IJs, ijs, heel veel ijs! - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu IJs, ijs, heel veel ijs! - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

IJs, ijs, heel veel ijs!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

27 Januari 2011 | Argentinië, El Chaltén

Ja daar ben ik dan alweer. Bedankt voor de leuke reacties. Ik blijf het leuk vinden dat jullie zo reageren op mijn belevenissen. In el Calafate zijn we naar de Perito Moreno gletsjer geweest, een dagtocht met een wandeling naar de gletsjer en een boottocht over het meer tot vlakbij de gletsjer. Indrukwekkend hoor! Hij schijnt ondanks de opwarming de meest stabiele gletsjer te zijn, dit betekend constant van grootte en ijsmassa. Nou er ligt hier voor tonnen ijs! Hij is zo´n 35 km. lang, 5 km. breed en de hoogte is gemiddeld 60 meter. Vooral als je er met de boot langsvaart voel je je heel heel erg klein! Af en toe hoorde je het flink knallen in het ijs en soms kwamen er brokken ijs met donderend geraas naar beneden. Heel indrukwekkend! De gletsjer schijnt per dag zo´n 2 meter op te schuiven, dus je kunt wel nagaan wat voor spanningen er in zo´n massa zit.
Wat jammer was, dat het helemaal dichttrok en het begon te regenen. Op de boot was het wel weer droger, maar ontzettend koud. De thermometer wees 12 graden aan, maar dat was uit de wind. Gevoelstemperatuur was echt heel veel kouder. Ik had wel erg veel mazzel, want het kaartje van mijn camera was vol en de batterij leeg toen we teruggingen.
Dave heeft mijn foto's via zijn laptop naar mijn kleine harde schijfje getransporteerd, dus dat is wel prettig, hoef ik niet nog meer kaartjes te kopen.
De andere dag zijn we om 12.30 uur naar El Chaltèn gereden, dat ligt niet zo ver van El Calafate. De rit er naar toe was prachtig. Het was helder weer, dus de besneeuwde bergen waren goed te zien en ook weer veel meren.
Gisteren heb ik een wandeling gedaan van zo´n 6 uur. Deze was best pittig, maar wel heel erg mooi. Uiteraard weer naar een gletsjer en een gletsjermeer. We zitten er tot onze nek in! Het weer was prachtig. Omdat het gisteren ´Australianday´ was, dit moest gevierd met heel veel drank! zijn we vandaag pas om 11.00 uur met excursie gegaan. Achteraf een goed besluit, want het regende de hele nacht en de vroege ochtend. Ben ik de feestvierders en zuipschuiten toch ook nog eens een keer dankbaar, wie had dat nog gedacht! Haha. Nu klaarde het op in de loop van de middag. Ik heb een wandeling gemaakt over de gletsjer en dit was grandioos! Ik heb dit jaren geleden al willen doen op de Aletschgletsjer, maar toen was een groep van 2 personen te weinig om er naar toe te gaan. We werden gegidst door erg professionele mensen. Ze liet ons nog een gletsjerspleet zien, die er twee weken geleden nog niet was! Hmmmmm, hij was wel diep!
Verder ontdek ik de gemakken van grijs haar. Er wordt voor me opgestaan in de bus, vandaag had ik een ´personal coach´, die me in de gaten hield en hielp bij de moeilijke stukken, Hahaha. Want het was eerst een half uur klauteren over de stenen voor we bij de gletsjer waren, dan de ´spikes´ onderbinden en gaan met die banaan.
We kregen een ijskoud drankje aangeboden ( Baileys), met gletsjerijs erin, mmmm was erg lekker, niet direkt mijn favoriete drankje, maar ja je mag natuurlijk niet weigeren toch???
Nou lieve mensen dit was het weer voor de komende tijd. An alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Ik ben minimaal 5 dagen uit de lucht. Campings zonder stroom en wildkamperen, dus het volgende nieuws komt uit de meest zuidelijke stad van Argentinie,nl Ushuiui of zoiets! Lieve groet van Marjo

  • 28 Januari 2011 - 14:12

    Jos:

    Jouw verhaal doet me denken aan 42 jaar geleden toen ik over de Aletschgletsjer liep en diep onder de indruk raakte.
    Grijze haren heb ik niet meer, nu ik 3 uur geleden opa ben geworden.
    (ook heel bijzonder). Dus het komt goed uit dat ik even niets van jou kan lezen. Goede verdere reis

  • 28 Januari 2011 - 14:36

    Marja:

    Tja als het maar ijs en ijskoud is...eeehh, nee dat is een ander drankje!!! Hou het warm en geniet van de grijze voordelen!! :-)

  • 28 Januari 2011 - 17:47

    Maria:

    Vind jij die gletschers van nabij ook zo blauw? Bij de enige gletschertocht die wij ooit gemaakt hebben, viel het heel erg op dat het ijs allerlei tinten blauw en blauwgroen had. Wij vonden dat heel spectaculair. En zaten jullie ook met touwen aan elkaar?
    Hebben jullie ook Aussies aan boord omdat Australian day gevierd wordt? Ik zou ter plekke een Dutch day verzinnen met klompendans en koekhappen.
    Groetjes en tot het volgende bericht.

  • 28 Januari 2011 - 17:47

    Maria:

    Vind jij die gletschers van nabij ook zo blauw? Bij de enige gletschertocht die wij ooit gemaakt hebben, viel het heel erg op dat het ijs allerlei tinten blauw en blauwgroen had. Wij vonden dat heel spectaculair. En zaten jullie ook met touwen aan elkaar?
    Hebben jullie ook Aussies aan boord omdat Australian day gevierd wordt? Ik zou ter plekke een Dutch day verzinnen met klompendans en koekhappen.
    Groetjes en tot het volgende bericht.

  • 30 Januari 2011 - 19:29

    Peter En Henny:

    Het klinkt geweldig wat je zoal meemaakt. Genieten met een hoofdletter! Hier is het voor nederlandse begrippen winter geweest met sneeuw en ijs maar ja. Het stelt meestal niet zo m veel voor.
    Een mooie reis die je maakt! Geniet er nog maar van en tot in maart

  • 31 Januari 2011 - 14:45

    Agnes Wauters:

    Spannend om al je verhalen te lezen... ik heb af en toe wel zin om even bij je te komen kijken ! Het lijkt me prachtig waar je nu bent !
    Wij zitten hier nog op sneeuw te wachten ! Ze geven voor de hele week "hochnebel" af. Bovenin is er stralende zon met keiharde pistes ! Gelukkig lukt het me toch om ieder weekend een kee op de latten te staan. Het is even bekijken waar heen te gaan, daar onderin niets meer ligt.
    Marjo, houd ze taai ! Nog veel plezier en tot een volgende keer ! groetjes !

  • 01 Februari 2011 - 20:38

    Albert En Cora:

    Hoi Marjo,
    Nog bedankt voor je felicitatie!
    Een beetje late reaktie, maar we zaten op Bali. We zijn nu weer terug in het koude kikkerlandje! Valt wel tegen na een paar weken 30 graden.
    Verder was het een leuke vakantie, wel erg druk, veel verkeer en veel Aussies. Vonden we niet zo prettig!
    We hopen dat jij nu een leukere tijd tegemoet gaat dan de laatste weken.
    Geniet er van en we lezen graag meer belevenissen uit Zuid Amerika!
    Groeten van Albert en Cora.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 263241

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: