En weer in Argentinie! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu En weer in Argentinie! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

En weer in Argentinie!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

20 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hoi ninjos y ninjas, como esta? Nou hier gaat het redelijk, na Santiago zijn we naar Pucon gereden, een lange reisdag in de truck. In Santiago wederom weinig te doen, zondag is in dit katholieke continent echt zondag, dus veel winkels dicht en gezinsuitjes (lees wandelen). Wel hebben we het museum der moderne kunsten bezocht, alleen het gebouw was al de moeite waard, fantastisch. Maar we waren ook al over een vismarkt gelopen en daar hebben we bij één van de vele visrestaurantjes geluncht, Heerlijk!
Opvallend is, dat zowel in Chili als in Argentinie het zo westers is. Een groot verschil met Ecuador, Peru en Bolivia. Bijvoorbeeld goed onderhouden toiletten bij de tankstations en het is overal net even netter en meer verzorgt dan in de andere landen. Ook wat betreft veiligheid voelt het hier wel ok.Alleen moet je nog steeds oppassen als je alleen op weg gaat en vooral 's avonds moet je uitkijken, maar ja dat is in Amsterdam of welke grote stad in de wereld ook!
Wat verder leuk is, dat je hier veel oude auto´s ziet rondrijden, zoals een renault 12, een fiat 127 ik ben in dit autootje ooit begonnen met mijn rijlessen in 1976. Maar er rijden ook genoeg nieuwe auto´s rond hoor!
Maar goed aangekomen in Pucon, waar het schitterend weer was, wel wat fris maar de vulkaan Villarrica was goed te zien met zijn rookpluimpje. Even ter informatie, Chili heeft zo´n 600 vulkanen en daarvan zijn er zo´n 160 nog steeds in meer of mindere mate actief! Nou deze ook en we zouden hem gaan beklimmen de andere dag. Deze vulkaan was 2800 meter en je kon tot 2000 meter met een lift mee, dus dat was wel te doen. Toen we echter bij het bureau aankwamen vertelden ze ons, dat het erg slecht weer zou worden de andere dag. Afgesproken, dat ze om 07.00 uur naar de camping zouden komen en we dan zouden kijken hoe de situatie was. Nou, die was belabberd, het sneeuwde boven en lager zou het gaan regenen, de berg lang in een dikke wolk en ze konden alleen een wandeling tot de sneeuwgrens beloven. Maar ja dat was nou net niet onze bedoeling, dus zijn we niet gegaan. Helaas waren de voorspellingen voor een dag later ook niet goed, we zijn toen verder gereden naar Bariloche, anders waren we nog wel een dag langer hier gebleven. Wel ben ik ´s middags met Dave naar een nationaal park gegaan met de bus, maar ook dit viel tegen, niet omdat het park niet mooi was, maar de afstanden klopten niet met wat er op kaart stond en het begon alleen maar harder te regenen. Ik was meer bezig met vooral niet onderuit te gaan omdat het modderig en soms steil was, dan dat ik oog had voor de omgeving, waar je overigens toch niet veel van zag vanwege de harde regen. Uiteindelijk zeiknat weer bij de tent gekomen. Het is die nacht ook niet meer goed gekomen met het weer. Dus dat betekende een ontzettend natte tent in een klein zakje zien te krijgen!
Onderweg naar de grens, we reden om de vulkaan heen, dat was wel weer prachtig! Was het zo ontzettend koud, ook in de truck overigens, dat zelfs de douaniers onze truck voor gezien helden en we werden niet gecontroleerd op verse etenswaren. Dit betekende dat we binnen het uur klaar waren bij de grensposten! Hoera, een record tot nu toe.
Het landschap veranderd ook heel erg, van kale vlaktes met verschillende soorten graspollen tot naaldbomen.
We zitten nu echt in Patagonie, ontzettend veel wind, had ik niet verwacht, want we zitten toch behoorlijk in het binnenland. Maar de routes blijven schitterend. We zitten nu ook in het merengebied zowel in Chili als in Argentinie.
Nu dus in Bariloche, ik ben Alex en Maxi nog niet tegen gekomen, maar ik kan me goed voorstellen dat ze hier een stulpje laten neerzetten het is hier heel erg mooi. Alhoewel als je naar de Zwitserse of Italiaanse meren gaat zie je toch ook veel van wat je hier ziet aan het meer! Overigens zit hier vlakbij een Zwitserse kolonie en onderweg ben ik nu toch ook al een aantal Zwitserse reizigers tegengekomen. Grappig toch dat zij naar een gebied gaan wat zo op ´thuis´ lijkt!
Vandaag is het hier mooi weer, wel koud vooral in de schaduw en wind! Die raken we volgens Benny en Kristy niet meer kwijt in Patagonie. Dus misschien moet ik nog maar een trui kopen of zo!
Vandaag hebben we weer in een mooi natuurgebied gewandeld hier in de buurt. Horen we ineens een gigantische knal, rijdt er een auto op een parkeerterreintje van het park zo tegen een boomstronk aan, had het waarschijnlijk te druk om naar een parkeerplekje te kijken dat hij de stronk niet had gezien. Zijn koelvloeistof spoot uit de radiator, dus dat werd volgens ons een wandeling naar huis ipv door het park. Aaaach wat zielig nou!
Verder Jos mijn haar is wel gekortwiekt, maar niet gekleurd! Ik ben nu wel mooi grijs vind ik zelf haha! Ik wens Corry en Leo veel sterkte met de verhuizing, en ik kom graag logeren als het klaar is!
Verder laat ik het erbij, o ja, weet iemand al het antwoord op mijn vraag over een ´continental breakfast´, die van de toast en jam?
Ik wens jullie weer het allerbeste en tot een volgende keer maar weer. Liefs Marjo

• 20 Januari 2011 - 20:03

Maria:

Hoi Marjo,
    Ik heb een paar verslagjes door gespit maar ik kom niets tegen over een continental breakfast, dus op de gok: een continental breakfast is koffie, stokbrood of een wit broodje, boter en jam.
    En ik maar denken dat Patagonië alleen maar kaal en winderig is, terijl jij het over naaldbomen hebt. Maar de wind klopt dus wel. Groetjes en op naar de volgende vulkaan.

• 20 Januari 2011 - 20:23

Riet Keizer:

Hoi Marjo, Leuk al die verhalen.De plaatsnamen komen me zo bekend voor niet alleen van Marc, maar natuurlijk ook van Pieter en Tanaquil. Bariloche en Pucon enz. Wat leuk, dat je zo nu en dan Zwitsers tegenkomt.Jammer,dat het dikwijls zo regent.Maar na regen enz.enz. Hier is gelukkig alles O.K. Ik ben sinds kort op ZUMBAles!Hoe vind je je ouwe tante? Veel liefs en tot de volgende keer.

• 21 Januari 2011 - 08:10

Marja:

Hè wat jammer van die regen, zo'n natte tent lijkt me echt niet leuk!! En je kleding blijft dan ook zo klam. Maar daar is misschien veel wind weer goed voor om te drogen? Moet het wel droog zijn natuurlijk! Wat zal je een foto's hebben zeg!

• 21 Januari 2011 - 11:12

Agnes Wauters:

Ik moet echt tijd plannen om je verslagen te lezen... Zovel schrijf je, ongelofelijk !
    Maar het is boeiend om je te volgen. geweldig, wat je allemaal beleeft.
    Hier in Zwld. wchten we nog steeds om sneeuw ! Vorig weekende leek het wel lente! Nu waait de bise ! Heb vorige week nog wel goed langlauf-loipes gevonden. kijken wat we di weekende kunnen doen? Houd je taai ! Groetjes en tot de volgende keer ! Bey !
    Ja, volgens mij oorspronkelijke continental breakfast :toast, jam en boter met koffie, melk of théé. Maar momenteel wordt daar nu toch ook kaas, vleeswaren, ei en cereales aan toegevoegd.

• 21 Januari 2011 - 11:58

Jos:

Het verwerken van die vele avonturen, indrukken en beelden, daar moet je wel grijze haren van krijgen.
    Schone toiletten in Argentinie ?dankzij: Sanitation/His Royal Highness Prince Willem-Alexander