Wat is het druk! - Reisverslag uit Delhi, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Wat is het druk! - Reisverslag uit Delhi, India van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Wat is het druk!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

26 September 2016 | India, Delhi

We zijn inmiddels al bijna weer op de helft van de reis. Het programma is behoorlijk vol, dus weinig tijd om te schrijven!
Nu dan maar mijn eerste verslag. Ik doe het per drie dagen dan is het nog een beetje te behappen.
Omdat er bussen reden tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol was ik ruim op tijd vertrokken. Maar alles ging vlot, er stond al een bus klaar en ik kon zo instappen en hij reed weg. Toen zag ik pas het bordje 'heeft u ingecheckt?' Eeeehhh nou nee dus, jammer dan! In de bus was toch geen controle.
Geluncht met koffie en cheesecake en ondertussen zag ik vliegtuig van de Emiraten aankomen. Het was 'huge' om het zo maar te zeggen, het is een A 380 en er kunnen 1631 passagiers in! We zijn keurig op tijd vertrokken en dan blijft het een wonder dat zo'n bak überhaupt de lucht ingaat. Ik kon gelijk al kennismaken met de groep want we zaten allemaal bij elkaar. Op één na, want die was al een dag eerder naar Delhi gevlogen.
We kregen tevens een voucher om een maaltijd te nuttigen in Dubai, omdat we een lange overstap hadden. Netjes van die lui! Ook was er een wijntje aan boord van het vliegtuig, wat altijd lekker is om de vakantie in te luiden.
Met Wendy en Annalien in Dubai een hapje gegeten. Wat een luchthaven zeg! Het was er retedruk om 0.30 uur. Veel luxe winkeltjes en niet echt goedkoop, maar altijd leuk om langs te wandelen.
Transport van het ene platvorm naar het andere ging met een snel treintje en een lift geheel van glas. Indrukwekkend!
Op onze wandeling stonden er ook her en der luie stoelen. Het is een mannenmaatschappij, jullie mogen 2 x raden wie er in die stoelen lagen?
Eén hint, het had geen borsten!
Voor de tweede vlucht ook weer een uitgebreide controle maar we vertrokken weer op tijd. Het was een kleiner toestel en dat merkte je gelijk, minder luxe en minder beenruimte.
Een hazeslaapje gedaan en ook in Delhi kwamen we keurig op tijd aan.
Ondanks mijn internetvisum was het evengoed een gedoe om het stempel in je paspoort te bemachtigen. Er kwam nog een foto bij en vingerafdrukken van beide handen. Deze lukten bij veel mensen niet in één keer, ook niet bij mij (iets met zweethanden door de warmte of zo) dus dat ging allemaal erg langzaam.
In de hal stond Hans onze reisbegeleider ons al op te wachten. Nog bij twee automaten geprobeerd geld te pinnen, maar nee hoor het lukte helaas niet om Indiaas geld te bemachtigen.
Vervolgens in de maandagochtendspits naar ons hotel gereden, dat duurde wel even het was heel, heel erg druk!
's Middags met de groep de stadstour door Delhi gedaan. Oa naar de plek, waar Mahatma Ghandi gecremeerd werd de 'Raj Ghat'. Hier konden we al vast wennen aan het ritueel, schoenen uit voor je een tempel binnen gaat. Na de lunch zijn we naar 'Humayun's Tomb' gereden een voorbeeld van hoe de 'Taj Mahal' later zou worden. Gebouwd in het midden van de 16e eeuw, prachtig en veel beeldhouwwerk. Verder langs het presidentieel paleis gereden en als afsluiter naar de 'Gurudwara Bangla Tempel' een Sikhtempel, net na 1664 gebouwd, nadat de achtste Sikh guru was overleden. De mannen zijn bekend met hun om het hoofd gedrapeerde sjaal, zo'n 11 meter dunne stof die op een bepaalde manier om het hoofd gewikkeld wordt. Een prachtige tempel, hier gingen behalve de schoenen uit ook een doek(je) op ons hoofd, handen werden wassen en we moesten met onze voeten door een bak water lopen! Binnen mochten we niet fotograferen, maar buiten was ook genoeg te beleven. Opvallend hier was, dat de mensen voordat ze deze tempel binnengaan eerst de drempel aanraakten, soms ook knielden, dit werd binnen weer herhaald bij het 'heilige boek' en als ze de tempel verlaten, keerden ze zich om en raakten de drempel nogmaals aan. Er zaten ook drie mannen muziek te maken met gezang, dit hoorde je ook buiten. Het zingen stopt, zodra het boek 's avonds wordt gesloten.
Er was buiten de tempel ook een grote vijver waar in gebaad werd, dit dan weer voornamelijk door mannen. Moeders baadden wel hun kinderen, maar bleven zelf op de trap zitten.
Vervolgens mochten we in de keuken kijken, waar dagelijks door heel veel vrijwilligers honderden maaltijden worden gemaakt, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen arm of rijk, iedereen zit naast elkaar op de grond zijn maaltijd te eten. Zeer bijzonder! Wij kregen 'çhai' en mochten ook wat proeven van het eten.
De Sikhs staan bekend om hun gulheid.
Terug in het hotel maar wat cash gewisseld, we hebben daar in de buurt wat gegeten en vervolgens om 21.30 uur knock out! Ik was ruim anderhalve dag wakker!
Nou hier laat ik het even bij, want het is nu ook al weer bijna middernacht. Tot gauw

• 06 Oktober 2016 - 09:40

Ike:

Wat een prachtige reis geniet ervan