Hammam! - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Hammam! - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Hammam!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

10 November 2013 | Marokko, Casablanca

Vanmorgen werd ik wakker met nog een varkensoog, ik loop nu met twee varkensoogjes.
Gelukkig kon men in hotel mij aan het adres van een spoedapotheek helpen en die was niet ver van het hotel. het was weer eens een feestdag ( islamitisch nieuwjaar) dus weer veel zaken gesloten!
Daarna hebben door de buitenwijken van Essaouira gezworven, erg leuk. In eerst instantie was het een vrij sjieke wijk, met leuke afwisselende bouwstijlen van de flats. Maar naarmate we verder liepen werd het toch wel armoediger, veel roestige schotels aan de muur, het wasgoed hing overal te wapperen of lag te drogen in de zon, onwijs veel kinderen die buiten speelden, voetbalden,muziek maakten of naar ons keken en alleen maar konden giechelen (2 tienermeiden). Geen toerist te zien hier, ook werd er maar mondjesmaat Frans gesproken.
Uiteindelijk wilden we naar de Medina, maar de weg vragen viel niet mee, wij waren inmiddels onze plattegrond afgelopen en hadden geen idee meer waar we waren, maar we kwamen steeds een stukje dichterbij. Twee dames adviseerden ons om een 'calèche' te nemen en wij dachten, dat is een goed plan. Maar de meneer op de bok verstond ons niet of hij wilde niks verdienen, hij vertrok geen spier en reed weg zonder ons. Wij kregen er een lachaanval van, het was zo'n idiote situatie. Nou ja, dan maar lopen.
Als laatste vroegen we een vrouw de weg, zij sprak geen Frans maar zij liep een stukje met ons mee om zo de weg te wijzen. En toen stonden we ineens in de Medina, we kwamen binnen bij de voormalige Mellah, dit is het gebied waar vroeger erg veel Joden woonden. Je hebt ze in bijna alle steden van Marokko, alhoewel de de groep Joden, die nog in Marokko wonen erg klein is geworden.
We zijn dwars door de Medina gelopen en hebben bij de haven op een dakterras geluncht. Ik had erg veel last van mijn ogen en hield er een koel flesje tegenaan, toen kwam de ober met wat ijs aan op een bord om te koelen, zo schattig!
's Avonds heerlijk gegeten in de Medina.
De andere dag zijn we met 6 vrouwen naar een authentieke Hammam gegaan, 3 uit onze groep, 1 uit de parallelgroep en de beide reisbegeleidsters. Het werd een gezellige ochtend!
We hebben eerst inkopen gedaan in de souk, scrubwashand, zeep, henna voor op het lijf en ghanoud voor in het haar. Suzan had twee 'wasvrouwen' geregeld, die ons zouden scrubben.
Het was een zijstraatje van een zijstraatje, nooit te vinden als je er niet bekend ben. Eén van de vrouwen van ons groepje had op het toilet al kakkerlakken gesignaleerd, maar in de 'was'ruimtes heb ik ze niet gezien.
Wij mochten onze onderbroek aanhouden, de rest moest uit. In de wasruimte waren twee stenen bakken, één waar heel erg heet water uitgehaald werd en één met koud water, waarmee het warme water wordt aangelengd.
Dit werd in grote emmers uit die bakken gehaald en met een soort plastic schep werden we natgegooid. We zaten echter eerst in een ruimte die te koud was, en dan komt er niet zoveel huid los om te scrubben, dus verkasten we naar een warmere ruimte. Daarna kregen de vloeibare zeep in onze handen gedrukt en moesten we ons inzepen ( het leek wel een soort groene zeep). Daarna werden we weer afgespoeld en werden we één voor één gescrubd door de scrubvrouw, ik vond het heerlijk! Bij mij kwam er echter niet zoveel dode huid af.
Vervolgens werd dit ook weer met ruim water afgespoeld en kregen de hennapap in onze handen om onze huid mee in te smeren, inmiddels was de onderbroek ook uit en wij vroegen ons af waarom we hem in eerste instantie aan moesten houden! de wasvrouw deed onze ruggen en voeten masseren en vervolgens kwam er nog een papje van het ghanoudpoeder voor in je haar, na een minuut of 10 werd alles er weer uit- en afgespoeld met weer heel veel water. Als laatste kon je jezelf wassen met je eigen shampoo en zeep. de henna liet echter wel wat sporen na, vooral op mijn vingernagels, op mijn tenen zat nagellak dus dat viel mee. Er waren ook Marokkaanse vrouwen en kinderen in de Hammam, erg leuk!
Daarna was de ceremonie voorbij en waren we zo'n 2,5 uur verder in de tijd.
Ik ben teruggegaan naar het hotel om er vervolgens weer op uit te trekken richting haven en Medina, ik ben lekker over het strand gaan lopen en dat was dan bij laag water een minuut of 20. Nique was met een andere groepsgenoot op stap en die zag ik pas weer aan het eind van de middag, bij een prachtige zonsondergang.
Ik heb nog over een mooi schilderijtje proberen te onderhandelen, maar de winkelier was zo heel erg ongeinteresseerd, dat ik dacht: stik maar in je schilderijtje, het was nl kapot bij de hoeken omdat het al lange tijd opgespannen was en het waarschijnlijk ook al heeeeeel lang in zijn winkel lag, maar hij wilde het spel niet spelen. Vervolgens heb ik wel op straat een schilderijtje gekocht van de maker zelf. Verder ben ik in een paar werkplaatsjes geweest van houtbewerkers. Zij werken met thujahout en citroenhout, zij maken hier inlegwerk van, heel erg fijn werk. Het is niet mijn stijl, het is wel pietepeuterig werk, daar heb ik dan wel weer bewondering voor.
Ook terug weer langs het strand gewandeld en bij een strandtent van de zonsondergang genoten. Het is een bekend gebied voor surfers en kitesurfers, dat leverde weer mooie plaatjes op.
's Avonds hebben we min of meer onze laatste avond gevierd, omdat we de andere dag pas laat in Casablanca zouden aankomen. We gaven Suzan onze tip, er waren leuke kaarten gekocht en er had iemand een speech voorbereid, het was erg gezellig.
Met een groot deel van de groep lopend naar het hotel gegaan.
De laatste dag zijn we om 08.00 uur vertrokken richting Casablanca, de vier weken zijn om! We hadden andere busjes en weer andere chauffeurs, het was een prachtige route langs de kust, waar men op sommige stukken 50 - 100 meter tussen de weg en de zee allerlei groenten verbouwden! Ondanks de zilte lucht groeide en bloeide hier van alles.
De koffiestop was in Safi, een pottenbakkersdorp, met wat mooie keramische dingen maar ook met heel erge kitsch! vooral de kleuren. Hahaha, je moet er maar van houden.
In El Jadida hadden we de lunch en hebben we daarna de Citerne Portugaise bezocht een onderwaterreservoir, ooit door de Portugezen gemaakt. Hier werden ooit opnamen gemaakt van de Orson Welles film, Othello, bepaalde scènes spelen zich hier af.
Ook de stadswallen waren erg mooi. In 1502 vestigden de Portugezen zich hier in dit stadje.
Op de tolweg, één van de weinigen die we gereden hebben gereden deze vier weken nog een eenzijdig ongeval gezien. Er kropen net vier jonge gasten uit de op zijn kop liggende auto. Knap gedaan hoor, over de kop met zo weinig verkeer!
Vervolgens zijn we bij Casablanca in de file belandt, het was er een gekkenhuis en we hebben er ruim anderhalf uur over gedaan om bij het hotel te komen.
Nou de zaterdag is bekend, om 08.00 uur reden we naar de luchthaven en we hadden een zeer voorspoedige vlucht.
Terug in de trein met een stel uit Bergen, dat in de parallelgroep zat. Stonden we op Schiphol te wachten, kwam de trein eraan, maar die reed niet ver genoeg door,gevolg, iedereen ging er bij de eerste deur in. Dat duurde natuurlijk nogal lang. Er werd omgeroepen, dat er nog meer deuren in de trein zaten, maar iedereen bleef bij de eerste deur, wachten om er in te kunnen, geen zin om met bagage te slepen. Stonden we hutje mutje voorin de trein zei ik, hij had toch ook gewoon een stukje kunnen doorrijden? Reageerde de machinist, die dit waarschijnlijk had gehoord, Deze trein kon niet verder rijden. Wij keken elkaar allemaal aan en lagen allemaal in een deuk.
Om 18.00 uur kwam ik aan in Alkmaar en het was er net zo nat als toen ik 4 weken daarvoor was weggegaan.
Dit was het voor nu, een resumé en de foto´s volgen nog.

Groeten van Marjo

• 27 Juni 2014 - 14:48

Bette:

Mooie foto's Marjo ik heb ervan genoten!!!!