Eerste indrukken! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Eerste indrukken! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

25 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal;
Gezellig, dat er weer zoveel mensen zijn die mij volgen. Bedankt voor de mailtjes. We hebben een prima vlucht gehad, maar het is vreemd, om van 6 uur tijdsverschil in Kuala Lumpur terug te gaan naar 5 uur tijdsverschil in Ho Chi Minh Stad. Inmiddels met de wintertijd in Nederland ook 6 uur. Maar goed in het vliegtuidg vrijwel niet geslapen. Toen ik op de luchthaven van Kuala Lumpur naar de toilet moest en er na ieder windje uit mijn uitlaatje het toilet doorspoelde, kreeg toch wel heel erg de slappe lach. Ik dacht eerst dat het een ander toilet was maar nee hoor, ik was het zelf, haha.
We kwamen om 10.15 uur aan in Vietnam, ook onze reisleidster zat bij ons in het vliegtuig. Het is een leuke jonge meid, die dezelfde route vorig jaar als 'backpacker' heeft gedaan.
We zijn maar niet naar bed gegaan, want dan zou ik er niet meer uit komen. We zijn de stad maar ingelopen. We zitten in het centrum en we hebben daar gelijk kennis gemaakt met het verkeer, dat vooral bestaat uit brommertjes, scooters, cyclo's en auto's. Het is de kunst om toch aan de overkant van de straat te geraken en dat gaat op de volgende manier; een goed moment uitzoeken, dus er komen niet al teveel vervoermiddelen aan, de straat opgaan en langzaam maar consequent doorlopen, daarbij wat handgebaren hanteren, als kom maar voor me langs en met de handpalm naar buiten, hoho een beetje rustig aan, want ik loop hier. Nou we raken er al aardig bedreven in. Tot op heden nog geen ongeval en schade gezien. Er wordt hier ook geritst, maar dan van 5 kanten tegelijk! En het gaat nog goed ook.
's Avonds met de groep gaan eten, heerlijk er staan hier veel visgerechten op het menu, en als het ene soepje wat minder garnalen bevat dan het andere soepje, wordt dat ter plekke opgelost! Een paar garnaaltjes worden overgeheveld en een beetje vloeistof wordt weer in het eerste soepkommetje gestopt. Iedereen lag natuurlijk helemaal dubbel van het lachen toen dit gebeurde.
Wel begon het heel erg te regenen en te onweren, zodat de mevrouw van het restaurant vond dat de electra van buiten er maar af moest! Toch maar met de taxi teruggegaan naar het hotel.
De andere ochtend met zijn drieen de stad ingegaan. Een mooie pagode, de Jade Keizerpagode, bezocht en verder onder andere naar het oorlogsmuseum geweest. Erg 'shocking' wat je daar ziet. Veel foto's uit de Vietnamoorlog. Foto's van verminkte mensen door 'agent orange' (ontbladeringsmiddel) en napalm. Ook liggen er verminkte foetussen in dit museum. Wat een ellende en wat mooi, dat juist kinderen van deze tijd mooie tekeningen hebben gemaakt gericht op vrede, deze hangen ook in dit museum.
De dag hebben we afgesloten met een biertje op het dakterras van hotel Rex, een bekend hotel uit diezelfde periode. Hier zaten de journalisten, die verslag deden van deze afschuwelijke oorlog.
Vandaag zijn we vroeg op pad gegaan om naar de tunnels van Cu Chi te gaan, op ongeveer anderhalf uur rijden van Saigon. Dit tunnelstelsel, ligt bijna tegen de grens met Cambodja, vanuit hier werd door de Vietcong weerstand geboden tegen de Amerikanen. Ik vond het erg indrukwekkend, ik ben zelf door een stukje tunnel gekropen, dit was erg benauwd en smal en ik moest er ietwat gehurkt doorheen lopen. En dan zijn deze tunnels al aangepast aan de westerse mens. De Vietnamezen zijn veel kleiner en tengerder, de tunnels waren bewust zo gemaakt, zodat de dikkere westerling er niet in kon komen. Er was van alles onder de grond. Een keuken, een ziekenboeg, slaapruimte enz. enz.
Daarna zijn we naar de Dao Caisekte in Tay Ninh geweest. Een overkoepelende religie met nogal wat ceremonie. Het was bijzonder om mee te maken. Er staat een prachtig kleurig gebouw met als belangrijkste item een alziend oog. Veel mantragezang en buigingen, door zowel mannen en vrouwen in verschillende gekleurde pakken. vnl. rood, geel, blauw en de meeste mensen van deze groep droegen wit. Geen idee wat de betekenis van deze kleuren is.
Na een heerlijke lunch, tapas maar dan op zijn Vietnamees zijn we weer richting Saigon gegaan.
Op de terugweg nog een krokodillenfarm bezocht waar behalve de kop zo'n beetje alles gebruikt wordt. Vlees om te eten en de huid om tasjes en schoenen van te maken. De koppen lagen er nog, op een grote hoop.
Om ongeveer 17.00 uur waren we in het hotel.
Nou dit was het wel zo'n beetje voor deze keer. Lieve mensen het ga jullie goed tot de volgende keer. Marjo

• 25 Oktober 2009 - 17:20

Anja Angenent:

Hoi Marjo,

Wat heb je al veel indrukken opgedaan en je bent er nog naar net! Een totaal andere wereld, ik was vandaag met Ineke op de fiets (veel wind) naar de kunst 10-daagse in Bergen. Ook leuk, maar niet te vergelijken. Ik hoop dat je met gezellige mensen reist en kijk uit naar je verhalen.

Liefs Anja.

• 25 Oktober 2009 - 17:49

Shirley:

Hoi Marjo,

Je maakt weer een mooie reis helemaal te gek joh, zal proberen je te volgen ga namelijk zelf met Jan binnenkort naar Japan.

Groetjes Jan Shir

• 25 Oktober 2009 - 17:58

Bert & Jeannette:

Fijn dat je goed bent aangekomen en een goede reis hebt gehad. Getuige je verhalen: nog maar net in het land en al weer veel beleefd!Leuk om te lezen. Heb je nog een leuk krokodillenlerentasje aangeschaft? We hebben gisteren met het gezin vietnamees gegeten ( heerlijk!) en meteen over je gesproken en aan je gedacht! Heb je het gevoeld?
    Veel reisplezier en tot je volgende belevenis. Groetjes

• 25 Oktober 2009 - 18:37

Albert En Cora:

Hallo Marjo,
    Mooi dat je een voorspoedige reis hebt gehad. Je hebt al weer heel wat gezien in een paar dagen tijd.
    We wachten met spanning af wat je allemaal nog meer gaat beleven!

Groeten van Albert en Cora.

• 25 Oktober 2009 - 20:56

Tante Riet,:

Hallo Marjo, Natuurlijk kan ik niet achterblijven.Je schrijft langere verhalen dan Marc.Marc is in Chili,aan de andere kant van de Grote Oceaan.Kunnen jullie naar elkaar zwaaien. Hij heeft tot nu toe niet zulk lekker weer,dus gaat hij meer naar noord Chili. Ik hoop, dat je de hele vakantie zo geniet als de eerste dag. Liefs tante Riet.

• 26 Oktober 2009 - 10:12

Marja:

Klinkt te gek zeg! En zeker met jouw beeldende manier van vertellen! Ik zie het gebeuren!

• 26 Oktober 2009 - 13:51

Jan En Sonja:

hoi, wij volgen jullie maar in dec. en dan waarschijnlijk andersom, wij beginnen in Hanoi en gaan op eigen gelegenheid het land door. Dus volgen wij jullie verhaal om ervan te leren. Groetjes aan Nique.

• 29 Oktober 2009 - 19:23

Simon:

Goed te horen dat het naar jullie zin is
    ook groeten uit Enschede
    Niniek was vandaag jarig