Ganteyvallei - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Ganteyvallei - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Ganteyvallei

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

27 Oktober 2018 | Bhutan, Jakar

Na de 'prikkelende blote jeweetwels, hebben we de andere dag onze weg vervolgd via Trongsa naar de Ganteyvallei. Weer 188 km over de inmiddels welbekende weg.

Dus ondanks het latertje van gisteravond toch weer vroeg op pad. Met ook vandaag weer spectaculaire uitzichten, we passeerden de Yotong La pas (3425m), onderweg weer van alles te zien, oa verbouw van rijst, aardappelen en gerst.

Vlak voor de lunch hebben we de Dzong van Trongsa bezocht, gelegen hoog boven de Mangde Chu rivier, gebouwd in 1543, maar zoals hij nu is, stamt hij uit 1644. Deze Dzong is erg verbonden met de koninklijke familie van Bhutan, de mannelijke lijn, krijgen hier verplicht een opleiding van één jaar. Het is een schitterende Dzong, waar monniken danspasjes aan het oefenen waren voor hun festival in December.

Daarna de lunch in een groot restaurant, uiteraard een buffet, met ook weer met een mooi uitzicht op de Dzong.

Vervolgens ging het weer verder, stijgen, dalen en bochten. Bij een stupa, die lijkt op diegene uit Kathmandu zijn we even gestopt, het Chendebji Chorten, ook hier was men druk met het voorbereiden van een festival, even staan kijken hoe ze beelden maken met een soort kleefrijst! Althans de grondvorm en daar wordt daarna van alles opgeplakt, iets van het echte monnikenwerk! Daarna nog over de Pele La pas (3420m), hier zijn we er maar even uit geweest, harde wind en nog net geen hagel! Wel jammer, want ook hier wordt het herfst en de kleuren zijn mooi.

Uiteindelijk kwamen we aan in de Ganteyvallei, een gletsjervallei met ons hotel op 2900m. Brrr het is hier koud! Zeker als de zon weg is.

Deze vallei is bekend om de zwartnekkraanvogel, die hier overwinterd vanuit zijn zomergebied in Tibet. Hij vliegt dus de Himalaya over! Helaas hebben we er maar één gezien, die is aangevallen door een ander dier en nu vleugellam. Het is wel de periode, dat ze er zouden moet aankomen, maar ook hier merken ze dat de 'global warming' gevolgen heeft, zij komen steeds later in het seizoen. Overigens verblijft de kolonie er maar drie tot vier maanden, dan vliegen ze weer terug. De bevolking probeert men te betrekken bij dit project, zodat niet alle grond als landbouwgrond gebruikt gaat worden en de vogels genoeg ruimte en voedsel hebben om te overwinteren. Hier komen overigens de beste aardappels vandaan.

Daarna heerlijk gewandeld, het is overdag een lekkere temperatuur en heerlijk om te wandelen, zo'n drie uur op pad geweest.

Na de lunch nog het Ganteyklooster bezocht. Na dit bezoek ben ik met de bus weer terug gegaan naar het hotel. Het is namelijk niet toegestaan om zonder en gids te wandelen, maar over de weg mag dat wel!? Het blijft een land wat je blijft verbazen over al die regeltjes. Zoals de kledingvoorschriften in de Dzongs en tempels, waar soms dan ook weer van wordt afgeweken.

Gemiddeld is het, lange broek, lange mouwen of een shirt met een kraagje, dan mag het een korte mouw zijn!? Dan hebben we er ook nog één gehad waar dichte schoenen verplicht waren, terwijl bij de meesten de schoenen juist uit moesten. Maar gelukkig hadden we Wangchuck en Tine om ons weer op de juiste voorschriften te wijzen.

Ik heb hier erg genoten van de zuivere lucht en de rust. Gelukkig voelden Michelle en Hannah zich ook weer beter, zelf heb ik geen last gehad van de hoogte.

De volgende dag reden we richting Thimpu, een afstand van 155km. Het was weer een vroege dag dus vandaag. De eerste stop was weer de Pele La pas (3420m), nu strak blauwe lucht en voor het eerst hadden we zicht op de besneeuwde bergen van de Himalaya, op de grens van Bhutan/Tibet.

Vervolgens door naar Punakha, we komen meer naar het westen van Bhutan en dat betekend, betere en bredere wegen en meer verkeer. In Punakha hebben we de Punakha Dzong bezocht, deze ligt niet zoals gebruikelijk op een berg, maar midden in een rivier, de 'Pho Chu'. Er waren erg veel details in deze Dzong, hij heeft wel veel moeten doorstaan. 1897 een aardbeving, in 1986 een brand en in1994 een overstroming.

Daarna reden we over de Dochu La pas (3140m) met weer een schitterend uitzicht over de Himalaya, we hadden echt mazzel met het heldere weer. Ook stonden hier 108 stupa's ter nagedachtenis aan de oorlog met Assam, tot er in 1907 besloten werd om dit te beëindigen en een koning aan te stellen, zo is hier het koningshuis ontstaan. Om 17.00 uur waren we in Thimpu, de hoofdstad van Bhutan. Vanavond gaan we uit eten, YEAH!!! We hebben een budget, dus we mogen kiezen, de pizza ging er goed in! Hahaha, na al die buffetten en toch wel veel van hetzelfde met een kleine variatie.

Zo lieve mensen tot een volgende keer maar weer.

• 13 November 2018 - 01:46

Ulrich:

Mooi ook die stukjes geschiedenis die je vermeldt. Zit nu in de nachtdienst en heb even tijd om het allemaal te lezen. Gaat de nacht weer sneller. Marjo, geniet ervan!

• 15 November 2018 - 15:07

Krijna:

Ha Marjo,
    Lees de verslagen even terug, en leef mee met de beschrijving van de weg door de bergen.
    Het lijkt me prachtig en geen last van de hoogte of kauw je betel noot?
    Het woord hier voor pakt de computer niet.

groetjes .Krijna.

p.s het laatste berichtje was ook van mij.