De volgende belevenissen dan maar weer! - Reisverslag uit Puno, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu De volgende belevenissen dan maar weer! - Reisverslag uit Puno, Peru van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

De volgende belevenissen dan maar weer!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

19 December 2010 | Peru, Puno

Hallo allemaal; Bedankt voor de verjaardagswensen, ik zal het kort houden, ik heb een hele leuke verjaardag gehad, maar om de chronologische volgorde een beetje in het oog te houden kom ik daar later nog op terug.
Momenteel zit ik in Puno op bijna 4000 meter, dus ik zit lekker aan een kopje cocathee.
Verder was het de week van de ´botjes, schedels en mummies´. In Lima in de catacomben geweest, met botten en schedels van duizenden mensen, soms in en patroontje neergelegd. Net na Nasca zijn we op een duizend jaar oude begraafplaats
(Chauchilla)geweest, waar je ook botjes en mummies kon vinden, voor een deel was het waardevolle spul geroofd uit de graven en ze hebben de lichamen zo laten liggen. Bizar! Nu hebben ze wel wat graven die te bezichtigen zijn, maar als je er rondloopt ligt er ook nog her en der een botje! Door de droge omstandigheden hier zijn veel lichamen gemummificeerd.Daarna zijn we doorgereden naar ´Puerto Inka´ een idylisch plekje aan de kust, waar ook nog wat ruines te vinden zijn van de Inka´s. Ik heb daar een korte wandeling naar toe gemaakt en ben daarna in zee gaan zwemmen, niet helemaal ongevaarlijk want er stond een sterke onderstroming, maar wel onwijs hoge golven. Heerlijk!
De andere dag vroeg op om naar Arequipa te rijden, een lange reisdag. We hadden onze laatste lunch aan de kust, want we gaan nu meer de binnenlanden in. Het blijven schitterende routes die we rijden, de Andes is prachtig, maar ook hoog!
In Arequipa voor het eerst wat lokaal voedsel gegeten, struisvogel, alpaca en lama. Alle drie erg lekker.
De andere ochtend zijn we met een stadstoer meegegaan, Miquel vertelde over het klassenverschil wat er is in Peru. En wij gingen langs de projecten, die hij heeft opgezet in de arme wijken van deze stad. Allereerst gingen we naar de steenhakkers, zij hakken letterlijk stenen uit de as, die ooit deze regio bedekte na een vulkaanuitbarsting. Hij verdiende er 1 Sole per steen mee, dit is zo´n 0,75 eurocent, een goede steenhakker doet 12 stenen op een dag!
Daarna gingen we naar een groot kerkhof, ook daar kregen we uitleg over het klassenverschil. De toer eindigde met een bezoek aan een kindercrèche en een gaarkeuken voor vnl. ouderen, lichamelijk en geestelijk gehandicapten en zwangere vrouwen, zij kunnen hier een goedkope maaltijd verkrijgen. Dagelijks werden er zo´n 200 maaltijden gekookt!
´s Middags gingen we op pad naar Colcacanyon, de route erheen gaat over een van de hoogste passen van de Andes, 5200 meter, erg koud hierboven! We reden direct door naar de ´hotsprings´ van Chivay, want in dit plaatsje overnachtten we, op 3600 meter.
Nadat we hadden gegeten en we terugkwamen in het hotel, kregen we allemaal een warmwaterzak mee. De eigenaar van het hotel kwam ons nog net niet instoppen! haha. Het blijft mij verbazen, dat er in geen enkel gebouw verwarming is, nu zitten wij hier in de zomer, maar dan is het al flink koud ´s nachts, laat staan in de winter! Nou lieve mensen dit was het weer tot de volgende keer, morgen gaan we naar Cusco. Lieve groet Marjo

• 19 December 2010 - 02:39

Davey:

Nog gefeliciteerd! Heb je al wat mensen van de alcohol kunnen houden? :P

• 19 December 2010 - 09:42

Corry En Leo:

Hallo Mar,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, iets te laat maar we zaten te wachten op een nieuw verslag van je.
    Ik dacht dat jij om deze tijd van het jaar op vakantie ging om de hollandse winter te ontlopen maar nu zit je nog in de kou! Hier is het ook wit met zo'n 30 cm sneeuw, Leo is ziek dus ik ben de pineut om sneeuw te ruimen. Ik hoef deze week niet meer naar de sportschool!!
    Geniet van je reis en we kijken uit naar je volgende belevenissen.
    groetjes, corry en leo

• 19 December 2010 - 09:47

Bert & Jeannette:

Ha Marjo,

Gefeliciteerd met je verjaardag in verre oorden! Heb je lekker in de hotspring gezeten om je 'oude'botten te verwarmen? Alhoewel oude botten is erg relatief want je had al nog veel oudere botten gezien, niet waar?
    Even een vraagje: ben je nu ook verslavingsgedrag aan het vertonen met je cocathee?
    ENJOY van de mooie belevenissen! Hier is het ook koud en zou een warmwaterzak absoluut uitkomst bieden :-)

• 19 December 2010 - 12:53

Jos:

Op een duizend jaar oude begraafplaats kom je botjes en mummies tegen. Had je iets naders verwacht.
    Zwemmen in metershoge golven, hotsprings, een warme kruik en hotelier in bed met een glaasje cocainethee! Lijkt me voor jou zaaaaalig !
    Wij doen het hier met een dik pak sneeuw.

• 19 December 2010 - 14:07

Maria:

Het is wel wat anders bij jou dan hier.
    Er ligt zo'n 15 centimeter sneeuw op de tuintafel maar we hebben gelukkig wel verwarming dus geen kruik nodig. Kom je nou in het echte Inca gebied, want Cusco is toch een oude Inca stad?
    We horen het wel weer in je volgende berichten.
    PS: je hebt een kerstkaart van René en Judith gehad.

• 19 December 2010 - 19:09

Greet:

Heee Marjo!
    Ik geniet van je verhalen; het is echt af en toe een avontuur niet?Maar troost je; hier heb je ook de kruik nodig; ze hebben het over -10 morgen.
    Zoals je wel begrepen hebt ben ik de hele tijd aan het werk geweest. Deze week lekker even niks, alleen met dingen bezig zijn voor jezelf thuis! Ook wel een bizondere manier van verjaardag vieren zo he? Nou ja, er zijn genoeg mensen die met je proosten willen als ik je verhalen zo lees!! He Marjo, ik blijf je volgen;ongetwijfeld zien we mekaar weer ergens in de Schoorlse duinen!
    Geniet maar van het mooie weer, wij doen het met sneeuw en vorst. Heeft ook wat hoor!
    Liefs, Gre

• 20 December 2010 - 10:36

Miranda:

Hoi Marjo, allereerst nog van harte gefeliciteerd. Heerlijk he die coca thee! Leuk om je verhalen te lezen. Plekken waar ik jaren geleden ook ben geweest. Leuk om te lezen hoe jij het ervaren hebt. Nog heel veel plezier. En cusco is ook zoveel moois te zien. Geniet er maar lekker van.

Groetjes vanuit de Brijder van Miranda.

• 20 December 2010 - 10:42

Natasja:

Hiep Hiep Hoera,
    Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag!