De 'Taj Mahal' - Reisverslag uit Agra, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu De 'Taj Mahal' - Reisverslag uit Agra, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

De 'Taj Mahal'

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

12 Oktober 2016 | India, Agra

Leuk, dat jullie reageren op mijn verhalen. Nu dan ook maar een paar antwoorden. De snelweg is een ongeorganiseerde bende, waarbij het op de één of ander manier toch georganiseerd verloopt! En ja men rijdt om de dieren heen, met veel getoeter en soms de hoop dat de koe de 'goede' kant oploopt, maar even vaak blijven ze stoicijns liggen. Ze zijn ook zo dom! En ja Krijna ik haal mijn hart hier weer op aan al die mooie gebeeldhouwde huizen en tempels.
Inmiddels zijn er wel een paar steden waar ze de koeien verbannen hebben, maar op het platteland is dat veel lastiger.
Het is alweer dag 16 en de dagen vliegen voorbij. Vanmorgen zijn we extra vroeg weggereden om naar het 'Keoladeo Ghana National Park' te gaan. Maar de eerste stop was in het plaatsje Dousa bij een tempel van 'Girirraj' Dit was echt een Zuid-Indiase tempel met heel veel kleuren aan de buitenkant en van binnen vrij sober, ook stonden er maar drie beelden.
Onderweg ontbeten en daarna door naar het vogelpark, het is één van de belangrijkste vogelparken in India, met ongeveer 360 verschillende vogels die er broeden op een relatief klein oppervlak van 29 km2. Vogels komen van ver, Afghanistan, Siberie, China, dit betekent dat zij over de Himalaya moeten vliegen om hier te kunnen broeden! Het was tot 1965 een jaaggebied voor de Maharadja's. Als er een goede moesson is geweest staat 1/3 van het gebied onder water. We gingen met fietsriksja's het park in, oef, het mannetje van ons ( Annalien en ik) beiden geen lichtgewicht had er moeite mee, ik kreeg de neiging om hem mijn ventolin puffer te geven. Hahaha
We hadden een leuke gids mee, hij had een speciale kijker mee en dan hield hij je mobiel er voor en dan maakte hij 'close up' foto's, prachtig! We zagen onder meer een ijsvogeltje, ooievaars op hun nesten, lepelaars en aalscholvers. De tijd was echt te kort om nog meer te spotten. Het was heerlijk om even weg te zijn van de drukte en de herrie. Had wel langer mogen duren!
Geluncht in een 'vreetschuur', wel lekker, maar omdat het vakantietijd is onwijs druk, maar wel heel gedisciplineerd, 5 minuten wachten tot er een groep wegging, snel de tafels schoonmaken en hop de volgende groep kon aanschuiven, buffet was prima en ook diegene die geen buffet namen kregen snel hun eten.
Vervolgens zijn we naar 'Fatehpur Sikri' gereden. Een verlaten stad, die ooit als hoofdstad heeft gediend van een Moghul genaamd Akbar in de periode van 1571-1585. Er staat een moskee en drie paleizen voor zijn drie favoriete vrouwen, een moslima, een christen en een hindu vrouw. Kort na de dood van Akbar werd deze stad niet meer gebruikt, tekort aan water in de regio. Wel wordt de Moskee heden ten dage nog gebruikt. We werden rondgeleid door de Moskee door een ongeveer 11 jarig jochie, die zichzelf Engels had aangeleerd door alle toeristen die er komen. Het was een grappig joch, sprak erg goed Engels en ging als een speer door het gebouw heen. Voordeel voor ons, wij werden niet lastig gevallen door andere 'gidsen' hij stuurde iedereen weg, hahaha. Maar echt veel ben ik ook niet te weten gekomen, want hij sprak net zo snel als hij liep!
Daarna zijn we zelf door de drie paleizen gewandeld. Het geheel is opgetrokken uit rood zandsteen, maar verder eg summier, het wordt niet meer bewoond en er staat geen meubelstuk in.
Eind van de middag waren we in Agra, aldaar belandden we in twee grote opstoppingen, één op een kruispunt waar we lang niet voor maar ook niet achteruit konden en later doordat er een wegversmalling was omdat er op één weghelft een feesttent werd opgebouwd voor jawel, een festival.
We waren pas om 19.00 uur in het hotel, heerlijk op het dakterras gegeten met nog een trapje hoger uitzicht op de 'Taj Mahal', we logeren letterlijk om de hoek! Afscheid genomen van onze chauffeur en bijrijder met een gebruikelijke tip en een dankwoordje.
Ik was erg moe na een slechte nacht, dus ik besloot om niet heel erg vroeg naar de 'Taj Mahal' te gaan, eerst nog lekker ontbeten en om 07.30 uur naar het ticketbureau gewandeld, kon er zo doorlopen en later ook bij de security kon ik zo doorlopen. Ik kan er kort over zijn, wat een adembenemend mooi gebouw is dit! In 1632 gebouwd en geheel opgetrokken uit wit marmer uit de omgeving van Makrane ten noorden van Jaipur. In 1640 was het mausoleum af. Het is gebouwd om als mausoleum te dienen voor Mumtaz Mahal, zij stierf toen ze haar 14e kind baarde. De rest van de 'Taj Mahal' was af in 1653. Ook binnen in het mausoleum waar ik helaas geen foto's mocht nemen was het erg mooi, de 'fake' tombes die daar staan zijn evengoed bewerkt met prachtig inlegwerk. Zijzelf staan onder de grond in een afgesloten ruimte voor het publiek. Ik heb er nog een tijd rondgewandeld en in de tuinen op een bankje gezeten om van dit monument en moment te genieten!
Daarna ben ik naar het Agrafort gegaan, met Vicky en een maatje van hem in een taxiriksja, prijs afgesproken en ze bleven keurig op me wachten. Ook hier was de 'vakantie' te merken, onwijs druk en ik was het ticketloket voor 'foreigners' totaal voorbij gelopen, stond bij de Indiërs in de rij. Loket was zo geintegreerd in de poort, dat ik het echt niet had gezien. Dit fort was toch weer anders dan alle anderen die ik al heb gezien. Ook een mooie tuin en uitzicht op de 'Taj Mahal', jammer dat het zo heiig was.
Op de terugweg me laten af zetten bij de 'sheroes', dit is een restaurantje annex bibliotheekje annex kleding en sieraden verkoop van een aantal vrouwen, die zijn 'mishandeld' door vader, echtgenoot doordat ze met zuur zijn overgoten en daardoor brandwonden hebben opgelopen over hun hele lichaam. Ik heb er een hapje gegeten en vervolgens kun je betalen naar eigen inzicht! Erg bijzonder, maar ik heb ook bewondering voor deze stoere vrouwen die zich zo neerzetten in deze mannenmaatschappij hier in India, Lef dat hebben ze!
Vervolgens werd ik natuurlijk toch nog meegetroond naar een winkeltje door Vicky en zijn maatje, nou vooruit dan maar. Oorbellen gekocht natuurlijk te duur betaald! Nog wat koekjes gekocht voor in de trein vanavond en nog een video gemaakt van de optocht, waarbij de poppen die ze gemaakt hebben voor het festival luidt zingend en dansend naar de rivier worden gebracht en er ook ingegooid worden! Volgend jaar worden er weer nieuwe poppen gemaakt. We hebben geen festivalreis, maar vallen toch met onze neus in de boter, het is het einde van het 'Navrati festival' en momenteel is ook het 'Dussehra festival' aan de gang. Het geheel gaat over goed en kwaad, net zoals in de meeste sprookjes.
Vanwege de festivals, zijn we iets eerder naar het station vertrokken om onze trein naar Varanasi te nemen. De weg erheen leek goed te verlopen, maar er waren zoveel mensen op de been dat de bus toch vastliep in de menigte. Het laatste stuk zijn we maar gaan lopen, onze gids was zo vriendelijk om mijn tas te dragen, wel een schatje toch?
De trein kwam met een kleine 10 minuten vertraging aan, behalve Hans sliepen we allemaal bij elkaar in de buurt.

  • 22 Oktober 2016 - 07:22

    Agnès :

    Alles weer indrukwekkend en ptachtig! Knap hoe je ales zo goed beschrijven kan! Ik reis met je mee! Verder geen problemen meer met de rug gehad? Maag - darm idem ok? Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 651
Totaal aantal bezoekers 262400

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: