Oude stenen en oude steden! - Reisverslag uit Badami House, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Oude stenen en oude steden! - Reisverslag uit Badami House, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Oude stenen en oude steden!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 December 2018 | India, Badami House

Zo, het lukte de afgelopen twee dagen niet om verder te gaan met mijn verhaal, geen zin en geen internet was de rede!

Maar goed, zoals de titel al zegt, nog één keer terug naar de oudheid. In Bjjapur zijn we om 06.00 uur naar de 'Golgumbaz' gewandeld, het is het mausoleum van 'Muhammed Adil Shah', gebouwd in de 17e eeuw. De koepel heeft een doorsnee van 38 meter en is de derde grootse, na de St. Pieter in Rome en de Yamoussoukra Basiliek in Ivoorkust. We hebben er één van de torens beklommen, zeven verdiepingen, gelukkig had ik een zaklamp mee, want om 06.00 uur was het nog erg donker daarbinnen. Binnen in de koepel, is een galerij met een fluistermuur. Helaas een paar Indiase pubers liepen er alleen maar in te schreeuwen, wat het effect behoorlijk naar beneden haalt. Gelukkig waren ze nadat de zon was opgekomen snel weg en konden wij er in om het uit te proberen. Alles wat je zegt of als je klapt, wordt tien keer herhaald, erg leuk dit effect. Je kon ook buitenom de koepel heenlopen. Daarna ben ik in zijn achteruit deze steile trappen weer naar beneden gegaan.

Vervolgens ontbeten en vertrokken we naar Badami, maar eerst hebben we nog de dorpen Aihole en Pattadakal aangedaan. In Aihole staan meer dan honderd tempels, gebouwd tussen de 4e en 6e eeuw. We hebben er een paar bezocht, een deel is ruïne en deels zijn de stenen gebruikt door de inwoners om huizen van te bouwen. Het zijn meest Hindoetempels, de meest indrukwekkende was de 'Durgatempel', overigens heeft deze tempel niks te maken met de God Durga. Ook hier weer bussen vol met schoolklassen, soms werd je helemaal ingesloten en blanken zijn natuurlijk veel interessanter dan 'oude stenen' hahaha. Ze kregen wel een kort verhaaltje te horen, maar werden er verder doorheen gejaagd, net als in het museum. Maar evengoed zie je veel Indiërs bij hun cultureel erfgoed, dus blijkbaar heeft het toch zin om er zo vroeg al mee te beginnen.

Na de lunch zijn we doorgereden naar Pattadakal, waar ook weer tempels stonden, deze zijn gebouwd 7e/8e eeuw, maar er schijnt ook al in de 3e eeuw gebouwd te zijn in deze regio. Deze tempels waren weer meer gedetailleerd dan de tempels in Aihole. Hier ook een gigantisch grote stenen 'Nandi', een grote stier, het rijtuig van Shiva. In de 'Virupaksha Tempel', prachtige bewerkingen, die het verhaal vertellen van Ramayana en Mahabharata, prachtig beeldhouwwerk! Vervolgens nog even gestopt bij de 'Patadakal rotstempel', uit ongeveer 740.

Om 16.00 uur waren we in Badami, lekker met Annemie een biertje gaan drinken en daar zat vervolgens de halve groep lol! De volgende ochtend heerlijk ontbeten in hetzelfde restaurantje van gisteravond, een flinke pannenkoek met banaan, daar kom je de ochtend wel mee door! En weer eens wat anders dan toast met omelet en jam.

Daarna naar de grottentempels gewandeld, er zijn er hier vier, drie Hindoetempels en één Jaïntempel. Grottempel één is aan de God Shiva gewijd, grottempel twee aan de God Vishnu, grottempel drie is de grootste en die vereerd zowel Shiva als Vishnu en grottempel vier is de kleinste en is gericht aan de Jaïnleiders, vnl nummer één en zeven. Grot één komt uit de 6e eeuw en de Jaïngrot uit de 7e/8e eeuw. Erg mooi gedetailleerd en soms ook nog de oorspronkelijke kleuren.

Verder had je een prachtig uitzicht over een meer, waar natuurlijk zoals hier overal als er water in de buurt is weer van alles gebeurde. We zijn er op ons gemak omheen gewandeld en daar stonden nog een aantal tempeltjes en ook nog beelden. Verder door de straatjes van het dorp weer naar de hoofdweg gewandeld.

Na de lunch een sanitaire stop in het hotel, want de restaurantjes hebben doorgaans geen toilet in dit dorp erg onhandig, vooral als je een biertje drinkt, die hier 660 ml zijn! Daarna nog door de hoofdstraat geslenterd en over de markt, waar ook weer van alles verkocht wordt.

Zo, toch nog later een keer oude stenen, voor nu is het weer mooi geweest.

Groetjes

• 17 December 2018 - 05:05

Kababoes:

Hey Marjo,

ik ben blij dat jij al het reiswerk doet. Nu kan ik lekker vanuit de luie stoel meegenieten. Ik mis natuurlijk wel de geluiden, geuren en temperaturen maar dat heb ik er soms wel voor over :-)
    Mag ik jou bij deze nu alvast van harte feliciteren met jouw verjaardag straks? Maak er wat moois van. Ik kom in elk geval niet langs voor a cuppa.
    Enjoy! Hans

• 17 December 2018 - 08:15

Ard En Pleunie:

Hallo Marjo, van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag !!!!!!
    Als het goed is ben je in Agra , heel wat anders als hier in het koude Nederland.
    Het is weer leuk om te lezen wat je allemaal beleeft , denk dat het weer een hele mooie reis is met veel geschiedenis. Hoop dat je nog n leuk feestje hebt vanavond en verder wensen we je fijne feestdagen en een heel mooi 2019 !!!!
    Geniet verder van je reis , groeten Ard en Pleunie

• 17 December 2018 - 14:01

Anja:

Hallo Marjo, hartelijk gefeliciteerd met je 65-ste verjaardag, nog wel eventjes wachten op je AOW!!.
    Ik wens je een hele gezellige dag. Groetjes, Anja.