Goodbye Saigon! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Goodbye Saigon! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Goodbye Saigon!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

29 Oktober 2009 | Vietnam, Nha Trang

Good afternoon Holland;
Hallo allemaal.
Leuk weer zoveel gezellige reacties te krijgen. We zijn inmiddels een paar dagen verder en we hebben weer genoeg meegemaakt.
Afgelopen maandag zijn we naar de Mekongdelta gegaan. Een beste reis en we hebben er met een paar uitstapjes van 08.00 uur tot 17.00 uur over gedaan. Onderweg nog de Vinh Trangpagode bezocht in My Tho, met twee gigantische beelden. Oa een Boeddha in de steigers, de pagodes zijn van binnen en van buiten vaak voorzien van erg veel en mooi houtsnijwerk en heel veel bladgoud wat er blinkt. Ook wordt de buitenkant veelal bewerkt met potscherven, daar worden dan weer beeltenissen van gemaakt, dit geeft een kleurrijk geheel.
Ook de lunch hebben we in dit stadje genuttigd, bij een klein familiebedrijfje, een heerlijke
'noodlesoup'. Met handen en voeten en hulp van de buren uitgelegd wat we wilde hebben. Want veel Vietnamezen spreken geen Engels, zeker diegene, die van eenvoudige komaf zijn.
Om ongeveer 16.00 uur waren we bij de ferry met een wachttijd van ruim een half uur. Wij zijn de bus uitgegaan, en met de brommertjes, scootertjes ed de ferry opgegaan. We moesten allen in dezelfde ruimte wachten. Je kunt je voorstellen, dat het een gigantische puinhoop werd,toen het hek openging. Iedereen startte tegelijk zijn voertuig en wij stonden in een gigantische stank. Ja, ja je zal de ferry maar missen! De overtocht duurde 10 minuten en in die tijd, moesten wij weer in de bus zitten. Tijdens het verlaten van de pont, zaten we ineens vast. De afrit was nogal steil! Maar goed we kwamen uiteindelijk wel weg. Die avond hebben we gezellig met een stel uit de groep geborreld en gegeten en ik heb dan toch eindelijk slang gegeten. Ja waar smaakt het dan naar, ik kan het eigenlijk niet zeggen, eerst kreeg ik een loempia met slang erin en als hoofdgerecht stukjes slang met groenten, rijst en een sausje. Het was wat taai, leek wat dit betreft op inktvis. En volgens mij smaakt het eigenlijk nergens naar, zonder sausje. Maar goed, ik heb het gegeten.
De andere ochtend was het vroeg opstaan in verband met de drijvende markten in de rivier.
We zaten verdeeld over kleine boten en dat was wel leuk. Alles wordt op de rivier verhandeld, maar voornamelijk zagen we groente en heel veel fruit. Leuk om te zien. Tijdens ons verblijf in de boot, zat er een jonge dame haar kunsten te vertonen met kunstnagels en nagellak. Erg mooi, maar wat moet je ermee, met zulke nagels en reizen!Daarna zijn we nog naar een fruitplantage geweest en hebben daar tropisch fruit geproefd. Erg lekker! Ik vond het jammer, dat we geen rondleiding of zo kregen over de plantage. Vervolgens snel naar het hotel en met de taxi naar de ferry. De bus was al eerder vertrokken die ochtend en stond dus al aan de overkant. Dit scheelde veel wachttijd.
Daarna met een lunchstop weer terug gereden naar Saigon. We kwamen ook daar weer dik in de spits aan, dus dat schoot ook niet echt op. 's Avonds na wat omzwervingen in de buurt van het hotel in een autenthiek Vietnamees restaurantje beland, er waren twee gerechten, deze stonden op een foto aan de muur en bij de tweede ronde was het bier op, althans het merk dat wij dronken. Ook drinken zij hier bier met ijs, lastig uit te leggen, als je geen ijs wil, maar wel een glas om je biertje uit te drinken! Maar gelukkig zijn er dan altijd vriendelijke mensen in de buurt, die in eerste instantie nieuwsgierig zijn, maar je dan uiteindelijk wel helpen.
Op de terugweg naar het hotel, kwamen we door het Le Van Thamparkpark, dat vlak bij ons hotel lag. Daar stonden vier boxen te spelen, allemaal verschillende muziekstijlen en er werd overal gedanst, vooral stijldansen, schitterend. Ook stond er een dansleraar pasjes te oefenen en daar hebben wij nog even aan meegedaan, maar we stonden wel in de verkeerde rij, de mannenkant. Lachen hoor! Verder werd daar nog gewandeld, geknuffeld en gekletst. De Vietnamezen zijn graag buiten, vooral 's avonds, wel te begrijoen met deze temperaturen.
Gisteren zijn we dan eindelijk vertrokken uit Saigon, het werd tijd, we waren het een beetje zat die grote en vooral zo drukke stad.
We hebben er 12 uur over gedaan om in Nha Trang aan de kust te komen. Onderweg nog een steenfabriekje en een 'dragonfruit' boomgaard bezocht. We hadden behoorlijk wat vertraging, dit vanwege de vele snelheidscontroles op de weg. Wij hebben overigens een prima chauffeur en een Vietnamese gids, die het heeft over een 'specil ality', soms is hij erg moeilijk te volgen. Hj herhaald zichzelf vaak, waarschijnlijk om zichzelf te overtuigen van zijn verhaal en zijn engels, want dat spreekt hij erg slecht, maar hij is wel aardig en hij weet veel.
Na een hele late lunch, kwamen we nog net op tijd aan bij de Chamtorens in Phan Rang-Thap Cham, we waren er vlak voor zonsondergang. Deze zijn gebouwd in de 13e eeuw. Prachtig! Vervolgens was het nog twee uur rijden naar Nha Trang. We kwamen dan ook laat aan. Daarna een 'hotpot' gegeten, samen met Carla, een fondue maar dan anders, het werkt een beetje zoals het verhaal van Gerard Cox, alles wordt in een pan gegooid, dit keer vis, schaaldieren en groenten in bouillon, je mag het er dan zelf uithengelen met twee stokjes en daar nog wat rijst bij. Maar lekker was het en ook erg veel, zelfs Wim heeft ons geholpen om de pan leeg te krijgen. Nou lui dit is het voor vandaag, tot de volgende keer. Groetjes Marjo

• 29 Oktober 2009 - 17:41

Bert & Jeannette:

Ha Marjo,

Geweldige verhalen! We willen onze zintuigen nog meer prikkelen en zijn benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier weer.
    Groet uit Vlaardingen.

• 29 Oktober 2009 - 19:29

Tante Riet:

Hoi Marjo, Vandaag zijn tante Nel en ik naar tante Prina geweest. Toen we in V'schoten kwamen wilde ik tante Nel je reisverslag laten lezen. Toen was er net een nieuwe binnen. Dat vond ze natuurlijk erg leuk en ik ook. De hartelijke groeten en liefs ook van tante Nel.

• 29 Oktober 2009 - 22:01

Laurens En Joke:

Alweer te gek wat je allemaal meemaakt. Je bent een echte globetrotter. Geniet van je reis en wij genieten van je verslagen.
    Kus van ons

Laurens en Joke

• 30 Oktober 2009 - 07:17

Marja:

Als je nu maar niet gaat sissen van die slang!!

• 30 Oktober 2009 - 13:53

Collega's:

Hallo marjo,
    Wat een leuk verhaal. Goed om te weten dat je evengoed aan je vitamientjes kom. We volgen je dagelijks en zijn benieuwd naar je andere foto's! Hoe is het reisgezelschap zit er nog een lekker fruitje voor je bij! Heel veel plezier en tot gauw! Jolanda, Sandra, Sabine, Angela, Yvonne, Koos, Jack, Miranda.

• 30 Oktober 2009 - 21:15

Jos:

Net terug van een weekje Engeland, is het leuk om jouw verslagen te lezen. Ik mis nog de foto's, die jij ogetwijfeld nog gaat publiceren.
    Wat betreft die gevulde slang. Weet je hoe ze vroeger verse worst (braadworst voor Limburgers)maakte ?

• 31 Oktober 2009 - 08:04

Albert En Cora:

Wat een leuke verhalen weer uit Vietnam. Wij zijn 2 dagen naar Rhenen geweest in een hotel, was veel minder spectaculair dan jouw belevenissen!
    We hebben wel een leuk nieuwtje! Albert en ik worden in mei voor het eerst opa en oma! Gijs en Serena krijgen dan een baby.
    En tante Nel wordt overgrootoma!
    Groeten van ons uit Drentheland.

• 31 Oktober 2009 - 14:30

Henny-Herman:

Heb je al slangenleren oorbellen gevonden?Nog veel plezier en de groeten van ons.