Oceanwide Expeditions! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Oceanwide Expeditions! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Oceanwide Expeditions!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

06 Februari 2016 | Argentinië, Ushuaia

Na zo'n 3800 zeemijlen (ruim 7000 km) zijn we weer terug in Ushuaia.
Ik wil toch nog een klein resumé maken, voordat ik aan het laatste stukje in Buenos Aires begin.
Want Oceanwide Expeditions heeft wel een missie. Zoveel mogelijk mensen bekend maken met bijzondere gebieden (ze gaan ook naar de Noorpool) en het belang van bescherming van deze gebieden. Denk hierbij aan de opwarming van de aarde, de Noord- en de Zuidpool zijn zeer gevoelig voor weersinvloeden en op beide polen gaan de gletsjers achteruit en worden ze kleiner!
Mede daardoor zijn er strenge regels opgesteld om aan land te kunnen, meestal met een beperking van maximaal 100 mensen tegelijk om zo de 'wildlife' niet teveel te verstoren. In de meeste gebieden mogen ook maar twee landingen per dag plaatsvinden.
Door het enthousiasme, kennis en kunde van onze gidsen heb ik er volop van kunnen genieten. Bij deze wil ik de expeditieleden in het kort even voorstellen. Te beginnen bij Jim, de expeditieleider; Is in 1990 begonnen op Spitsbergen om daar gansen te vangen en te voorzien van ringen toen hij nog student was. Later heeft hij veel gereisd over de Noordpool gebieden en later ook op een 'researchstation' op de Zuidpool. Hij is vooral geinteresseerd in de historie en de exploitatie van deze gebieden. Verder is hij geinteresseerd in de 'polarbears'. Tevens heeft hij vorig jaar een boekje uitgegeven; 'Shackleton - A life in Poetry'.
Daarna hadden we Ali; zij komt ook uit Engeland, zij leefde 15 jaar in Stanley op de Falklands, als onderwijzeres. In 1997 heeft ze 9 maanden op South-Georgia gewoond, zij hield zich toen al bezig met bescherming van de flora en fauna, zowel op de Falklands als op South-Georgia, zij werkte daar op het postkantoortje en verder heeft ze in die maanden op South-Georgia veel gewandeld en geskied op de altijd aanwezige sneeuw daar. Zij heeft op meerdere cruiseschepen gewerkt voordat ze aan boord kwam van de Plancius en dit werk afwisseld met haar werk in Northumberland in Engeland. Zij wist echt alles over de pinguïns, de vogels en de plantjes in dit gebied.
Tobias komt oorspronkelijk uit Duitsland, hij heeft zich verdiept in de geologie, en de onderzoeken die plaatsvinden over de hele wereld 'mining' en de metalen die her en der uit de grond komen. Heeft veel ervaring opgedaan in os Australie, Canada en IJsland en de Poolgebieden. Tobias vertelde over het ontstaan van het gebied waar wij met ons schip bevonden.
Andreas; geboren in Botswana, maar in Zweden opgegroeid alwaar hij biologie studeerde. Is berggids in Zweden sinds 2003. heeft verschillende onderzoeken gedaan os naar stokstaartjes in de Kalahari woestijn en zeeschildpadden bij Costa Rica, als ook onderzoek van gletsjers in het noorden van Zweden, een plek Svalbard genaamd. Een deel van het jaar, leeft hij in het noorden, met maar enkele andere mensen en vooral voor onderzoek. Sinds 2011 begeleid hij ook reizen naar Antarcrtica.
Christian; afkomstig uit Duitsland, maar na zijn eerste kennismaking met Noorwegen daar min of meer niet meer weg te slaan. Hij heeft de Noorse landen onderzocht, te voet, met ski's en over zee met de kajak. Hij is freelancer en begeleid avontuurlijke reizen in de buurt van Groenand, Spitsbergen en Antarctica sinds 2009. ook hij woonde drie jaar in Svalbard. Hij is tevens kajakinstructeur, hij begeleid meerdere weken lange tochten!
Gérard; een Fransman, die Engels spreekt met een zeer zwaar accent, soms bijna niet te verstaan, maar ook zeer bevlogen. Stond altijd al snel op het dek, gewapend met een verrekijker en een camera. Hij heeft jaren als berggids gewerkt in de Alpen, al vanaf zijn 13e jaar! In 1986 ontdekte hij de Noordpool. Deed een aantal expedities op de ski's op groenland, Spitsbergen, waarvan één naar het magnetische en geografische middelpunt van de Noordpool! 15 jaar combineerde hij het IT werk met gidsen van expedities In 2009 is hij professioneel gaan gidsen. Hij woont als hij niet reist in de Provence, zoals hij ons vertelde met een aantal Nederlanders in de buurt! Hij is zeer geinteresseerd in gletsjers, de geschiedenis van de aarde en vogels.
Als laatste was er nog Beau; Opgegroeid in het noorden van Canada, hij heeft zich bekwaamd in het sporen lezen van 'wildlife', het omgaan met een wapen. Heeft in skiresorts gewerkt en op verschillende expeditie schepen gewerkt, zowel in het Noordpool - als het Zuidpool gebied. Verder houdt hij erg van Afrika en woont hij momenteel in Duitsland, in Dresden.
Dit waren de 7 mensen die ons begeleidden naar de wal of op een tour met de zodiacs.
Hierna nog één stuk en dan is deze reis echt voorbij!

• 07 Maart 2016 - 16:59

Krijna:

Hoi Marjo,

Wat een interessant team hadden jullie en het waren niet de eerste de beste,d w z ieder had een gedegen opleiding en ervaring.mooi dat door die reizen ook her respect mee gegeven wordt voor de natuur.

Ik kom er nu pas aan toe om je verslag te lezen.

Marjo groetjes maar weer, Krijna.