Toch nog wat vergeten! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Toch nog wat vergeten! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Toch nog wat vergeten!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

20 December 2010 | Peru, Cusco

Olá;
Ik vind het onwijs leuk dat ik zo trouw gevolgd wordt. Ik ga de komende dagen proberen wat in te lopen met mijn verslag, wat wel moet lukken, want we zitten hier een week en de groep gaat morgen op Incatrail.
Maar ik ben nog vergeten te vertellen, dat we op onze weg naar Chivay geleerd hebben, hoe je cocablaadjes moet kauwen om hoogteziekte tegen te gaan.
Je neemt drie blaadjes (het is net een theeblaadje), daar doe je een stukje ´Incasteen´ in, een zachte steensoort die je wat kan afkrabben zoals een krijtje. Dit leg je in het midden, je vouwt de blaadjes dicht en vervolgens ga je er op kauwen zoals op kauwgom. De blaadjes zelf smaken erg bitter, maar door het steentje wordt de smaak wat milder. Vervolgens doe je telkens een theeblaadje in je mond zonder de nerf en dit twee uur lang! Ik kreeg een beetje dood gevoel in mijn mond, en ik vond een half uur ook wel genoeg. Ik ben nooit een kauwgom eter geweest.
Wat gebeurd er nog meer op grote hoogte; een dop die zomaar van een pak wijn afspringt in de truck, als je een deoroller gebruikt, moet je uitkijken want met een beetje pech springt de roller eraf en is de helft van je deovloeistof weg! Maar ook je lijf doet rare dingen, ik had het gevoel of mijn darmen uit mijn lijf sprongen, leek wel of die ook werden opgeblazen! Nou ja inmiddels meer gewend aan de hoogte valt dit wel weer mee en ook het slapen begint te wennen, wel heb ik nog steeds een hele droge mond, wordt ik wakker ´s nachts en dan duurt het even voor ik me realiseer, dat die droge lap in mijn mond mijn tong is!
Maar goed de andere dag naar de ´Colcacanyon´ om de condors te zien vliegen, dit moet machtig zijn omdat ze zo dichtbij bij het uitzichtpunt komen, maar ja, dan moet je ze wel zien! Zeggen en schrijven twee, waarvan een in de verte en één wat dichterbij. Dan komt de frustratie van mijn nieuwe camera weer om de hoek kijken, alleen een schermpje en geen zoeker, ik zie dus geen moer, vooral als de zon schijnt. Maar goed een van de groepsgenoten heeft een hele mooie foto kunnen maken, die moet ze dan maar even doorsturen.
Aan het eind van de middag waren we weer terug in Arequipa.
De andere dag zijn we met de groep naar ´Juanita´ gaan kijken. Een ijsmeisje, dat in 1995 gevonden is op een berg in de buurt, zij kwam te voorschijn nadat er een andere vulkaan was uitgebarsten en de sneeuw smolt. De vrouwelijke ´Otzi´ dus. Het is een Incameisje, dat ws. 500 jaar geleden op 14 jarige leeftijd is geofferd aan de goden, om de vulkanen weer tot rust te brengen (weer een mummie dus!).
´s Middags ben ik met Dave naar een klooster geweest, dit bestaat al meer dan 500 jaar, is sinds 40 jaar te bezichtigen en hier woonden rijke nonnen uit Europa, die slaven hadden en allerlei andere decadente acties ondernamen, totdat de paus daar ooit een stokje voor heeft gestoken. Het was een dorp in een stad. Ik vond het erg boeiend om te zien hoe ze toen leefden, met elk een ruime ´cel´ en een eigen stookplaats om te koken. Nu woont er nog maar een handjevol nonnen. Het was ook een oase van rust in een drukke stad.
´s Avonds ben ik met John, Dave en Keith in een lokale bar belandt, dit was ook wel lachen. Eerst konden we niks vinden en toen we terugliepen naar het hotel in een achteraf straatje zagen we er ineens een. We werden razend enthousiast ontvangen door de al onder invloed zijnde ´locals´. We bestelden er 4 flesjes bier, dit is hier dan wel direct een halve liter maar vooruit maar, we kregen drie flessen bier, één limonadeglas en een plastic beker en ze maakte één fles open. Wij vroegen om nog een fles en of ze alle vier de flessen wilde openen, dit deed ze braaf.
Het bleek, dat je na elkaar moet drinken. Je gooit bier in het glas, drinkt dit leeg, het restje gooi je vervolgens in de plastic beker en dan drinkt de volgende persoon, ja dat moet je dan wel weten natuurlijk!
Verder hangt er in dit katholieke werelddeel al weken een kerstsfeer met de bijbehorende kerstliedjes in het Engels als ook in het Spaans, dit zijn dan meestal ook dezelfde liedjes.
Ja wat de groep betreft, ik heb nog niemand beter gemaakt, was dit ook niet van plan! Het gaat nu wel wat beter, want ook de dertigers (gros van de groep) heeft inmiddels door, dat met name op deze hoogte, het tempo van het drinken niet is vol te houden.

  • 20 December 2010 - 22:18

    Jos:

    Cocathee tegen hoogteziekte ?
    Van cocaine wordt je gewoon high !
    Marjo, Heerlijke verhalen om nog eens rustig te herlezen onder de kerstboom.
    "Zalig Kerstmis"


  • 20 December 2010 - 23:12

    Miriam G:

    Hoi Marjo.
    Ik was er even uit omdat ik op reis was door Brazilie. Leuk alles zo te lezen. Heerlijk zo te reizen en van alles mee te maken en de wereld weer eens door andere ogen te zien.
    Ik schrijf je een beetje wat ik zo meemaak. Goed?
    Ik zit hier nu ook in een dorp in de zandduinen in het noorden van Brazilie. In een vissersdorp waar iedereen er hetzelfde uitziet, en inderdaad allemaal dezelfde overovergrootvader had. Een dorp verder ziet iedereen er ook hetzelfde uit, maar zijn van een andere overovergrootvader. Fantastisch hier:ik krijg cursus in allerlei geneeskrachtige planten. Ook politiek ben ik helemaal op de hoogte wat er allemaal speelt met projectontwikelaars en spelletjes die gespeelt worden om de mensen van het dorp tegen elkaar uit te spelen om voor elkaar te krijgen wat ze willen ( ook veel loze beloftes).
    Hier is het krankzinnig heet, waardoor het moelijk slapen is.
    Ik verheug me op je volgende episode.
    Veel plezier.
    En grappig Jos die opmerking over cocabladeren die gewoon high maken. Ja das waar, als je high bent kan je ook geen hoogteziekte krijgen.

  • 20 December 2010 - 23:15

    'Nique:

    Hoi Marjo!
    Wat een leuke avonturen weer. Steeds genieten om alles te lezen!
    Tja, ook tandpasta kan rare dingen doen op grote hoogte. Had ik toen ik in het basiskamp Mount Everest was. Even een soort van serpentine, leek wel carnaval, en daarna gelukkig terug na twee dagen naar de andere toilettas met gelukkig nog wel tandpasta......
    Het is inderdaad niet goed voor je lijf zulke hoogtes, maar ik lees uit je verhalen dat je het wel naar je zin hebt.
    Blijven kauwen, en de kerstgroetjes vanuit Almelo!

  • 21 December 2010 - 12:44

    Marja:

    Geniet elke keer weer van je verhalen! Ik hoor je soms praten, zo levendig schrijf je alles op! Alsof ik er bij ben. Hoewel ik die darm ervaring niet echt hoef te delen hoor! Lijkt me niet prettig! Begrijp dat je toch best lol hebt nu, naast de camera frustratie!
    Wil zeker een keer alle foto's zien! Maar dat zal nog een paar maanden moeten wachten :-) Geniet ze!

  • 21 December 2010 - 15:24

    Sandra Polstra:

    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Koos!
    Je kerstpakkettje staat hier lekker op kantoor van unit 3 op je te wachten hoor! Heb je nog wat om naar uit te kijken.
    Ik vind het enig om al je verhalen te lezen, en je schrijft gelukkig regelmatig. Het is hier helemaal wit door de sneeuw en superglad, dus wees maar blij dat je hier niet bent.
    Veel plezier nog en tot gauw.
    Fijne Kerstdagen,
    Sandra

  • 21 December 2010 - 22:25

    Henny H.:

    Wij lopen hier sneeuw te schuiven en drinken dan rooibosthee blijft je tong ook lekker soepel.Wat een verhalen, schitterend.Groeten.

  • 22 December 2010 - 11:33

    Albert:

    Hallo Marjo

    Wat irritant dat allerlei mensen die je niet kent hier ook reacties neer gaan zetten omdat ze zo nodig aan een wedstrijd mee willen doen.

    Leuk je verhalen te lezen, er gebeurt van alles daar en het lijkt elke dag wel weer wat nieuws.

    Wees blij dat je daar zit in de zomer. Hier is ligt er al meer als een week sneeuw en er wordt de komende dagen nog meer verwacht. Het is op veel plaatsen nog steeds spek glad en dat zal voorlopig wel zo blijven. Ze hebben het ook al weer over dalende temperaturen tot - 15 graden volgende week en de eerste berichten over de Elfstedentocht zijn al weer op het nieuws. Hoewel de winter pas gisteren is begonnen zijn de zoutvoorraden al bijna op en reiden de treinen al een tijdje met veel vertraging. Geniet er maar van daar in de zomer en hele prettige Kerstdagen. Hier kijken wij uit op een witte kerst.

  • 22 December 2010 - 19:07

    Marianne:

    Hoi Marjo,
    Albert en Maria waren afgelopen weekend bij ons en ineens realiseerde ik me weer dat je op reis bent. Vanaf vandaag heb je een nieuwe lezer van je reisverslagen, ik loop dus hopeloos achter.
    Ik wens je een hele fijne kerst en oud en nieuw en jij zult er in ieder geval geen last van hebben dat hier in Nederland het strooizout weer eens op is. Ik ga nu alles van je lezen en geniet ervan!
    Heel veel groetjes van Marianne

  • 22 December 2010 - 21:19

    Wim En Iet:

    Leuke verslagen Marjo!

    Wij wensen je fijne feestdagen en een mooi 2011 !

    groeten uit Beuningen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 263241

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: