Dag 5 in Harbin, ijssculpturen - Reisverslag uit Harbin, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Dag 5 in Harbin, ijssculpturen - Reisverslag uit Harbin, China van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Dag 5 in Harbin, ijssculpturen

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 Januari 2020 | China, Harbin

Vandaag konden we echt uitslapen, we vertrokken pas om 10.00 uur, maar ja dat lukt dan natuurlijk niet meer! Hahaha

Eerst gingen we langs de 'Sophia Kathedraal', daar waren we gisteren ook al geweest, maar goed. De 'snackkar' stond er ook weer met oa fruit met een soort geleilaagje eromheen en nu ook stijf bevroren! En ook kippenpootjes eten ze hier als ware lekkernij, bbbrrrr. Ze hebben hier de gekste dingen op een stokje!

Vervolgens ook weer een stuk over de Zhong Yhangstraat gewandeld en voor 0.65 cent een lokaal ijsje gekocht en dit heerlijk opgeknabbeld bij min 20! Hahaha, het ijsje smaakte niet slecht, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in Nederland bij een temperatuur onder nul op straat een ijsje te gaan eten!

We zijn naar de rivier gewandeld en daar ook nog even het ijs op geweest. Ook nu in de ochtend was er al van alles te doen, Ineke en Claudia hebben nog een mooie muts gekocht. Toen zijn we via de boulevard, de andere kant dan we gisteravond hebben gedaan naar de plek gewandeld, waar de bus ons weer oppikte. Ook hier veel sneeuwsculpturen.

De volgende stop was een tijgerpark, waar ze een fokprogramma hebben. Er schijnen zo'n 1300 Siberische tijgers in dit park te leven, maar de bezoekers krijgen er ongeveer 100 - 150 tijgers te zien. Ik mocht er vanwege mijn leeftijd in voor half geld!

We reden met een afgesloten bus door het park. Er waren verschillende afgesloten gedeeltes waar de tijgers rondliepen. Het was geweldig om ze van zo dichtbij te kunnen zien en te fotograferen, maar ook met een dubbel gevoel, want er zaten ook veel tijgers in te kleine hokken en de kans dat ze ooit nog in vrijheid kunnen leven is nul! Dus waarom zoveel fokken?

Wetende dat de Chinezen veel roofdieren omleggen vanwege hun 'medicinale potentie'. Ze stoppen alle delen van een beest in een potje en zeggen dat het fantastisch werkt voor de één of andere kwaal. Dus sceptisch ben ik wel over de goede bedoelingen van dit fokprogramma. Verder komen ook de torenflats oftewel de woningbouw ook al dicht bij het park, dus hoe lang nog? Wat mij betreft niet zo lang meer, in ieder geval niet in deze omstandigheid, ik weet dat de Siberische tijger met uitsterven wordt bedreigt, maar dit is zeker niet de oplossing, deze dieren hebben recht op de dagen in vrijheid te slijten. Al kunnen deze tijgers dat niet omdat ze gevoerd worden en zo geïndoctrineerd zijn, dat ze precies weten waar het eten te halen is!

Vervolgens weer een heerlijke lunch, weer een variant op de 'hotpot', een soort stoofpot die alleen hier in de regio zo wordt gemaakt, met ook weer andere gerechten.

Daarna naar het ijsfestival, ik had nog een extra broek en trui mee om aan te trekken, dus iedereen van de groep trok in de bus extra kleding aan. Zodra de zon weg is schiet de temperatuur onderuit. Ik had nog één trui in mijn koffer, verder had ik alles aan wat ik mee had! Hahaha, ik was net een Michelinmannetje, kon ook alleen nog rechtop staan!

We waren er net voor zonsondergang, een uurtje daar rondgelopen en toen weer naar een voorstelling, dit kwam goed uit, konden we weer even opwarmen!

Daarna hadden we vrije tijd tot ongeveer 20.00 uur, ik heb er heerlijk rondgedwaald, veel foto's genomen en op het laatst bij de KFC een halve liter koffie gedronken, weer even doorwarmen!

Ik heb het niet koud gehad, op een paar vingers na, maar dat kwam ook door het fotograferen. Het was min 23, gevoelstemperatuur min 29, maar er was vrijwel geen wind en het was wat bewolkt, dus daarom viel het met de kou wel mee. Ik heb er van genoten! Het was FANTASTISCH!

Om 20.45 waren we weer in het hotel, bij een supermarktje in de buurt nog een biertje gekocht en wat nootjes en in het hotel nog wat gedronken met elkaar. Biertje even buiten zetten en met 10 minuten heb je een koud biertje, geen koelkast nodig! Lekker makkelijk.

Wat was het een mooie dag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 262460

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: