Gedonder! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Gedonder! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Gedonder!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

01 Januari 2011 | Bolivia, La Paz

Hallo lieve allemaal; allereerst de allerbeste wensen voor 2011 en vooral een goede gezondheid.
Momenteel zit ik in La Paz, maar Bolivia is erg onrustig. De prijzen van brandstof zijn verdubbeld en dat vinden ze hier niet zo leuk!
Maar goed eerst Copacabana, een klein dorp aan het Titicacameer. Toen ik daar naar de kathedraal ging, stonden er allemaal auto´s. Deze werden allemaal opgetuigd met bloemstukjes, bloemblaadjes en bloemslingers. Vervolgens ging de motorkap open en kwam meneer pastoor langs om de auto in te zegenen met gebeden en wijwater, de familie deed hetzelfde met cola, bier of nepchampagne en daarna werd de pastoor bedankt en werd er nog wat vuurwerk afgestoken. Er stonden wel zo´n dertig auto´s! Een vreemd tafereeltje en nu maar hopen, dat de auto het blijft doen!
Daarna heerlijk anderhalf uur in de zon gezeten met uitzicht op het Titicacameer, HEERLIJK!
De andere dag weer vroeg op pad, om er vervolgens achter te komen dat de grens nog niet open was, dus half uur wachten en ivm het tijdsverschil van een uur bij de volgende post weer een half uur wachten, mmmmm niet een al te beste planning dus.
Maar goed het kan nog erger, want we waren inmiddels weer in Peru en bij de grensovergang Desaguadero hebben we ruim een uur in de rij gestaan omdat de electriciteit was uitgevallen en onze paspoorten niet gescand kon worden. Gelukkig ging het aan de Boliviaanse kant sneller.
Onderweg nog een archeologisch site (Tiwanaku) bezocht, maar het begon daar weer eens flink te regenen en te onweren. Jammer, want het was wel een boeiende site.Onderweg hadden we weer een wit landschap door een flinke hagelbui.
Aan het eind van de middag kwamen we aan in La Paz, waar we vrijwel direkt in een wegblokkade terecht kwamen. Met hulp van een politie agent en een paar mannen uit de groep, is Benny achteruit de afslag weer teruggereden en hebben we een andere route gevolgd, maar ook deze was loeivol met auto´s, taxi´s en bussen, maar dankzij de politie kwamen we er nog redelijk snel door! En vooral veel handelswaar. Je weet niet wat je ziet, maar bijna elk plekje wordt ingenomen door iemand die wel wat te verkopen heeft.Het was voor Benny een hele toer om met die grote truck er tussendoor te laveren, maar uiteraard deed hij dat erg goed.
La Paz ligt in een dal, tussen twee hoge bergkammen in. Op een gegeven moment kom je aanrijden en dan zie je de stad beneden liggen, het is in één woord adembenemend. Vervolgens gaat het heel erg steil naar beneden.
´s Avonds een flinke donderbui, maar verder is het weer hier goed.
De andere dag, de 30e was er een staking van het openbaar vervoer en de publieke sector. Zo druk als het de avond ervoor was, zo stil was het deze dag. Net of je in het oog van de orkaan zit en de storm nog moet komen. Het was overigens wel heerlijk om te wandelen, want er was vrijwel geen verkeer. ´s Middag was er een protestactie en dat kan hier behoorlijk uit de hand lopen. Wij zaten veilig in het Cocamuseum en het restaurantje daar in de buurt. Maar de protesten waren erg heftig zagen we later op de tv. Het was slechts drie straten verwijderd van ons hotel. We hoorden wel af toe herrie, maar dit had ook vuurwerk kunnen zijn, maar het waren de gaspatronen die de politie op de demonstranten afschoot. Er wordt hier na dit weekend nog veel meer gedoe verwacht en dat is de reden, dat we morgen al richting Chili vertrekken. Wel jammer want we gaan nu niet naar de zilvermijnen in Potosi en de zoutvlaktes van Uyuni.
Gisteren zijn we via een zwarte markt, echt een gekkenhuis, er staan niet alleen stalletjes langs de kanten, maar ook in het midden en iedereen gaat maar zitten met zijn handeltje, overigens is Dave hier bijna van zijn camera beroofd maar hij heeft hem nog! naar de begraafplaats gelopen. Deze is immens en de doden liggen daar in galerijflats, per verdieping, drie of vier boven elkaar. Ik probeerde er achter te komen hoeveel mensen hier liggen, maar dat is helaas niet gelukt.
Oudejaarsavond was gezellig, we hadden vanaf 17.00 uur een borrel bij Kristy en Benny in hun apartement en daarna eten in de pub, daar zijn we ook gebleven tot na 24.00 uur.
Vanmorgen ontbeten in het bijzijn van een erg dronken Boliviaan, die probeerde zijn engels op te vijzelen, maar toch ook wel vond dat hij dronken was.
Nou dit was het weer voor vandaag, ik wens jullie alle goeds en het volgende bericht komt vanuit Chili. Tjuus Marjo

• 01 Januari 2011 - 17:29

Riet Keizer:

Hoi Marjo. Ook een heel gezellig, voorspoedig,gezond,reislustig 2011 toegewenst. Jammer,dat je de zoutvlaktes gemist hebt.Gelukkig heb je nog een lange tijd te gaan en er komen nog heel veel mooie dingen voorbij.Heel veel liefs.

• 01 Januari 2011 - 18:07

Marja:

Alle goeds voor 2011! Wijs dat jullie het "gedonder" niet opzoeken en doorreizen naar Chili!!

• 01 Januari 2011 - 18:22

Anja:

Allereerst voor jou ook een heel voorspoedig, gezond nieuwjaar.Jammer dat jullie eerder moesten vertrekken. Hier alles o.k. Nog 4 dagen werken, vrijdag vertrek ik met skiclub naar St. Christiana in de Dolomieten. Heb een skihelm gekocht, er ligt voldoende sneeuw, ik heb er zin in.

Groetjes,
    Anja

• 01 Januari 2011 - 19:35

Jan Doodeweerd:

Hallo Marjo,
    Je verhalen zijn fantastish en heel veel
    geluk gewenst in het nieuwe jaar.
    Groeten,
    Jan.

• 02 Januari 2011 - 09:54

Harryenmarie-jose:

hoi marjo,

allereerst ook voor jouw de beste wensen voor 2011 in goede gezondheid.
    wat een verhalen allemaal, je weet voor ons zo geen vakantie. Geniet geniet nog vande vakantie.
    grtjes harry en marie-jose

• 02 Januari 2011 - 10:50

Pleunie En Ard:

ha marjo,eerst een goed en gezond 2011 gewenst van ons allemaal.
    prachtige dingen maak je weer mee,wel veel slecht weer,maar dat zal wel normaal zijn op die hoogte.hier al goed ,de sneeuw is weer weg.veel plezier nog,groeten uut yese

• 02 Januari 2011 - 10:50

Pleunie En Ard:

ha marjo,eerst een goed en gezond 2011 gewenst van ons allemaal.

• 02 Januari 2011 - 10:52

Ard En Pleunie:

sorry,t knopje 2 keer ingedrukt

• 02 Januari 2011 - 10:55

Martien:

Hoi Marjo,

De beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Leuk om je verhalen te lezen. Zo kom nog eens ergens en beleef je leuke dingen. Ik ga je zeker in de gaten houden.

liefs Martien, Caroline en de jongens

• 02 Januari 2011 - 11:58

An:

Zo, zo, een roerig uiteinde van 2010 voor jullie. Je beleeft genoeg. Ik wens je een goed, gezond, avontuurlijk en veilig 2011.
    groetjes, An

• 02 Januari 2011 - 12:06

Jos:

Een goed 2011 !
    Volgens mij zijn er nu in Nederland ook nog plaatsjes waar oude pastoors aan autozegeningen doen.
    En ik heb jouw foto's ontdekt. Dat smaakt naar meer.

• 02 Januari 2011 - 13:53

Carla:

Hai Marjo,
    Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar met 'n goede gezondheid en nog heel veel reisplezier.
    liefs Carla

• 02 Januari 2011 - 14:22

Corry En Leo:

Hoi Marjo, ook van ons de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en dat je nog maar veel mag beleven waar wij allemaal van mogen meegenieten.
    groetjes vanuit een weer groen zeeland.

• 02 Januari 2011 - 17:26

'Nique En Simon:

Een fantastisch en gezond 2011 toegewenst vanuit Almelo!

En dat inzegenen door meneer pastoor, dat vindt inderdaad in NL ook plaats. (refereer even aan het bericht van Jos, eerder vandaag geplaatst) In het dorp waar ik vandaan kom is het elk jaar nog gezellig met auto's, motoren en o ja, dat kan ook: fietsen.
    We genieten van je belevenissen, geniet jij van je reis!

Alle liefs en goeds van ons

• 02 Januari 2011 - 18:30

Marianne:

Marjo: de oliebollen zitten erin, de drank ook, de sneeuw is bijna gesmolten en de skibox zit sinds vanmiddag standby op onze auto.
    Wij wensen je een heel gezond en boeiend 2011 toe en gelukkig was het gedonder van je verhaal letterlijk gedonder en geen gedonder in de glazen!
    Heel veel plezier op je verdere reis en wij gaan volgende week even een week sportief doen in Italie.
    Groetjes van Jaap en Marianne

• 04 Januari 2011 - 18:53

Sandra Polstra:

Hoi Marjo, ten eerste de beste wensen voor 2011!
    Leuk om je reisverslag weer te lezen.
    De nieuwe collegas Olga & Anita zijn hier ondertussen gestart.
    Tot gauw,
    Sandra