Teheran - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Teheran - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Teheran

Blijf op de hoogte en volg Marjo

24 Oktober 2019 | Nederland, Alkmaar

Zo, de laatste dagen zijn aangebroken.

Deze ochtend zijn we om 08.30 uur weggereden, waarbij we dit keer een plas- en een lunchpauze hadden in een spiksplinternieuw fastfood gebeuren, er was hier van alles te krijgen en de wc's waren uitermate netjes en voorzien van een aantal 'zittertjes', maar er waren ook 'hangertjes' voor de lenigen onder ons! Overigens hebben sommige mensen uit Teheran er twee uur rijden voor over om hier een 'fastfood' maaltijd te nuttigen!

Beneden waren er ook nog winkeltjes en jawel, de eerste chocoladeletters werden hier gesignaleerd!

Onderweg weer van alles te zien, steengroeves, zoutvlaktes en dromedarissen.

Om 15.30 uur waren we bij het mausoleum van Khomeini, een enorm complex wat bij lange na nog niet klaar is, het ligt net buiten Teheran. De hal waar zijn tombe staat is immens groot! Het was er opvallend stil, ik denk zo'n acht moslims, de man en vrouw met de plumeau niet meegerekend en wij met veertien personen. Ook hier moesten wij vrouwen weer volledig bedekt naar binnen. De ingang van de mannen en vrouwen zijn ook gescheiden, daarna zie je elkaar weer in de grote hal, waar je niet mag 'mengen', daar komen de meneer en mevrouw plumeau om de hoek kijken, want als je je in hun ogen op verkeerd terrein bevind krijg je een corrigerende til met de plumeau! Blijkbaar waren ze bij ons niet zo streng, want wij begaven ons toch wel door de hele hal, maar ja met zo weinig bezoek blijft het overzichtelijk voor ze! Het is zoals we inmiddels wel gewend zijn één en al decadentie, de pracht en praal kan niet op, er liggen 12.000 kleden van elk 12m2 in deze hal, dus zo kun je je een kleine voorstelling maken hoe groot deze is! Het hele complex beslaat 20 km2 en er moesten heel veel graven wijken om dit te kunnen realiseren.

Eigenlijk wel pijnlijk, dat Khomeini zelf in soberheid leefde en dit al zeker niet heeft gewild, maar ergens is het na zijn dood erg misgegaan met zijn wensen. Het schijnt overigens dat er dagen zijn dat het er wel veel drukker is, want dit vond ik toch wel pijnlijk om te zien, zoveel geld als hier in gestoken is en nog steeds wordt! En dan zo weinig gelovigen! Rondom zijn sterfdag (3 juni) komen er blijkbaar wel veel gelovigen, ook spuiten de fonteinen dan rood (bloed!) water! Overigens liggen hier ook nog zijn vrouw en een zoon begraven en ook Rafsanjani is hier begraven.

Hier niet ver vandaan ligt de grootste begraafplaats van Iran, de 'Behesht-e Zahra, waar zo'n 200.000 jongens/mannen liggen die in de zinloze oorlog tegen Irak zijn gestorven (1980-1988). Zeer indrukwekkend en schokkend om die soms nog jonge koppies op de foto's te zien! Overigens is de tulp, de bloem waarmee deze doden worden geëerd, je ziet de tulp dan ook veelvuldig verwerkt in de grafstenen.

Om 18.15 waren we weer in ons hotel, waar we onze eerste nacht ook hadden doorgebracht, dit had bij de meesten van ons weinig herinnering achtergelaten! hahaha, ik kon me alleen nog de ontbijtplek herinneren. 's Avonds gezellig aan de ronde tafel in het hotel gegeten.

Toen we vanmorgen wakker werden, lag er sneeuw op de bergen rondom Teheran, ook was het druilerig weer en met 18 graden zeker een stuk frisser dan de afgelopen weken!

Vandaag hadden we voor de laatste dag de bus, dus we gingen naar die dingen bezoeken, die ver uit elkaar lagen.

We begonnen al om 08.00 uur en reden naar Noord-Teheran, het 'Sa'd Abad Museum Complex', het zijn 18 gebouwen op een terrein van zo'n 110 hectare, gelegen op de duurste plek van Teheran. De Pahlavi dynastie heeft er voor gezorgd, dat je nu ziet wat je ziet, het toch heel luxe leventje van de Sjahs. Wij bezochten maar twee van de 18 gebouwen, want je moet voor elk gebouw apart betalen. We begonnen met een flinke wandeling naar boven, het 'Groene Paleis', gebouwd begin 1900 en heette toen 'Shahvand Paleis', de huidige naam komt van de groene steen waarmee het gebouw is opgetrokken. Van binnen ook weer grote spiegelkamers en veel blingbling.

Daarna zijn we naar het 'Witte Paleis' gewandeld, gebouwd in 1930, de inhoud van dit paleis heeft vrijwel alles te maken met Sjah Mohammed Reza (1942-1979), het is ondanks de revolutie in vrijwel authentieke staat gebleven, ook hier veel decadentie! In de hal ligt bijv. een 143 m2 tapijt, dat het grootste handgeweven tapijt ooit is in Iran. Verder veel spulletjes uit Frankrijk, bankstellen, serviesgoed schilderijen, beelden enz. enz. Voor de deur van dit Paleis staan twee grote bronzen reuzenlaarzen van de Sjah, de rest van het beeld hebben ze eraf gesloopt na de revolutie. Hier brachten de Sjahs hun zomer door, omdat het hier wat koeler was.

Vervolgens hebben we de voormalig Amerikaanse ambassade bezocht, de 'US Den of Espionage'. Hier werden in 1979 na een inval van studenten, 52 medewerkers van de Ambassade 444 dagen gegijzeld. Nu is het een museum en wordt door studenten bestuurd om de revolutie te ondersteunen. Bijzonder om daar doorheen te wandelen, ik kan mij de gijzeling nog goed herinneren, maar als je nu de apparatuur ziet, hoe er toen gewerkt en gespioneerd werd is dit in deze 'mobiele' tijd erg oubollig! Er was ook een glazen vergaderkluis, deze was helemaal afgeplakt met aluminiumfolie, zodat men dat wat hier werd besproken, niet was af te luisteren.

Na de lunch gingen we naar de kluis van de Centrale Bank, waar de 'Treasury of National Jewels' worden bewaard.

Er liggen juwelen van de Safavid, Qajar en de Pahlavi vorsten. Nou ik kan zeggen, je kijkt je ogen uit!!! Prachtige juwelen van mooie edelstenen en metalen!

De kopstukken zijn: de pauwenkroon en de wereldbol, helemaal gemaakt van edelstenen! Weer mocht Nasser niet de uitleg doen, en de man die we toegewezen kregen was bagger! Dit kwam mede doordat er een zevental irritante dames (volgens mij Russisch) zich bij ons voegden en steeds eerste rang stonden, zodoende kregen wij minder mee van zijn verhaal en als wij dan even wilde kijken werden we alweer opgejaagd om achter onze gids aan te gaan. Zeer irritant, wel heb ik twee keer deze mutsen opzij geduwd met de mededeling dat ik ook wel eens wat wilde meekrijgen van het verhaal!

Raar dat bij een groep van twaalf er nog eens zeven bijkomen (geen idee of ze hadden betaald voor een gids) in een relatief kleine ruimte waar op het hoogtepunt zo'n vijf gidsen met groepen door elkaar heen liepen en 'schreeuwden' om hun eigen verhaal aan de man te krijgen. Maar goed mooi was het wel, had graag nog wat langer rond gekeken. Maar ja, dit gebouw maar drie keer per week een middag open, gevolg een lange rij na ons! Jammer!

Daarna naar het hotel gereden en afscheid genomen van onze chauffeurs en de fooi overhandigt.

Met Hans, Marjorie, Jossie en Marieke nog een koffie gaan drinken. Een nieuwe koffiebar aan de overkant van de straat, aparte tent, maar wel gezellig, wel jammer dat er werd gerookt, maar verder een goede sfeer en lekkere koffie met een muffin (een grote) hahaha

Om 19.30 uur hadden we het 'laatste avondmaal' met de groep, het was erg gezellig en ik heb weer heerlijk gegeten! Afscheidspraatje en de fooi aan Marieke gegeven en op naar de laatste dag!

Vanmorgen zijn we wat later vertrokken, want vanavond om 23.00 uur gaan we naar de luchthaven, dus we doen het een beetje rustig aan vandaag.

We zijn met taxi's naar het 'Nationale Museum' gegaan, weer ging Nasser met ons mee op zijn vrije dag! Een bijzondere verrassing was wel, dat de prijs van 300.000 rial naar 1.100.000 rial was gegaan per vandaag! Dit betekent van ongeveer 2.50 naar 10.00 Euro dat laatste bedrag is dan wel voor twee musea! Nou ja, wij besloten het toch te doen en dan ook het ernaast gelegen Islamitisch Museum te bezoeken. Nou de beide musea waren zeer de moeite waard en door de plotse prijsverhoging was het ook erg rustig in de musea. Elk nadeel heb zijn voordeel!

Na de lunch zijn we nog naar het 'Golestan paleis' gegaan. Dit paleis bestaat ook weer uit zo'n 17 gebouwen, midden in de drukte van de stad! Wij hebben een paar dingen gezien, want ook hier was de entree omhoog geschoten en moest je voor elk gebouw apart betalen.

Een lastige constructie als je nog niet zo goed weet wat er allemaal te zien is en alles zien is gewoon te veel! Het paleis is ontstaan op een citadel ongeveer in 1525 en daarna ook steeds weer uitgebreid. Wij hebben in ieder geval de 'Briljant Hall' gezien, met je mag nog één keer raden? Jawel --> spiegels en spiegeltjes. Ook de 'Mirror Hall' met nog meer spiegels! En de 'Museum Hall'. Ook hier weer veel pracht en praal.

Daarna was er nog de mogelijkheid om naar de naastliggende Bazaar te gaan, maar ik heb wel genoeg bazaars gezien de afgelopen weken, was ook niet van plan om nog iets te kopen en besloot om mee terug te gaan naar het hotel. Nu met de metro, ook altijd een belevenis in een andere stad! Zeker als je met een groepje bent en wilt, dat iedereen erin zit maar ondanks de drukte verliep dit erg goed!

Daarna ook weer met z'n zevenen een bakkie koffie gedronken en vervolgens gedoucht en mijn tas gepakt voor vertrek, daarna nog een klein hapje gegeten.

Oké, er volgt nog één verslag en dan nog de foto's. Tot gauw