    Wat weer een leuk verhaal!
    Ben benieuwd wat je kerstdiner gaat worden!Veel plezier nog, en fijne dagen daar.
    Greet

  • 25 December 2010 - 06:16

    Ulrich:

    Hee Marjo,
    Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag,
    Leuk weer te lezen wat je meemaakt.
    We wensen je een fijne kerst en een gezond en gelukkig 2011.
    Ineke en Ulrich

  • 25 December 2010 - 17:20

    Agnes Wauters:

    Prettig kerstfeest vanuit Zwld.! We hebben een witte kerst dit jaat, maar vandaag wel met een dusdanige ijzige bise-wind, dat naat buiten gaan geen plezier is.
    Super om je verhalen te lezen, alleen doe ik het wel in etappes. Je schrijft sneller en langer, dan ik er tijd voor heb ! Hopelijk alles nog goed ! Al vast een goed uiteinde !

  • 25 December 2010 - 17:23

    Agnes Wauters:

    Weer een keer pech, mijn boodschap lijkt niet gepasserd te zijn ??
    Super om je verhalen te lezen. Ik doe het wel in etappes. Je lijkt snelle te schrijven, dan ik er tijd voor hebt om te lezen !
    Gelukkig Kerstfeest vanuit Zwld. We hebben een witte kerst, maar vandaar met zo'n bise-wind, dat het wel lijkt dat we in Siberië zitten!
    Bey, al vast een goed uiteinde !

  • 25 December 2010 - 17:49

    Sandra Polstra:

    Hoi Marjo, vanuit het witte koude Alkmaar Fijne Kerstdagen toegewenst en een goede jaarwisselling,

    Marina & Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 264445

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2024 - 27 Augustus 2024

Madagascar.

01 Augustus 2024 - 27 Mei 2024

Madagaskar

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: