'King of the jungle'! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu 'King of the jungle'! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marjo Minnen - WaarBenJij.nu

'King of the jungle'!

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

17 Februari 2008 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal;
Dit bericht komt wel erg snel na het vorige, maar als je een paar dagen niet in staat bent om te schrijven loop je al gauw achter.
Maar goed ik ben blij dat iedereen nog geniet van mijn verhalen, want ga er maar goed voor zitten de 'grande finale' komt er aan!
Maar eerst Kabale, deze plaats ligt op 2000 meter en het was er heel erg koud, mijn thermospulletjes kwamen goed van pas. Toen wij opstonden voor de rit terug naar Kampala, hield de plaatselijke disco het net voor gezien met zijn muziek. Je raad het al, bijna niet geslapen. De rit was erg leuk, we hadden lunch bij de evenaar en daar kon je de proef zien met het water wat ten noorden ervan rechtsom draait en ten zuiden ervan linksom. Op de evenaar zelf, liep het water in een recht lijn het putje in. Ook die nacht niet zoveel geslapen, want er was nogal veel herrie in de bar en toen het daar rustig werd, werden we wakker gehouden door een bok en een geitje en een paar honden die op deze twee reageerden. Nou ja het kon niet zoveel kwaad.
De andere dag ben ik naar Jinja gegaan en daar heb ik meegeholpen in een 'communityproject'. Opgezet door een engelse toerleider van de overlandtrucks.
Er was daar van alles te doen, maar vooral richtte ze zich op het onderwijs aan de kinderen. We hebben daar met negen man in een uur tijd, drie klaslokalen geschilderd inclusief de schoolborden. Leuk om te doen, ik was alleen een beetje blauw van de verf. Ze hadden een felblauwe kleur gekozen en het moest water voorstellen (de zee).
's Middags weinig gedaan. Daarna gingen we de 'rafters' ophalen, die waren een stuk de Nijl afgegaan. Hier hoefde je geen steile klif omhoog te lopen, je kon zo vanaf de oever de bus in.
De andere dag al om 03.30 uur ons bed uit ivm de terugvlucht naar Nairobi, deze was om 07.00 uur. In Nairobi stond Alois( de eerste chauffeur,die ik van Kaapstad tot Nairobi had) weer voor ons.
We gingen naar het Nakuru National Park, want we wilden nog wel wat luipaarden zien en die zouden daar moeten zijn! De weg erheen was weer eens erbarmelijk, een en al hobbel en heel veel stof. We sliepen weer midden in de jungle op een 'campsite'. Na het opzetten van de tent zijn we naar het meer gereden, alwaar duizenden flamingo's het water roze kleurden. Er waren daar ook veel pelikanen, maar die zie je hier overal, zelfs in de steden zitten ze op daken van huizen.
Omdat ik de laatste nachten niet al te best had geslapen, lag ik er na het eten al vroeg in. Weer moesten we voorzichtig zijn bij de nachtelijke toiletgang. Net na middernacht moest ik natuurlijk weer eens, maar ik had niet zo'n zin om te gaan. Alhoewel ik op nog geen 8 meter van toilet afstond.
Iedereen kent het lied wel van: 'in the jungle, the mighty jungle the lion sleeps tonight'. Nou niet deze nacht!
Ik ben toch weer in slaap gevallen en om ongeveer 02.00 uur werd ik wakker van luide dierengeluiden en het was erg dichtbij. Ik dacht aan buffalo's, die ons kamp waren binnengekomen. Maar de andere ochtend hoorde ik dat het leeuwen waren geweest. Het waren er drie een vrouwtje en twee mannetjes, die met hun gebrul een luipaard op afstand hielden. Alois, die een beetje aan de zijkant stond met zijn tent, heeft ze de hele tijd geobserveerd en in de gaten gehouden en hoopte maar, dat er niemand zijn tent uit zou komen. Het gebrul was zo heftig, dat ik de grond voelde trillen alsof er een aardbevig was. Ik vond het best wel eng en durfde me ook bijna niet verroeren in mijn tent.
Maar ook moest ik nog steeds naar de WC. Om ongeveer 03.00 uur, het was toen alweer een tijdje rustig geweest, dacht ik, ik waag het erop. Ik had gelukkig dit keer een tent, waarvan ik de ramen aan de binnenkant kon opendoen, dus eerst gekeken, en geschrokken, van wat later mijn eigen schaduw was. Haha, je wordt echt paranoia in de jungle. Uiteindelijk mijn tent opengeritst, weer links en rechts gekeken, de afstand naar het toilet gepeild en voor mij een nieuw wereldrecord gelopen. Terug van het toilet hetzelfde, ik had mijn tent opengelaten, zodat ik er zo weer in kon duiken. En zodoende lag ik een paar minuten later weer in mijn tent. Later hoorde ik meer mensen naar het toilet gaan. De andere ochtend hoorde ik van Alois, dat de leeuwen er toen nog steeds waren, zij lagen achter het toiletgebouw, ik kon ze dus niet zien en reageerden wel op het doortrekken en het geklap van de deur, maar ze bleven liggen. Alois hield zijn hart vast en lag te bedenken wat te doen als de leeuwen wel waren opgestaan. Als ik geweten had, dat het leeuwen waren geweest weet ik niet of ik naar het toilet was gegaan, maar aan de andere kant ik ben daarna wel weer lekker in slaap gevallen en blijkbaar is het mijn tijd nog niet.
Nou het was in ieder geval wel het gesprek van de dag tijdens het onbijt, want iedereen was toch wel bang geweest.
Tijdens het ontbijt, werden we omringt door bavianen, die op ons eten uit waren. Nou het is er een gelukt, om mijn halve pak yogurt van de tafel te grissen, hij zat het even verder lekker op te peuzelen.
Die dag een 'gamedrive' door het park. Veel gezien, oa een luipaard, maar dat verdween net tussen de struiken helaas. Maar wel een witte en een zwarte neushoorn, verder veel van wat ik al eerder had gezien. Aan het eind van de dag zijn we naar 'Lake Naivasha' gegaan. Daar zaten wel nijlpaarden, maar die konden niet op de camping komen, maar we moesten bij het water wel op onze hoede zijn!
Eindelijk weer eens een rustige nacht!Afgezien van zo'n 12 gakkende ganzen, die zo af en toe een snaveltje opendeden.
De andere dag niet zoveel gedaan, maar aan het eind van de middag genoten ven een 'high tea' in het huis van Joy Adamson, zij werd bekend met het grootbrengen van een leeuwenjong en zij heeft daar een boek over geschreven: 'born free', ik denk dat velen het wel kennen, er is ook een film en een tv serie ooit van geweest in de jaren zestig. Een prachtig huis, aan het meer en ik kan me voorstellen dat ze zich daar erg prettig voelde. De hapjes bij de thee waren heerljk.
En sinds gisteren weer terug in Nairobi, we waren al erg vroeg hier. We hebben een kamer met zijn drieen en verder heb ik vooral in de zon bij het zwembad gelegen.
Ik denk dat dit mijn laatste bericht is uit Afrika, zodra ik thuis ben, zal ik zo snel mogelijk proberen wat foto's erbij te zetten, zodat jullie een indruk krijgen van deze prachtige trip. Ik vond het bijzonder, maar ik merk ook, dat het nu genoeg is. Ik had niet zoveel puf meer om nog energie te steken in de nieuwe groep en het voelt goed om deze week weer naar huis te gaan. Jullie horen nog van me. Marjo

  • 17 Februari 2008 - 11:12

    Keizer,Riet:

    Hallo Marjo, Nog even een laatste berichtje. Voor je het weet zit je weer in Alkmaar. Ik heb weer erg genoten van je berichten,maar ik vind het toch wel leuk, dat je weer naar huis komt. Ik wens je een goede thuiskomst en tot spoedig ziens. Liefs, tante Riet.

  • 17 Februari 2008 - 14:24

    Jos:

    Jammer, dat het er bijna op zit.
    Ik had nog veel meer spannende verhalen van jou willen lezen! Ik kijk uit naar de eerst foto's

  • 17 Februari 2008 - 14:31

    Marjan:

    Wow! Marjo, je hebt echt schrijverstalent, ik heb van je verhalen genoten! Goede terugreis gewenst en voel je maar weer lekker welkom thuis. Tot ziens. Liefs, Marjan.

  • 17 Februari 2008 - 15:15

    Herman & Bert:

    Welkom thuis, goede reis, ik hoop dat het dat geworden is van wat je ervan verwacht had. Een droom die uitkomt of zoiets. Leeuewentemmer!!!
    Laat die foto's maar komen.
    Groeten.

  • 17 Februari 2008 - 15:28

    Krijna:

    Dag Marjo,
    Gelijk maar een berichtje er achteraan.
    Ik moest lachen om het verhaal van de baviaan die je te slim af was,ik zie je gezicht voor me,het zijn ook geen kleintjes om ruzie mee te maken.
    Geniet nog maar lekker van de zon dat doen wij ook op het moment.
    hr gr Krijna.

  • 18 Februari 2008 - 20:35

    Ellen Broug:

    hallo Marjo,
    Wat een heerlijke reis,met spannende avonturen.Ik heb je trouw gevolgd en meegenoten.Neem waardig afscheid van het machtige Africa,je hebt vast wel een idee voor een passend ritueel{....)en een goede reis naar huis.
    een koude groet!! Ellen

  • 19 Februari 2008 - 01:33

    Mirjam:

    Hoi marjo
    Bbedankt voor je verhalen. nog even en je bent weer thuis. Zal wel even vreemd zijn denk ik. Alles weer zo schoon en overvloedig hier!! Wel gezellig dat je er straks weer bent. geniet nog lekker en alvast WELKOM weer in ons Hollandje.
    Liefd mirjam

  • 19 Februari 2008 - 12:50

    Coby En Willem:

    Hi Marjo. Een geweldige reis heb je gemaakt en het is nu bijna teneinde. Ik heb je reisverslag goed gevolgd en hoop ook nogeens je foto's te zien. Geniet nog even van het laatste stukje en een hele goeie terugvlucht gewenst.

  • 19 Februari 2008 - 19:02

    Hans & Rika:

    Hoi Marjo,
    We hebben je reis met belangstelling gevolgd, wat een avontuur!!
    Tot ziens in Alkmaar,
    Heel veel groetjes van Hans & Rika
    + onze golden boys Diesel en Ozzy

  • 21 Februari 2008 - 04:14

    Regina:

    hoi marjo,ik ben begonnen met een berichtje aan het begin van de reis en ik sluit ook weer af.
    Volgens mij heb jij de reis van je leven gehad en als die leeuw er wel was geweest om je op te eten dan had je het maar mooi allemaal meegemaakt.
    Ook weer fijn dat je thuis komt,hoop dat je een goede reis hebt gehad?
    Volgens mij moet je er nu zo,n beetje zijn op schiphol,ik zie je weer snel,geniet van het Afrika gevoel en laat het niet te snel los,groet ,regina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjo

Ik ben geboren in 1953 en sinds september 2017 met prepensioen, na 46 jaar in de zorg te hebben gewerkt, als laatste als verpleegkundige in de verslavingszorg. Woonachtig in Heerhugowaard en mijn hobby's zijn reizen, fotograferen, wandelen en beeldhouwen. Mijn motto: geniet van het leven, want het is maar kort!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 262255

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2023 - 20 Oktober 2023

Spanje, Andalusië

15 November 2022 - 11 December 2022

Noordoost India

16 Augustus 2020 - 12 September 2020

Madagascar.

11 Januari 2020 - 18 November 2019

Sneeuw en ijs!

05 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Iran, een gesluierd land!

09 Maart 2019 - 16 Maart 2019

Noorderlicht????

10 November 2018 - 20 December 2018

Centraal India

14 Oktober 2018 - 20 December 2018

Bhutan en India

21 December 2017 - 28 December 2017

Bloemeneiland Madeira

14 April 2017 - 23 April 2017

Jordanie, oude beschaving!

25 September 2016 - 16 Oktober 2016

Rajasthan, kleurrijk India!

13 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Op naar Antarctica

17 Augustus 2014 - 21 November 2014

Zijderoute! Kathmandu - Istanboel

13 Oktober 2013 - 09 November 2013

Mooi Marokko

16 November 2010 - 11 Maart 2011

rondreis Zuid - Amerika

22 Oktober 2009 - 13 November 2009

het verre oosten

19 November 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: