Leegloop! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Leegloop! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Leegloop!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

20 Oktober 2013 | Marokko, Rabat

Nou alweer een verslag, op de één of andere manier gaat er telkens iets mis en verdoe ik nu heel veel tijd op dit achterlijke apparaat. Maar goed, ik ga vrolijk verder en doe weer een poging.
De derde dag zijn we naar Meknès gegaan. Vanaf nu rijden we alleen nog maar over tweebaanswegen, gaat niet snel, maar je ziet wel heel veel. Onderweg hadden we een stop bij een markt langs de weg, waar vooral eettentjes waren en veel zoetigheid werd verkocht, maar nu werden er ook veel schapen verkocht in verband met het offerfeest. Het was er druk en hilarisch. Vreemde ideeën kregen we bij het zien van een onwillig schaap (die letterlijk met de achterpoten in het zand stond en niet mee wilde) het schaap werd bij de achterpoten opgetild en zo vooruit geduwd. Wij lagen helemaal in een deuk.
Onderweg veel eucalyptusbomen en kurkeiken. Later ook veel druivenstokken, we rijden door de wijnstreek van Marokko, toch vreemd in een moslimland! Maar de Marokkaanse wijn smaakt erg goed.
Om een uur of één waren we in Meknès. We hebben als eerste de koninklijk paardenstallen, 'Haras de Meknès', van Moulay Ismail bezocht, een despoot die in zijn hoogtijdagen er 12.000 paarden had staan. Het waren zeer indrukwekkende gebouwen. ook hebben we een stop gemaakt bij het 'Bassin de l'Aguedal'.
Daarna hebben we de tassen naar het hotel gebracht, en zijn we de oude stad ingegaan. Bij de 'Place el-Hedim' hebben we geluncht en daarna door de Medina over de markt geslenterd.Terug zijn we door een straatje gelopen, waar veel ambachten te zien waren oa het slijpen van best wel grote messen voor het slachtfeest. Na een uur of twee heb je dat ook wel weer gehad en hebben we heerlijk op een dakterras gezeten en genoten van het uitzicht op het plein. In de loop van de avond werd het steeds drukker met allerlei figuren die hun 'act' kwamen opvoeren ( oa een acrobaat, slangenbezweerders, vrouwen die je een henna tattoo willen geven en óp de foto met een berberaapje), dit onder veel belangstelling van het publiek. Wij zaten eerste rang balkon, geen gezeur dat je foto's van ze neemt en daarvoor moet betalen.
We hebben daar ook nog gegeten en toen met een ' petit taxi' weer naar het hotel. Taxi's zijn goed geregeld hier, elke stad heeft zijn eigen kleurtje (rood, groen, blauw enz). Er zijn 'petit' en 'grande' taxi's in de één mogen er maximaal vier en in de andere maximaal zes personen.
De andere dag reden en naar Fès, omdat vandaag de start was van het offerfeest, gingen we pas om 10.00 uur op pad, om onze chauffeurs, Brahim en Tariq de gelegenheid te geven naar de moskee te gaan. Brahim had echt zijn zondagse kleding aan, een witte djellaba, gele puntslippers en een hoedje op. Tariq hield het bij zijn gewone broek.
Vanwege het offerfeest was het heel rustig op straat en op de weg. Alles is vrijwel dicht zowel de winkels en de restaurantjes. Op straat zie je soms schapenkoppen liggen en mannen die een vuurtje aan het maken zijn om de koppen op te grillen of zo. Ze eten alles van het schaap.
Via een stuwmeer zijn we bij het plaatsje Moulay Idriss belandt. Vernoemd naar de stichter van deze omgeving, het is nog steeds een groot bedevaartsoord voor de moslims. Het stadje is op twee rotsen gebouwd en alle huizen zijn er vrijwel wit, erg mooi. Het was een pittige wandeling, maar erg interessant. Ook hier zagen we al geslachte schapen aan een haak en de vacht hing over het balkon te drogen. Bij sommige huizen hoorden je de schapen nog blaten!
Daarna hebben we onze meegebrachte lunch bij de Romeinse opgravingen van Volubilis genuttigd, Suzan en Brahim hadden de inkopen gedaan.Hier waren ook veel katten, die er opvallend genoeg erg goed uitzagen en een zeer ondeugend berberaapje.
We hebben de opgravingen bezocht, waar veel mozaïeken opgegraven waren, zoals je die ook ziet in het Herculaneum en Pompeii in Italie. Men zegt, dat er nog veel onder de grond ligt hier, genoeg te doen voor archeologen.
's Avonds zijn we naar een folklore avond geweest, omdat ook in Fès heel veel dicht was. Dit was wel aardig, het eten was heerlijk, warme en koude hapjes en de wijn smaakte goed. Maar 's nachts ben ik zo beroerd geworden, het kwam er aan alle kanten uit. Van Fès heb ik dus niks te melden, ik heb 30 uur op bed gelegen onder het genot van één cola, één banaan, veel ORS water en imodium.

• 21 Oktober 2013 - 21:33

Maria:

Nou, was dat eten behalve lekker ook wel vers en goed bereid?
    Als je er zo ziek van wordt, moet er bijna zeker wat mee aan de hand zijn.
    Geniet je verder wel ondanks het gestoei met de tablet?
    Hoe is je reisgezelschap?
    Groetjes en tot mails, Albert en Maria

• 21 Oktober 2013 - 23:20

Henny Huijbens:

Hopenlijk ben je weer opgeknapt,als je maar niet begint te mekkeren van dat schapenvlees.Geniet er van.Groeten van ons.

• 22 Oktober 2013 - 16:07

Jos:

Het hoort er allemaal bij. Maar het verbaast me wel dat het jou overkomt, zo'n ervaren reiziger !! Ondertussen heb je al weer veel moois gezien.