Resumé - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Resumé - Reisverslag uit Heerhugowaard, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Resumé

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

19 December 2022 | Nederland, Heerhugowaard

Hallo allemaal,

Onze reis ging door drie van de zeven zusters, zoals ze in India deze streek noemen, de zeven deelstaten die hier liggen in het noordoosten Arunachal Pradesh, waar veel kloosters liggen vnl Boeddhistisch, Assam vnl hindoeïstisch en Nagaland vnl Christelijk.

In bijna vier weken tijd hebben we ongeveer 2415 km gereden in erg luxe SUV's met vier uitmuntend rijdende chauffeurs nl: Sailo, Ratun, Dhamendra en Ranjit. Verder hadden we twee reisbegeleiders, Dipankar onze Indiase reisbegeleider en Hans onze Nederlandse reisbegeleider. Zij beiden zorgden ervoor, dat de reis vlekkeloos verliep.

Tja en wat de groep betreft, ben ik altijd wat voorzichtig met een Nederlandse groep, je weet maar nooit wie het leest en tegenwoordig zijn mensen al zo snel gepikeerd. Maar als je bijna vier weken erg intensief met elkaar optrekt gebeurd er natuurlijk van alles. Meestal na een week of twee beginnen er wat irritaties te ontstaan. Haha, ik blijf het leuk vinden om dat te observeren, want sommige groepsleden zijn redelijk uitgesproken. Ik ben echt heel erg blij geweest met mijn eenpersoons kamer, in sommige hotels waren dit echt balzalen met een bed waar je met gemak met een gezin in kon liggen. Maar goed ik had ervoor betaald, dus ik heb er ook van genoten, vooral van het feit dat ik niet steeds hoefde te rouleren met andere alleen gaande vrouwelijke reizigers! En dat kwam mij deze reis na de afgelopen twee jaar erg goed uit!

Verder heb ik eigenlijk alleen maar mijn wandelschoenen aan gehad, mijn sandalen zijn het zakje niet uit geweest. Verder heb ik alles wat ik mee had wel aangehad, maar een paar extra sokken had geen kwaad gekund, zeker als het drie dagen duurt voordat ze droog zijn! Hahaha

Ook heb ik ontdekt, dat ik mannen mis in mijn leven! En dan vooral hun humor en andere praat! Natuurlijk jarenlang met de marinemannen opgetrokken, helaas zijn de meesten inmiddels overleden, maar ik heb altijd zo onwijs veel lol met ze gehad! En dat mis ik dus nu, maar ja waar haal je dan weer een groep mannen vandaan voor de gezelligheid. Hahaha nog niet zo simpel, zeker als er nog partners in het spel zijn, ik ga het eens bij een biljartclub proberen, dit heb ik altijd al eens willen doen, dus wie weet!

Een deel van de groep was bij terugkomst ziek (verkouden/ hoesten of zelfs Covid), ook ik was benauwd, maar ja met al die smog in Kolkata niet echt verwonderlijk. Je schijnt daar per dag 117 sigaretten te roken! [e-1f627]

Overigens zijn er op 9 december Chinezen Arunachal Pradesh binnengevallen, 32 km buiten Tawang. Wij waren daar 20/21/22 november! Zij claimen dat dit gebied bij Tibet, dus China hoort! Ach ja het land van meneer PingPing is tenslotte nog niet groot genoeg!!

Vreselijk voor de bewoners daar, die zeker niet onder het regime van Peking willen vallen!

En mijn etui is terug, helaas zonder OV kaart, dus waar ik die heb verloren is mij een raadsel, ik kon wel zien, dat er na 15 november niet meer mee gereisd was, dus ergens tussen Holland en India ligt er nog een OV kaart. Gelukkig was een nieuwe kaart snel geregeld.

Groetjes

• 20 December 2022 - 15:13

Jos:

weer heerlijk om jouw verslagen te lezen. nu nog de laatste foto's.