Dag 1, op naar China! - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Dag 1, op naar China! - Reisverslag uit Peking, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Dag 1, op naar China!

Blijf op de hoogte en volg Marjo

13 Januari 2020 | China, Peking

Zo, ik was al begonnen met een verslag, maar dat werd niet opgeslagen. Arghh

Dus begin ik nog maar een keer.

Nou, de dag van vertrek was ik al om 05.00 uur wakker en heb toen voor de derde keer een andere tas/koffer ingepakt. Ik vond hem te groot, maar een andere was weer te klein en de derde te onpraktisch, dus weer terug naar koffer één!

Kreeg die ochtend ook al bericht, dat de vlucht met een half uur was vertraagd, dus 18.00 uur vertrek ipv 17.30 uur.

We zijn om 12.30 uur naar het parkeerterrein gereden in de buurt van Schiphol om vandaar met een bus naar de luchthaven te vertrekken. We hadden een korte file net na de Wijkertunnel, maar die viel gelukkig mee en we hadden ruim de tijd.

Om 14.00 uur waren we op Schiphol, de bus reed langs verschillende locaties om nog meer mensen op te halen. Ingecheckt hadden we al, dus alleen de bagage afleveren en langs de douane, nou dit alles was binnen 20 minuten gepiept, het was heel erg rustig op Schiphol.

Op naar de koffie met wat lekkers erbij, als start van de vakantie.

Ik heb me verder vermaakt met winkeltjes kijken en lezen. Om 17.15 uur konden we boarden en om 18.15 kozen we het luchtruim.

Onderweg naar de film over Elton John gekeken en na de maaltijd toch maar getracht wat te slapen.

Het slapen lukte maar matig, om 10.10 uur lokale tijd kwamen we aan in Beijing, daar moesten we alsnog de vingerprints doen, waar we in Nederland onderuit waren gekomen!

Daarna nog een beste rij bij de douane en lang wachten op mijn koffer. Op de luchthaven kennis gemaakt met de andere groepsleden en de reisbegeleider, Ricardo hij vloog ook met ons mee, want er zijn momenteel geen andere reizen in de regio.

Om ongeveer 12.00 uur waren we in het hotel, waar de kamers al klaar waren, maar we hebben er alleen onze koffer neergezet, want Ricardo had al van alles geregeld met de Chinese gids(Johnsons) om zo veel mogelijk uit onze reis te halen! Nou ik kan jullie zeggen, dat is gelukt! Hahaha

Niet eens tijd om wat te eten, want nog geen Chinees geld en dan koop je niet zo veel. We gingen met de metro naar het 'Tianamenplein' en daarna door naar de 'Verboden Stad'.

Wat was het allemaal veranderd zeg, ik was 25 jaar geleden op dezelfde plek en toen kon je gewoon over het plein wandelen, nu heb je overal een ticket voor nodig. en het lastige is, dat je als buitenlander daar ook niet zo makkelijk aan kan komen omdat ze een eigen 'betaalsysteem' hebben, vrijwel geen contant geld meer en met een pasje waar je met Q codes kunt betalen. Dat is voornamelijk voor de Chinezen zelf, tenzij je een bankaccount hebt in China, iets met 'Big Brother is watching you'?

Maar goed het was prachtig om daar weer te zijn, we hadden dan ook schitterend weer, zon en ongeveer 2 graden, maar ook erg helder terwijl grote delen van het jaar Beijing verdwijnt in een smog laag. Dus wij hadden erg veel geluk.

Wij hadden natuurlijk veel te weinig tijd om alles goed te bekijken, ook in de 'Verboden Stad'. Er is zoveel te zien! Maar goed het is wat het is!

Vervolgens nog 'Jingshan Gongyuan (Kolenheuvel) beklommen, voor een mooi uitzicht over de stad en de 'Verboden Stad' bij zonsondergang.

Toen hebben we heerlijk gegeten, nou dat ging er wel in nadat de lunch er meer of min bij ingeschoten was.

Als laatste gingen we naar het 'Rode Theater', waar een 'Kungfu' voorstelling was. Na afloop bleek, dat iedereen wel een stukje van de voorstelling had gemist. Hahaha, we waren allemaal bekaf, gelukkig zijn de meeste voorstellingen in China maar een uur, maar ze voltrekken zich wel in een razend tempo.

Gelukkig regelde Johnsons voor ons taxi's naar het hotel, ik had het end in de bek hangen zoals ze dat hier in Noord Holland zeggen.

Ik had geluk, de andere dame had een eenpersoonskamer gereserveerd, dus had ik nu ook een kamer voor mezelf. Heerlijk!

• 21 Januari 2020 - 16:09

Marianne:

Heel leuk om dit allemaal te lezen Marjo. Wat een uithoudingsvermogen hebben jullie toch. Ik was er bij neergevallen, denk ik.

• 21 Januari 2020 - 17:14

Krijna:

Dank Marjo voor je verslag, ik ben benieuwd hoe je het verder gehad hebt en leuk de foto,s er bij.

tot gauw Krijna.