Machu Picchu! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Machu Picchu! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Machu Picchu!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

25 December 2010 | Peru, Cusco

Hallo, daar ben ik weer, vanuit een regenachtig Cusco, ja de regentijd is begonnen en doet zijn naam eer aan!
Maar goed na Puno vertrokken we dus ook met regen, wat een mazzel hebben we toch gehad op het meer! En dankzij meevallende drukte op de weg, waren we al vroeg in Cusco.
Het is een echt toeristenstadje met als uitgangspunt Machu Picchu, maar er is hier ook erg veel te zien en er zijn veel mooie gebouwen, dus ik maak mijn tijd wel vol.
De dag dat de groep met de Incatrail startte heb ik een excursie gedaan naar de Sacred Valley geweest, hier zijn ook veel ruines te zien van het vroegere Incarijk. Het was een interessante toer en ook in de bus gebeurde er van alles. Dit keer had ik een Engels sprekende gids, dus dat was wel leuk. Maar tussen de stops door kregen we eerst een mannetje, in het pak, die ons cia zijn laptop liet zien hoe mooi de omgeving van Cusco wel niet was en of we uiteraard zijn DVD wilde kopen. Vanaf de volgendse stop was er een knul, die een lokaal drankje wilde slijten, wel even geproefd natuurlijk, maar het leek verdacht veel op sambuca! En als laatste kwam er een muzikant aan boord, die Peruaanse muziek speelde, op zich al knap, dat hij zich staande hield in een rijdende bus en haarspeldbochten! Maar hij deed dit waarschijnlijk ook niet voor het eerst. Ja en of we zijn CD maar wilde kopen! Nou nee dus!
De andere dag nog wat musea in Cusco bezocht en tussendoor heb ik een lokale markt bezocht. Nou dat is ook een belevenis, er werd daar van alles verkocht, ik had soms echt geen idee wat het was. Verder werd er ook vlees verkocht en de snuiten van koeien, geiten en varkens liggen je daar heel erg dood aan te staren! Je zou er bijna vegetarier van worden. Het was een lekkere dag, en ik kon hem dit keer afsluiten met een hete douche, dat was ook al weer vijf dagen geleden. Schijnt bij een 'adventure' reis te horen haha.
Maar goed de volgende dag zou ik naar Aguas Caliente gaan om daar de daaropvolgende dag de groep te treffen in Machu Picchu, die dan met de Incatrail klaar waren.
Maar er kwam geen taxi opdraven, die mij naar het station moest brengen, de nachtportier kan de telefoon niet gebruiken, zit blijkbaar een slot op voor oneigenlijk gebruik of zo. Dus na een kwartier wachten, Kristy maar uit bed gehaal, want ik wilde wel graag met de trein mee! Gereserveerde plaatsaen, dus omboeken is ook niet zo simpel op de korte termijn.
Uiteindelijk om 07.15 kwam er een taxi en die heeft flink doorgereden, de trein stond er nog wel, maar ik mocht er niet meer in. Dus zodoende moest hij me naar het volgende station brengen, ongeveer een uurtje verder rijden de bergen over naar Olantaytambo! Maar goed niet mijn probleem. Ook toen al de hele tijd mist , wolken en regen.
Uiteindelijk de trein gehaald en die waggelt dan in een uurtje of twee naar Aguas Caliente. Hij maakt een kruissnelheid van 43 km. per uur, maar volgens mij heeft hij dat geen enkele keer gehaald.
Het dorp zelf bestaat vrijwel alleen uit winkeltjes vol souveniers en restaurantjes, en ook nog eens een stuk duurder dan in bijv. Cusco. Ik ben er maar weer heerlijk een uurtje naar de 'hotsprings' gegaan, lekker ontspannen hoor! Verder viel er toch niks te beleven. De andere dag om 04.45 op om mijn bus van 06.30 uur te halen, die naar Machu Picchu zou gaan. Ik zat in de vijfde bus en het gaat vervolgens lekker stijl omhoog. Om even over zessen was ik er al en ik had met de groep en de gids een afspraak hen om ongeveer 07.30 te treffen bij de ingang, ik had dus ruim een uur de tijd om er zelf rond te sjouwen en een paar foto's te nemen. Het regende toen ook alweer en ik was al behoorlijk nat geregend, maar toen de excursie met de groep kwam hoosde het echt verschrikkelijk, we hebben de middellange route door Machu Picchu gedaan, wel jammer hoor! Want de groep had veel regen gehad onderweg in deze vier dagen en die waren het al behoorlijk zat. Begrijpelijk want mijn schoenen stonden inmiddels ook al vol water! We gingen dus om even over tienen al weer terug naar het dorp. Het meest frustrerende was, dat om 13.00 uur de zon ging schijnen en wij om 15.00 uur met de trein mee moesten! Dus je kon niet nog een keer naar boven!
Deze avond, gisteren dus heb ik cavia gegeten, ooooh wat zielig hoor ik jullie denken. Nou dat vond ik eigenlijk ook wel toen ik hem zo zag liggen, maar het is een specialiteit hier, dus alles moet zoveel mogelijk worden geprobeerd. Nou het beestje heeft een bijzondere smaak, vrij sterk, maar toch wel lekker. Zoveel vlees zit er overigens niet aan.

  • 25 December 2010 - 21:57

    Nique & Simon:

    Hoi Marjo,
    Hier is het kerstmis. Geen idee of je er daar veel van mee krijgt...
    Verder ligt er veel sneeuw, morgen richting Eindhoven. Dat bekijken we morgen ochtend wel!
    Net Papa nog gesproken, en hij dacht er hetzelfde over als ik. Zo heb je een idee hoe het er in NL aan toe gaat. Hebben we eindelijk die witte kerst waar we het altijd over hebben, krijgen we dit weer!
    Verder lezen we jouw verslagen en luisteren ondertussen naar de top 2000.
    Voor jou ook heel goede dagen gewenst en een heel goede, indrukwekkende jaarwisseling.
    liefs vanuit Almelo

  • 25 December 2010 - 22:09

    Marja:

    Jij in de regen en wij de sneeuw! Een witte eerste kerstdag. Hopelijk kan Alexander morgen vertrekken naar Griekenland, maar dat zal wel. Krijg je daar ook nog iets van Kerst mee? Misschien weer cavia ipv Hollandse kalkoen??

  • 25 December 2010 - 22:29

    Anja:

    Leuk je zo goed te kunnen volgen. Denk niet dat het mijn reis zou zijn. De eerste Kerstdag zit erop, ik had met Wim en Hanneke mee gekund naar Frankrijk, maar kon geen vrij krijgen. Dus een rustige Kerst. Hier is het nog steeds zeer winters met spekgladde binnenwegen. Nog 2 weken werken en dan ga ik met de skiclub naar de Dolomieten. Heb er veel zin, conditie is helaas niet geweldig en het is een fanatieke groep! Ik zie wel hoe het uitpakt.Marjo, geniet van alles en tot je volgende bericht.

    Liefs,
    Anja

  • 25 December 2010 - 22:43

    Albert En Cora:

    Hoi Marjo,
    We hebben weer van je verhaal genoten. Jammer dat het zoveel regent daar. Hier is het ook niet geweldig, veel sneeuw en koud. Elke nacht wel 8 tot 10 graden vorst. Verder wel een gezellige Kerst. Morgen komen de kinderen en ons kleinkind. Dat wordt vast een leuke dag!
    Nou, Marjo, geniet van Peru, we kijken uit naar je volgende verslag.

  • 26 December 2010 - 09:05

    Laurens En Joke:

    Hoi Marjo,

    wat maak je toch veel mee. Goed dat je een reisverslag maakt dan kunnen wij genieten en heb je voor je zelf gelijk een reisverslag.
    Nou, hier pakken sneeuw. Schitterend. We hebben een heerlijke wandeling gemaakt door de sneeuw. Nu schijnt nog eens de zon erop. Dus zo'n wintersportgevoel krijgen we. Ook kerst is wel heel bijzonder met de sneeuw. Wordt er bij jullie nog iets aan het kerstfeest gedaan? Wat me opvalt in jouw verslag is dat je zelden een typfout maakt. Als ik naar jou schrijf moet ik mijn berichtje steeds verbeteren omdat ik bijvoorbeeld drie ddd achterelkaar typ. Volgens mij zitten er nu ook geen foutjes in. Nou meid, geniet verder en tot schrijfs.

    Laurens en Joke

  • 26 December 2010 - 12:13

    Jos:

    `Uiteindelijk de trein gehaald ...een kruissnelheid van 43 km. per uur,.. ` Het lijkt wel de NS. Een cm sneeuw in Nederland en het gehele raderwerk ligt stil. Wanneer je met de NS van Utrecht naar Alkmaar gaat, krijg je er tegenwoordig een gratis overnachting bij.
    Wat is het verschil tussen een cavia en een konijn met kerst. het linkerpootje is korter.
    Alvast gelukkig nieuwjaar

  • 26 December 2010 - 14:27

    Sandra Polstra:

    Hoi Marjo, je laatste zin is weer niet helemaal afgemaakt, dus misschien nog even bijwerken? En ja, ik vind het heel zielig dat je een cavia hebt gegeten. Foei!!
    Fijne 2e Kerstdag,
    Sandra

  • 27 December 2010 - 15:48

    Shirley:

    Hoi Marjo. Jij hebt regen wij sneeuw en er is veel gevallen. Nu is het aan het dooien. Ik hoop dat je leuke kerstdagen hebt gehad en wens je vast een heel gelukkig nieuwjaar toe.
    Groet Shirley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 263241

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: