Vuurdansen en naaktdansen! - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Vuurdansen en naaktdansen! - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Vuurdansen en naaktdansen!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

26 Oktober 2018 | Bhutan, Jakar

Nou, daar ben ik dan weer.

Toch nog maar wat schrijven, want de nieuwe groep is vandaag vertrokken vanuit Nederland en ik krijg er vannacht en kamergenootje bij.

Dus weer even terug naar Bhutan.

De volgende dag rijden we van Mongar naar Jakar in de Bhumtangvallei, over een afstand van 196 km. We zijn dan ook al om 06.00 uur vertrokken. Het werd weer een prachtige rit, de natuur is hier adembenemend, en wat mij verbaasd, dat de boomgrens hier veel hoger ligt dan in Europa, ook de rododendrons groeit hier boven de 2000 meter, het moet hier in het voorjaar helemaal prachtig zijn om doorheen te rijden. We stijgen nu flink, hadden we eerst nog veel maïs - en rijstvelden, dit werden later meer naaldbomen.

We reden door het ' Phrumsengla Nationaal Park' de thuisbasis van de rode panda, wij hebben er geen gezien. Ook reden we over de Thrumsling La pas (3750m). We zijn weer een paar keer gestopt om een stuk over de weg te wandelen en van de natuur te genieten, want het zijn lange reisdagen in een toch wel krap busje. Omdat het gebied zo rustig is qua verkeer kan dit ook makkelijk. De bomen hangen hier vol met 'oldmens beard', een verschijnsel aan de bomen dat ontstaat als de lucht erg zuiver is. Het zijn lichtgroene lange draden. Hier hadden we ook wat laaghangende wolken wat het geheel wat mystiek maakte. Onderweg nog een mooie waterval en naar een 'burning lake' (membarstha) geweest, wat niet brand maar waar en wonder is geschied! Hier staan veel tsatsa's, kleine kleipotjes soms met as van een overledene. Uiteindelijk kwamen we om 18.00 uur in ons hotel aan. Hotel ligt op 2400m

De andere dag konden we wat langer slappen, om 09.00 uur gingen we lopend naar de Jampey Lhakang tempel, het is de oudste tempel in de Bhumtangvallei, waarschijnlijk gebouwd in 659 door een Tibetaanse koning, Songtsen Gampo. De drie Boeddha's zijn hier geschilderd, het verleden, heden en toekomst. Ze waren al druk bezig met de aankleding voor het festival dat zou diezelfde middag starten.

Na de rondleiding door onze gids Wangchuck werden we weer opgehaald door onze bus en hebben we even heerlijk bij het helderblauwe water van de rivier gezeten. In een familiehuis de lunch gegeten en aan de 'ara' gezeten een lokaal gebrouwen drankje van gerst en sandelhout, ik heb er twee genomen, best lekker. Nog even naar de 'Tamshing Lhakhang gewandeld, deze lag boven op een klif met uitzicht over de rivier. Daarna zijn we in het dorp afgezet. Om 18.00 uur gingen we al eten, want om 19.30 uur reden we weer naar de tempel voor de vuurdans, we hoorden dat de 'black mask' dans al was begonnen, dus sloten we snel aan bij de andere toeschouwers. Omdat we al op hoogte zaten, had ik me goed aangekleed want het werd al snel koud als de zon onder was. Er werd gedanst rondom een vuur, waar vier mannen een vierkante lap stof op stokken boven het vuur vasthielden. Er werden een soort mantra's gezongen en de zang werd steeds intenser.

Er waren vijf gemaskerde mooi aangeklede monniken, twee narren en de clown, die laatste liep met een grote houten fallus naar met name de jongedames in het publiek om ze provoceren qua taal en obscene gebaren. De twee narren waren grappig. Het geheel was lastig te begrijpen, in ieder geval voor mij, hahaha. De choreografie was niet echt indrukwekkend. Uiteindelijk werd er nog wat brandstof op het vuur gegooid en daarmee ging de lap met al onze zonden en blokkades in vlammen op!

Vervolgens ging het verder op het grasveld, daar had men een grote boog gemaakt met takken en deze werd ook aangestoken. Het is dan de bedoeling om door deze brandende boog te lopen, ze noemen het een 'fireblessing' . Er liepen echt al veel mensen door, hardrennend terwijl de boel behoorlijk fikte, doodeng. Wij hebben maar even gewacht tot de ergste vlammen waren gedoofd. En toen was het evengoed nog erg heet! Het was er druk, maar goed georganiseerd, zowel brandweer, politie en een ambulance.

Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel waar we een houtkacheltje op de slaapkamer hadden waarin het vuur op verzoek werd aangestoken, dan was het precies een uur lekker warm en dan koelde het alweer snel af. Om 23.30 uur zijn we weer naar de tempel gereden voor de 'naked dance', wij hebben ons tot die tijd vermaakt me whisky drinken! Gelukkig begon het geheel redelijk op tijd, want het komt wel eens voor, dat ze de dans nogal eens uitstellen en dan sta je daar maar te wachten in de kou. We mochten hier geen foto's maken, nou ja ook niks aan gemist! Hahaha Er kwamen 15 jongemannen, monniken gemaskerd met een linnen lap en in hun blote tokus rond het vuur staan. Ze begonnen een beetje te dansen, ook hier moet nog aan de choreografie gewerkt worden, maar het publiek vond het blijkbaar geweldig, er werd gejuicht en gelachen en de jongens gingen soms ook provocerend voor iemand staan. Geloof dat wij dat swaffelen noemen. Nou ja erg puberaal allemaal, was niet echt onder de indruk. Wel toen er een groepsgenoten flauwviel, gelukkig kwam ze snel weer bij, maar ze was te warm gekleed en door het gedrang voelde ze dat ze niet lekker werd. Even bij haar gebleven uit de drukte gehaald en toen maar gauw weer naar het hotel.

Nou dit was het voor nu, groetjes maar weer.

• 15 November 2018 - 15:29

Krijna:

Ha Marjo,
    Mooie beschrijving over de passen, en ze doen hun best om jullie een folkloristichse avond te bezorgen.
    Koud voor de mannen in hun blootje,en het dansen warmde de boel niet op wel het vuur begrijp ik.

Hier begint het ook voorzichtig te winteren, we hebben weer lekker weer voor deze tijd van het jaar.
    Voor de eerst keer snert en peperbollen.

Fijne dag hier is het 19.30 en donker natuurlijk, 17.00 al geloof ik.

houw doe Krijna.