O ja, reizen is avontuur! - Reisverslag uit Guwāhāti, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu O ja, reizen is avontuur! - Reisverslag uit Guwāhāti, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

O ja, reizen is avontuur!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 November 2022 | India, Guwāhāti

Hallo allemaal

Nou, nou, nou wat een start zeg! Dinsdag om 04.30 opgestaan en om 05.15 uur alvast buiten gaan staan, want ja 'taxietje komt zo'! Nou mooi niet hè. Geboekt via 'snel een taxi' en die regelen dan een vervoerder bij jou uit de buurt, die je op komt halen. Om 05.30 uur dat nummer gebeld, kreeg een slaapdronken man met accent aan de lijn, die chagrijnig mompelde: "wat een taxi? Waar? ik weet van niks, ik bel u zo terug", nou niet dus! Inmiddels noodnummer van "snel een taxi" gebeld, ik bel u terug, nou ook niet! Nog 3x de vervoerder geprobeerd te bellen, maar daar werd ik snel op een afluisterbandje gezet. Dus ja, inmiddels was het al 05.35 uur en had ik het gevoel dat er geen taxi meer zou komen, dus zo snel als ik kon met mijn koffer naar de bushalte verderop gewandeld (ongeveer 20 minuten lopen, ietsje meer met een koffer!), maar met genoeg adrenaline in mijn lijf! Hahaha, daar vertrok de eerste bus naar Alkmaar om 06.01 uur. Ik stond er nog geen twee minuten en toen kwam de bus, hèhè eindelijk op weg naar een station. Daarna ging het gelukkig erg vlotjes allemaal, ik was toch nog op tijd op Schiphol en daar was ik vanaf het uitstappen uit de trein tot na de douane drie kwartier kwijt, dus supersnel!

Nog even bij de EHBO langs want ik was er achter gekomen dat mijn pufje (ventolin) op was en in een 'smoggie' India leek het me wel fijn om er toch één mee te hebben. Na het invullen van nog eens een formulier kreeg ik het mee.

Nou toen was het toch wel eens tijd voor een bakkie koffie, hahaha. En nog alle tijd om de taxicentrale van 'snel een taxi' een toch even stevig mailtje te sturen en mijn geld terug te eisen! Wat overigens binnen twee dagen op mijn rekening stond! Maar goed ik zal ze nooit meer raadplegen voor een 'snelle' taxi. [e-1f602]

Om 10.30 uur konden we boarden. Blijf het niet begrijpen waarom ze nog steeds van voor naar achteren werken bij het instappen, maar ik heb blijkbaar een andere logistiek dan medewerkers van KLM. Voordat we opstegen zat er een ongeveer vierjarig kind zodanig te krijsen de hele tijd, dat ik er een zwaar hoofd in had voor de komende negen uur. Maar gelukkig bleef het kind na het opstijgen rustig. Naast me zat een Indiase jongedame en die had er vanuit Canada al wat vlieguren opzitten dus zij was al erg moe en viel al snel in slaap.

Afijn we kwamen op tijd aan in Bangalore en ik dacht gelijk inchecken voor de verdere vlucht dan kan ik een rustig plekje gaan zoeken om mijn ogen nog even te sluiten, nou ik kwam van een koude kermis thuis. De vlucht bleek geannuleerd en ik was niet door geboekt naar de eerstvolgende vlucht, die een klein uur later zou gaan. Ik werd verzocht om dit met mijn boekingsmaatschappij te regelen want dat horen zij voor mij te veranderen. En of ik er niet een mail over had gekregen, nou nee dus! En ik was ook niet van plan om het zelf te gaan regelen, ik heb die vlucht niet geannuleerd.

Ze kwamen met het voorstel om zelf een nieuwe vlucht te boeken en deze te betalen en dan in Kolkata bij de desk mijn restitutieformulier in te vullen! Nou dat dacht ik van niet! Om een lang verhaal kort te maken, na twee uur, een paar mankracht en een scene verder, had ik dan eindelijk mijn instapkaart voor de eerstvolgende vlucht, drie kwartier later.

Ondertussen zo hoog in mijn adrenaline en chagrijn dat van een tukkie doen niets meer terecht kwam. Ik had zin in een neut, haha, maar toch maar bij de koffie gebleven, het was inmiddels 04.00 uur.

Gelukkig had ik nog een mailadres van Hans (reisbegeleider, eerder met hem een reis gedaan) dat ik een uur later zou komen, want ik zou worden opgehaald. De vlucht verliep vlotjes en ik werd keurig opgewacht, waarna we 'fris en fruitig' in een gigantische file terecht kwamen, dus dubbel zo lang over het traject gedaan naar het hotel.

Ik was helemaal kapot. Inmiddels was het al 12.30 uur van dag twee. Ik was bijna 24 uur onderweg geweest! Pfff

Een half uur later een 'briefing' met de groep, kennis gemaakt met mijn medereizigers en toen eindelijk even naar bed. Het middagprogramma heb ik overgeslagen. Bij het 'Mothers house' van moeder Theresa was ik 6 jaar geleden al geweest. Die middag nog wel geld gewisseld en naar een overdekte markt vlak bij hotel geweest.

's Avonds al vroeg gaan eten, want ook de groep had 's nachts gevlogen en de volgende dag vlogen we al weer vroeg naar Guwahati, wat inhield, om 04.00 uur in de bus om weer naar de luchthaven te gaan, dus vroeg op!!! Nou ja, geen probleem ik was al ruim voor die tijd wakker.

Om 07.30 uur landden we in Guwahati en omdat we toch nog niet in het hotel konden, zijn we maar gelijk aan onze activiteiten in deze stad begonnen. Actie!!

De 'Kamakhyatempel' die op 'Hilachal Hill' ligt. Een hele drukke tempel, o ja bijna elke tempel in India is druk! Hahaha was ik alweer vergeten. Men beweert dat hier na een flinke ruzie tussen wat goden, één van de 108 in stukken gesneden Sathi is neergekomen en wel het vrouwelijke geslachtsdeel. De vrouwen waren prachtig gekleed en er werd veel geofferd en gebeden. Je kon er ook duiven of geitjes kopen om te offeren, dat gebeurde niet daar hoor! Het blijft leuk tegenwoordig dat de Indiërs met je op de foto willen. Zij fotograferen jou net zo makkelijk als wij hen! LOL

Vervolgens reden we naar de veerpont om een bezoekje te brengen aan een klein eilandje in de 'Brahmaputra' rivier waar de 'Umananda' tempel staat. Hier was het ongelofelijk druk. De hele veerpont en die was redelijk vol, stort zich daarna met zijn allen de berg op naar het heiligdom. Hilarisch, maar wij doen net zo hard mee. Het schoot niet echt op met al die mensen om naar binnen te komen, dus heb ik via de uitgang even binnen mogen kijken. Terug verliep het wat moeizamer, want ze waren met de aanlegsteiger bezig en de pont kon niet aanleggen, dus wachten en wachten en wachten. Inmiddels was het al aardig warm en middag en ik had wel zin in een lunch, maar zwemmen is geen optie in deze snelstromende rivier! [e-1f61c]

Er wordt met Indiase logica gewerkt en die begrijp ik als westerling dan toch niet helemaal, maar goed ruim later dan gepland stonden we weer aan de wal om vervolgens weer in een dikke file naar ons hotel te rijden, met het gevolg pas om 14.30 uur aan de lunch en gauw even naar de kamer om je koffer neer te zetten want we gingen weer terug naar de rivier voor een avondcruise met zonsondergang en die vertrok om 16.00 uur. Hoezo een druk programma, het uurtje rust was al geschrapt vanwege de files. Hahaha

We waren er zeven minuten voor vertrektijd. Oeps. Gelukkig waren er voor ons gereserveerde plekken en dat was erg fijn en we konden zelfs een biertje bestellen. De cruise duurde een uur en het was erg gezellig en een mooie zonsondergang.

Ondertussen was ik wel bekaf, het was weer een lange dag geweest na een hele korte nacht.

Weer bijtijds naar bed gegaan. Nu alweer vroeg wakker dus maar even de eerste dagen beschreven. Komende dagen zal ik minder kans krijgen vanwege slechter bereik.

Dus vanuit Assam de hartelijke groet en tot de volgende keer

Marjo


  • 18 November 2022 - 04:59

    Ulrich:

    Maar goed dat jij een ervaren reizigster bent, dus je weet wat te doen en waar je heen wilt.

    Wel hard werken vakantie.....Dank voor je verslag, veel plezier Marjo!@


  • 18 November 2022 - 09:24

    Lydia :

    Jee Marjo wat een begin van de vacantie ,

    ik hoop dat het verder wat meer relaxed gaat.

    Is het een leuk gezelschap?

    Nog een gezellige en mooie trip verder.,groetjes.


  • 18 November 2022 - 09:24

    Hans Uut Beek!:

    Sjonge jonge jonge Marjo, zo blijkt maar weer dat zelfs tot in de puntjes voorbereid zijn geen garantie is voor ontspanning. Anderzijds, als je avontuur wilt dan is die wens vanaf minuut één al vervuld. Toch? Dus jouw reis kan nú al niet meer stuk. Dat belooft wat voor de rest. Anyway, de kop is eraf en ik hoop dat je doorgaat met het aaneenrijgen van ervaringen tot een mooie ketting van herinneringen. Cheers, tot de volgende keer.


  • 18 November 2022 - 14:25

    Krijna :

    Ha Marjo,

    Ik weet niet of je mijn reactie krijgt, heb al meer gereageerd maar sta niet onder je verslag.

    Wat een avontuur zeg en stres, maar gelukkig kwam toch alles op zijn pootjes terecht, hopelijk heb je het nu wat relekster

    en gelukkig kun je er voor kiezen om wat over te slaan als dat zo uitkomt.

    Heel veel plezier, groetjes krijna


  • 18 November 2022 - 15:11

    Marja Messemaker:

    Wat een start, en wat een avontuur!!! Bewondering voor je durf!!!


  • 19 November 2022 - 07:53

    Annemieke :

    Gelukkig komt alles weer goed. Geniet van wel goed gaat!!![e-1f60a]


  • 20 November 2022 - 10:25

    Ike :

    Wauw vakantie is hard werken maar gelukkig komt het steeds goed. Geniet van deze reis en veel energie gewenst.


  • 22 November 2022 - 12:11

    Joséphine Ter Haar:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 263132

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: