Stekers en ander gevaarlijk materiaal! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu Stekers en ander gevaarlijk materiaal! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

Stekers en ander gevaarlijk materiaal!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

02 Maart 2011 | Brazilië, Brasilia

Hoi chicos y chicas, het kan dus allemaal nog heel veel erger. We vertrokken de andere dag naar de 'wetlands', de Pantanal. Na een uurtje of vier rijden, ondanks de korte vertraging van een eenzijdig ongeval. Een vrachtwagen met kratten vol flessen rum was geschaard en lag dwars over de weg. Voor ons een mooie toiletstop en gelukkig manouvreerde Benny onze truck er keurig omheen door het gras (zijn ze hier gewend, lees een aantal verslagen terug!) werden we opgepikt door een open truck, daarna was het nog eens anderhalf uur hobbelend over een 'dirt road' naar de Pousada. Ik moet zeggen, ik vond het er fantastisch, maar het is hier regenseizoen en zodra de truck stopte werden we aangevallen door legers van deze stekertjes (muggen dus!). Het rook dus een uur in de wind naar insektentroep en verder alle kleren aan ondanks de warmte en de hoge luchtvochtigheid! We hadden daar een aantal activiteiten. Onze meidengroep ging de eerste dag paardrijden en 's middags een boottochtje. Maar goed ik heb die ochtend heerlijk liggen chillen in een hangmat en met verbijstering gekeken naar een oude dame die in de buurt zat, zij begon te praten tegen twee papagaaien die in de boom boven haar zaten. Het zijn de grootste soorten die hier in het wild rondvliegen en één van de twee kwam op een gegeven moment naast haar zitten en zij maar praten tegen hem en over zijn koppie krabbelen en de papagaai gaf haar kusjes, ik vond het zo fascinerend om dat te zien, een wilde papagaai!? De andere vertikte het om naar beneden te komen, ik kon daarna van heel dichtbij foto's nemen van dit dier, geweldig!
Na een heerlijke lunch en een siesta, gingen we de boot in om wild te spotten. Ook hier werden we als we stillagen aangevallen door legers muggen. Maar we hebben aardig wat wild gespot, vooral veel kaaimannen. Alex, onze gids ving een paar visjes voor zijn grote vriend, Brutus, een zeer grote kaaiman, die uiteindelijk op zijn klappen zich liet zien. Hij moest natuurlijk wel wat doen voordat hij de visjes kreeg. Ik vond het maar niks, die berekende kleine oogjes en die grote bek, zo vlak naast de boot! Maar alles is goed gegaan. Daarna konden we nog gaan zwemmen in de rivier, maar ik liet het deze keer voorbij gaan. Niet zo'n zin met al die kaaimannen, piranha's en het kadaver, wat we eerder hadden gezien van een dode kaaiman brrrrr. Alex had gezegd, dat er ook jaguars leven in de Pantanal en op de terugweg, ongeveer 2 km voor onze pousada, zag ik haar net van een dode boom die in het water lag springen WAUW, dit was helemaal te gek zeg. Alex ging helemaal uit zijn dak en hij maakte lokgeluidjes. We konden haar goed zien en na tien minuten zag ik ineens een klein koppie naast haar, zij had nog een jong bij haar. WAUW! Alex vertelde dat het relatief zelden is dat je ze ziet en dit zijn dus van die momenten dat ik zo gigantisch baal dat mijn fototoestel is gejat! Boeventuig! Gelukkig heeft Cara mooie foto's kunnen maken.
Toen we terugkwamen liep Alex alleen maar te glunderen en te stralen en vertelde het aan iedereen die het maar wilde horen, geweldig. Hij kon er niet genoeg van krijgen om mij te bedanken. En dat vond ik natuurlijk wel leuk!
Ik ben me die avond te buiten gegaan aan de caparinhas (een soort mojito zonder de mint)een lekker fris drankje, maar wel een verraderlijk drankje! Ik lag vrij laat in bed, ik lag er net drie kwartier in, in mijn eerste slaap, toen ik werd wakker gemaakt door mijn kamergenoten. Zij hadden moeite om mij wakker te krijgen, eerste slaap, oordoppen in! En een paar drankjes op!Toen bleek dat het bovenste bed van het stapelbed naar beneden was gezakt. Gelukkig was het nog niet mijn tijd, haha, maar het was wel een linke situatie. Met zijn drieen het bed weer goed gezet en we zijn weer gaan slapen. Maar Emma, die boven mij lag was erg woelig in haar slaap en ik had al gezien, dat een van de poten van het bed niet goed stond. Emma was naar de wc gegaan en zag het bed op half zeven hangen toen ze terugkwam, zij wist ook niet wat ze zag en was blij, dat ze er niet inlag!
De volgende ochtend was het tijd voor het vangen van onze lunch, piranhas! Iedereen ving wel wat, maar ik heb alleen maar een sardien gevangen, verder vraten ze allen mijn vlees van het haakje en dat was het! Geen foto dus met een piranha. Ik heb er wel drie gegeten tijdens de lunch, heerlijk al zit er niet zoveel vlees aan! Ze waren wel erg lekker klaargemaakt.
's Middags met de truck weg, alleen een stuk gereden, dit ook vanwege de muggen. Andere keren wisselen ze dit af met een wandeling! Nadeel alle dieren zijn allang vertrokken doordat de truck zo'n herrie maakt. Bij een stop zagen we echte cowboys, die een kudde koeien naar de kraal dreven, dat ging niet helemaal zoals het hoorde. Een kalf liep steeds weg, werd gevangen met een lasso, maar was inmiddels in een bijennest belandt, de cowboys kwamen daar niet in de buurt. Gelukkig kwam het daar zelf na enige tijd weer uit. Maar een grote stier die ook niet wilde volgen, sprong over de afrastering hilarisch om te zien.
Op de terugweg, toen het inmiddels donker was geworden nog kaaimannen gespot, met een groot licht erop, zie je vooral hun rooie oogjes oplichten, een apart gezicht. Verder nog een toekan en een spin van ongeveer 15 cm gezien. Het blijft me overigens verbazen, dat een toekan in een boom kan zitten en kan vliegen met die grote snavel van hem, je zou denken dat hij zo naar beneden duikt met zijn snuit in de aarde.
De andere dag weer weg, Claire was blij, die had een afschuwelijke allergische reactie op de muggensteken gekregen en heeft anderhalve dag in onze aircokamer doorgebracht. Ze zag er niet uit, leek wel of ze de mazelen had! En dat voor deze ijdele onzekere vrouw!
Daarna twee bushcamps, waarin we heel veel regen hadden en de tweede bushcamp heb ik een upgrade genoemen. Er waren twee motels aan de overkant van de snelweg, nou die steek je dus gewoon over. We waren met z'n vijven. Toen we in de kamers kwamen hebben we alleen maar dubbel gelegen. Het bleek een sexmotel! spiegels overal, condooms op het nachtkastje in alle smaken en kleuren! pornofilms op de tv. en een menu, waar je van alles kon bestellen, oa. een man of vrouw, dildo's en andere sexspeeltjes! Hilarisch, de dames bij de receptie zullen wel hebben gedacht. Waarom nemen ze allemaal een aparte kamer en waarom bestellen ze niks? Volgens mij waren we ook één van de laatsten die vertrokken. Lachen. Nou ik stop voor deze keer, morgen gaan we naar Rio en ik ben blij dat het kamperen over is, want we hebben veel regen hier op dit moment. Liefs Marjo
O ja Anja een fijne verjaardag, doe iedereen maar de groetjes van me.

• 02 Maart 2011 - 17:46

Riet Keizer:

Ha die Marjo. Weer een heel lang en gezellig verhaal . Wel enge beesten overal. Ik heb in Kenia wel krokodil gegeten. Erg lekker! Ik zoek iedere keer alle plaatsen op waar je ook bent. Soms erg moeilijk te vinden, maar je moet er wat voor over hebben. Verder nog een goede reis en veel plezier.Liefs.

• 02 Maart 2011 - 18:13

Albert:

Toevallig afgelopen zondag een uitzending gezien van 3 op reis waarin hetzelfde gebied werd bezocht. Het leek mij prachtig daar en ook zij waren op zoek naar een jaguar, maar vonden er geen. Nou je hebt hiermee in ieder geval heel veel geluk gehad! Nu nog een weekje carnavallen en dan zit het er al weer op. De tijd vliegt en wij zijn erg benieuwd naar de foto's. Tot volgende week vrijdag.

• 02 Maart 2011 - 19:09

Shirley:

hoi Marjo.

Ik hoop dat je niet helemaal lek bent gestokken door de muggen.
    En ik denk dat je een fantastische reis aan het maken bent.

Groet Shirley

• 02 Maart 2011 - 19:38

Marja:

heb je goede DDT voor de muggen of kom je ook pokdalig thuis?? Niet te hopen! En nu nog feesten in Rio!!! Te gek!!!