Reis 2 begonnen! - Reisverslag uit Khajuraho, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Reis 2 begonnen! - Reisverslag uit Khajuraho, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Reis 2 begonnen!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

14 November 2018 | India, Khajuraho

Ja, reis twee is begonnen, inmiddels loop ik zo achter, vanwege het drukke programma en belabberd internet, dat ik de groep gisteravond al weer heb uitgezwaaid. Nou ja, ik ga gestaag door!

De eerste dag in Delhi, nou die stad ken ik nu zo langzamerhand wel.

Besloten om het vandaag rustig aan te doen, morgen moeten we al om 04.00 uur op. Ik ben op weg gegaan naar een archeologische site, maar daar aangekomen stonden er gigantische rijen voor de loketten, ach ja het is zondag, dus veel Indiërs gaan op familie uitje. Hier had ik niet zo'n zin in, dus ben ik voor Robert naar het 'Hard Rock' café gegaan, dit lag in dezelfde richting als de site en met de metro is het allemaal goed te doen. Het café ligt in een super-de-luxe shoppingmall, zelf nog nooit in een 'Hard Rock' café geweest, maar het zag er super uit! Daar gelijk maar wat gegeten en dat had ik ook nu weer beter niet kunnen doen, maar de salade was wel heel erg lekker. Wat dingen gekocht en weer naar het hotel. Mijn kamergenote is het hotel niet uit geweest, heeft de gehele dag op bed naar de tv liggen kijken! Wist toen nog niet, dat dit de rest van de vakantie ook zo zou zijn.

's Avonds met een deel van de groep gaan eten, valt niet mee om al die namen weer te moeten onthouden, nou ja ik heb ruim vier weken de tijd. De wekker ging om 03.30 uur, maar ik was al vanaf 02.00 aan het spoken en vermoedelijk van de salade dus. Om 04.00 uur werden we naar het station gebracht met de bus. Om 06.00 uur vertrokken we met de trein, vlak voor ons einddoel, Gwalior, hebben we en uur stilgestaan. We waren er om 09.35 uur, de bus stond al klaar en we zijn direct naar het Gwalior fort gereden. Het fort ligt nogal dominant op een heuvel, maar het is en plateau en er liggen ook een paar paleizen op dit grote terrein.

We bezochten oa het 'Man Singh Palace' , gebouwd tussen 1486 en 1516. Het paleis is een labyrint van gangetjes, maar buiten zie je nog stukken van de ooit prachtige keramieken tegeltjes zitten, waar onder gele eendjes en nog wat mozaïeken. Het is vier verdiepingen hoog en staat bekend als de pré-Moghul-Palace. Verder bezochten we nog de 'Sasbahu-tempel' en de 'Teli Ka Mandir', een bijna Zuid-Indiase Tempel, waar de Britten in 1857 een fabriekje van hadden gemaakt.

Op de weg naar beneden hebben we een aantal gigantische 'Jain Rock Sculptures' bekeken, deze waren wel 20/30 meter hoog en zo uit de rots gehakt. Uitgehouwen in de 15e eeuw en vernield (althans de hoofden) in 1527, door een moslimleger. Zij worden momenteel weer hersteld, maar er is groot kleurverschil in de steen en dat is niet mooi. Eind van de middag kwamen we aan in Orchha. 313 km met de trein en 130 km met de bus.

De volgende dag na het ontbijt het dorp in gegaan, het werd namelijk overspoelt door vrouwen, ze waren er in grote getale. We zitten vlak bij de Betna rivier en zij stroomden onder begeleiding van muziek richting de 'chatris' om daar te gaan baden in de rivier. Het was één groot kleurrijk spektakel, de vrouwen kwamen van heinde en ver, een bad nemen en een offer brengen aan de God Ram. Het was de 'power for women' dag. Het waren de dagen na Diwali en nieuwe maan, dus dit ritueel hoort bij de eerste twee weken van nieuwe maan. Daarna op zoek naar een ticketoffice, om de paleizen te kunnen bezoeken, toen bleek, dat we aan de verkeerde kant aan het zoeken waren geweest. Nou ja, door alle drukte was het allemaal erg onduidelijk, voor ons althans! Maar gelukkig mochten we onder de belofte een kaartje te kopen later op de dag, toch de 'Lakshmi Narayan Tempel' in. Deze lag net buiten het dorp en dit was wel een bijzondere, van buiten een fort (een vierkant) en van binnen een tempel (een driehoek). Met van binnen 400 jaar oude muren en plafondschilderingen over de geschiedenis van deze regio, prachtig! Sommige kleuren waren nog zo mooi.

Daarna in het dorp nog de 'Chatturbhuj Tempel' bezocht uit de 16e eeuw. En daarna nog de moderne 'Ram Raja Tempel', daar moesten we onze schoen uit doen, maar door de offers, veel, heel veel zoetigheid plakte je bijna aan de grond vast en er waren veel wespen. We zijn er doorheen gerend! Hahaha.

Na de lunch zijn we naar het paleisareaal vertrokken, met oa de 'Jehange Mahal' en de 'Raj Mahal'. De eerste was echt een kruip door sluip door paleis, leuk gebouw voor 'wie is de mol'. Helemaal bovenin geweest, via smalle steile trappen, tot ik er een grote aap zag en de tweede met jong, deze pikte een zak eten van andere mensen, die ook net naar boven waren geklommen, ik ben het eerste gat ingedoken om weer naar beneden te gaan. Heb het niet op apen! De zon ging al aardig onder en het licht om te fotograferen werd steeds mooier.

In het tweede paleis ben ik ook helemaal naar boven geklommen, geen apen wel veel parkieten en een prachtig uitzicht. Vervolgens zijn we naar de rivier gewandeld om de zonsondergang te bekijken, waarbij de 'chatris', dit zijn herdenkingsmonumenten voor een paar hoge pieten, maar er liggen geen lichamen in! We stonden daarbij op een smalle brug, waar het verkeer, althans (vracht)auto's, bussen en tractoren om en om de rivier kunnen oversteken, als er een bus of vrachtauto komt, moet je maken dat je wegkomt, want als voetganger blijft er maar weinig plek over! De brug is ontzettend smal!

De volgende dag zijn we naar Khajurahu gereden, althans toen de bus eindelijk wilde starten, een afstand van 175 km. De wegen zijn over het algemeen in deze gebieden niet optimaal, dus tempo wordt er niet gemaakt. Met mijn ervaring twee jaar geleden probeer ik steeds voor in de bus te zitten. Toen we voor en spoorwegovergang moesten wachten en we daarna weer konden gaan rijden reed iedereen, vooral de grote vervoersmiddelen zich helemaal vast! Er zaten vlak voor de overgang aan beide kanten een bocht en de draai kon maar moeilijk gemaakt worden, maar goed wat achteruit en wat vooruit en een beetje wringen en toeteren kwamen we toch de spoorwegovergang over voordat de volgende trein zich meldde!

Om 14.30 uur kwamen we in Khajurahu aan. Snel wat gegeten en toen op fietsexcursie in de omgeving. Een beleving op zich, geen versnellingen, de stuur staat kort op he lijf, dus je zit al snel met je knieën tegen het stuur als je de bocht omgaat. We hebben de 'Chaturbhuja Tempel' bekeken, een boerenbedrijfje bezocht en een authentiek dorpje, waar we foto's mochten maken en waarbij de bewoners geld krijgen om voor de hele gemeenschap voorzieningen te treffen, zoals bijvoorbeeld goed sanitair. Mooie foto's kunnen maken. Zo mensen dit was het voor nu, nog bedankt voor jullie reacties en nu ik alleen ben komen de berichten wat sneller. Groetjes

• 09 December 2018 - 17:38

Joséphine:

Wat een prachtige verhalen en wat een avonturen beleef je weer. Zou er zo naar toe willen gaan. Ook `sweet memories`uit mijn jonge jaren toen ik 2x naar Bombay e.o. ging. Geniet ervan en zal graag je foto´s tzt zien. Nog veel plezier en goede reis. Groetjes van Ton _ Joséphine

• 09 December 2018 - 18:38

Joséphine:

Wat is het Man Singh Palace fabelachtig sprookjesachtig mooi. Daar kan je een week ronddwalen. Fantastisch. Heb even op internet gekeken. Echt genieten hoor. Groetjes

• 10 December 2018 - 10:23

Hans:

Mar Mar Mar, ben je met pensioen en dan moet je NOG om 04:00 je bed uit. Weet je zeker dat dat leuk is? ;) LOL Anyway, het zal bij globetrotters horen. En dus bij jou!
    Anyway, ik lees dat je er veel mooie ervaringen voor in de plaats terugkrijgt. Da´s aan jou wel besteed. Enjoy! Groetjes uut Montferland.

• 11 December 2018 - 07:08

Krijna:

Ha Marjo,

Ergens las ik eens ; reizen is hard werken.
    En wie reist kent veel verhalen of i.d.

Beide zijn voor jou van toepassing, nu elke dag een avontuur is.

Ik kijk uit dat je weer hier bent, ben benieuwd naar je foto,s

Nog een mooie gezellige tijd, en eten kun je soms maar beter alleen naar kijken!

Groetjes. Krijna.