De laatste dagen in Granada - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Granada - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Granada

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

03 November 2023 | Nederland, Heerhugowaard

Hallo volgers;

Na een paar idioot drukke weken, maar eerst het laatste stuk van mijn Andalusië reis schrijven.

Wij hadden zoals geadviseerd al ruim van te voren in Nederland de entreekaarten gekocht voor het 'Alhambra' en daar gingen we deze ochtend ook naar toe. We hadden een tijdslot voor 10.00 uur. Nou, wat er allemaal mis is/was met onze kaartjes GEEN IDEE, maar het was één gedoe en onsympathieke medewerkers achter een één of andere desk, waar we een voucher!? (hadden we niet gekregen, maar Theo wel???) hadden moet laten zien. Daarbij werden we alleen maar afgewezen, en van het kastje naar de muur gestuurd, zeer frustrerend!! Toen we uiteindelijk weer bij hetzelfde bureautje kwamen om te vragen wat de Spaanse mevrouw van het noodnummer zei, werden we door een mannelijke medewerker min of meer afgeblaft! Wij waren niet op het goede adres en hij was niet bereidt te luisteren of te vertalen voor ons. Echt hè, een medewerker in een dienstverlenende sector, maar goed dat ik zijn baas niet ben, ik had hem direct naar huis gestuurd! Iets met klantvriendelijkheid of zo?! Wij inmiddels ook over ons theewater, want ja wel dure kaartjes betaald en er vervolgens niet in mogen! Maar goed eindelijk was een andere medewerker bereid om de mevrouw van het noodnummer te luisteren en te vertalen voor ons en zij gaf ons 'eindelijk' een adres waar we wat mee konden, maar wel beneden in het centrum. Ondertussen was het al bijna 10.00 uur en Theo ging naar binnen, het blijft vreemd waarom hij wel de voucher had gekregen en wij niet. Maar goed wij met een taxi naar het centrum, ik in de taxi gewacht en Annalien naar binnen. Bureautje moest nog opgestart, ging pas om 10.00 uur open, maar na een kwartier hadden we onze tickets en hop weer terug naar het Alhambra. Daar gingen we via een andere ingang naar binnen en mochten we het paleis niet in, terwijl Theo met hetzelfde kaartje dat wel mocht. Echt bizar! Nou ja, we hebben erg genoten van de gebouwen waar we wel in mochten en de tuinen waren prachtig, nog maar een keertje terug dan!

Het Alhambra bestaat uit verschillende gebouwen, waaronder een fort en paleizen in verschillende stijlen en in verschillende periodes gebouwd en uitgebreid! De eerste betrouwbare bronnen stammen uit 889. Daarna verwaarloosd en herontdekt in het midden van de 13e eeuw door de Moorse Emir, Mohamed ben Al-Ahmar. Hij zag de schoonheid van deze plek en begon op de ruïnes weer te bouwen. Vanaf 1333 werd er een koninklijk paleis gemaakt, dit werd later weer uitgebreid en tot 1492 was het een koninklijk onderkomen. Toen de Christenen kwamen werd er het koninklijk gerecht gevestigd en Karel de vijfde bouwde er in 1526 een nieuw paleis, zo zie je ook hier de Moorse en Christelijke stijl weer terug.

Alhambra betekent 'rode steen'

De tuinen worden wel 'Generalife' genoemd, aangelegd met doorkijkjes, waterpartijen en hoogteverschillen, fraaie planten en bomen en verschillende paviljoens, echt prachtig! Daar ook ons broodje opgegeten, maar wat toeristisch zeg!

Vervolgens Theo weer opgezocht, die had genoten van een rondleiding met een Nederlands talige gids met een paar anderen uit de groep. Na een bakje koffie zijn we weer terug gewandeld naar het centrum via een steile weg, maar wel mooi door een park.

Uiteindelijk zijn we weer terug gegaan naar hotel, want we hadden een jarige in groep, dus tijd voor taart met een borrel! Hahaha

Brigitte werd 55 jaar, wij hadden met elkaar ook een cadeautje gekocht en het was erg gezellig. Uiteindelijk kwamen om 19.45 uur de taxi's om ons naar het restaurant te brengen, we aten in één van de hoger gelegen wijken en het was min of meer een kamikaze rit door de smalle en steile straatjes waar de taxi's amper de bochten kunnen indraaien naar het volgend straatje! Maar we zijn veilig aangekomen. Het uitzicht was prachtig, maar het was er wel frisjes en er was geen mogelijkheid om binnen te eten. Oeps, dat wordt kou lijden! Maar gelukkig kwam de serveerster met fleecedekentjes aan en zo was het goed te doen.

Het werd een gezellige avond met prima eten. Het was een verjaardags- en afscheidsetentje ineen.

Daarna weer met de taxi's terug en nog een afzakkertje in het hotel genomen.

De volgende dag ging een kleine groep wandelen in de Sierra Nevada, ik had na de eerste wandeling genoeg gezien! Hahaha. Besloten om lekker Granada in te gaan er valt nog genoeg te zien.

Na het ontbijt zijn Annalien en ik naar het 'Parque de las Ciencas' gegaan, een wetenschappelijk centrum en museum dat netwerkt met ander Europese instellingen. Opgericht in 1990 en geopend in 1995 dus vrij nieuw! Voor de deur staat een sculptuur van Einstein. Er valt van alles te zien op het gebied van techniek, ook is er een 'Biodrome', hier wordt onderzoek gedaan naar de biodiversiteit van onze aarde. Verder medische technieken en ontwikkelingen gezien, van alles op sterk water en ook werden er dieren geprepareerd voor onderzoek en om ze op te zetten. ik denk dat we amper de helft hebben gezien, er was zoooo veel! Maar op een gegeven moment hadden we het wel gehad. We hadden er alweer aardig wat stappen op zitten.

Met een taxi naar het centrum gegaan en daar nog wat rondgelopen en de 'Iglesia Parroquial del Sagrario' bezocht. Daar kwamen ineens veel mensen binnen, ik dacht oohh het regent buiten zij komen schuilen, maar niks was minder waar er werd een mis voorgedragen.

Aan het eind van de middag weer met de taxi naar het hotel, voorstel was om in hotel te eten, wat ons een goed plan leek, want de regen kwam eraan! En te moe om nog een keer de stad in te gaan!

De wandelaars hadden niet hun hele wandeling kunnen doen ivm de regen, het werd te glad! En ik hoorde dat het nog zwaarder was dan de eerste tocht! pfff blij dat ik niet mee was!

En het was nog lang gezellig in het hotel en de bar!

De laatste dag zijn we nog even de stad in geweest, samen met Rob. De toerist uitgehangen en door de smalle straatjes rondom de Kathedraal gelopen, met afwisselend wat miezer regen en een mager zonnetje, temperatuur is nu net boven de 20 graden, dus echt een stuk frisser. We zijn niet in de Kathedraal zelf geweest, we hadden er genoeg kerken gezien en geen om er weer voor te betalen!

Na de lunch weer terug naar het hotel en daar werden we exact om 15.30 uur opgehaald om naar de luchthaven van Malaga te gaan.

Aleksandra onze reisbegeleidster vertrok 20 minuten eerder dan wij, zij vloog op Eindhoven. Ik moet zeggen het verliep allemaal vlotjes en we gingen op tijd de lucht in. Een beetje vervelend was dat joch achter mij dat steeds in mijn rug schopte ondanks dat ik er al een paar keer wat van had gezegd, naar zijn pa luisterde hij al helemaal niet. En toen de landing werd ingezet een half uur gekrijs van een ander kind vlak voor mij. Het wordt echt tijd voor aparte vluchten, of ga met je koters naar Texel of Zeeland, ik was blij dat ik uit het vliegtuig was! O ja en met flinke tegenzin de aanwijzingen van de purser opvolgen(in de riemen mat dat kind), want dat vind men maar ingewikkeld!

Nou, we kwamen keurig op tijd aan, we hadden vlot onze koffers, afscheid genomen van de gezellige groep en ook onze bus naar het parkeerterrein stond al klaar.

Annalien thuis afgezet en zelf was ik even na 01.00 uur thuis.

Het weekend behalve de was draaien helemaal niks gedaan!

Maar goed nu in het heden, ik heb vandaag een bod uitgebracht op een appartement wat ik graag wil kopen, maar er zijn meer kapers op de kust, dus jullie mogen voor me duimen dat ik het word.

Binnenkort komen de foto's nog en dan is deze reis ook weer afgerond.

Groetjes